Izvor: Radio 021, 18.Jun.2020, 11:49

Transparentnost: Kampanja personifikovana u Vučiću dominantna, više aktivnosti nego tokom turneje "Budućnost Srbije"

Monitoring Transparentnosti Srbija pokazuje da je intenzivna funkcionerska kampanja pred junske parlamentarne izbore zasenila predstavljanje lista učesnika izbora.

"Iako su u pitanju izbori za narodne poslanike, medijski je dominantna bila promocija Aleksandra Vučića kroz plaćeno oglašavanje, gostovanje u TV emisijama, njegovo umereno prisustvo u promotivnim događajima koji su, međutim, medijski izuzetno dobro plasirani, te ogroman broj promotivnih aktivnosti drugih zvaničnika >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << koji ne propuštaju priliku da pomenu Aleksandra Vučića. Pri tome se istovremeno promovišu i lokalni zvaničnici", navodi se u saopštenju Transparentnosti.

Predsednik, premijerka Ana Brnabić, dvoje potpredsednika Vlade (Zorana Mihajlović i Ivica Dačić) i trojica ministara (Aleksandar Vulin, Mladen Šarčević i Zoran Đorđević) imali su tokom 50 dana kampanje (zaključno sa 17. junom) ukupno 173 promotivna događaja, što je oko 50 odsto više nego tokom istog perioda u 2019. godini. Pri tome, Transparentnost napominje da je u tom periodu u 2019. godini broj promotivnih događaja bio izuzetno visok zbog promotivne turneje predsednika Srbije "Budućnost Srbije" u čemu su učestvovali i drugi javni funkcioneri.

Tokom cele izborne kampanje, ne računajući aktivnosti u periodu "prekida" tokom vanrednog stanja, Ana Brnabić i Aleksandar Vulin su imali po 34 promotivne aktivnosti, Mladen Šarčević i Zoran Đorđević po 25, Zorana Mihajlović 22, Ivica Dačić 17 i Aleksandar Vučić 17.

Promotivne aktivnosti, međutim, nisu prestajale ni tokom vanrednog stanja, kada ih je Vulin imao dodatnih 52, Đorđević 29, a Vučić 11.

Na naslovnim stranicama štampe (11 nacionalnih i regionalnih dnevnih listova) Aleksandar Vučić je bio dominantan, pokazuje analiza. Pojavio se od 6. marta do danas (računajući i period vanrednog stanja) 324 puta, od toga 275 u pozitivnom kontekstu, 20 u neutralnom i 29 u negativnom. Glavna tema, u pozitivnom kontekstu, bio je 113 puta.

Drugi zvaničnici SNS i partija sa lista čiji je nosilac Aleksandar Vučić imali su 99 pojavljivanja na naslovnim stranama, od toga 92 u pozitivnom kontekstu. U negativnom kontekstu Vučić i SNS su se našli samo na naslovnim stranicama lista "Danas" (u prethodnom izbornom ciklusu kritički odnos pokazivao je i dnevni list "Vesti").

Drugi po broju pojavljivanja je Dragan Đilas sa ukupno 102, od čega 90 u negativnom kontekstu, od toga 37 puta kao glavna tema. Vuk Jeremić i Boško Obradović mogu da se pohvale sa ukupno 54 naslovnice, od toga 41 u negativnom kontekstu, pokazuje analiza Transparentnosti.

Ivica Dačić i drugi zvaničnici sa koalicione liste SPS-JS našli su se na 49 naslovnih stranica, od toga sa 28 pozitivnih, pet neutralnih i 16 negativnih pojavljivanja.

"SNS oglasna kampanja potpuno je personifikovana u Vučiću. Iako je Vučić predsednik Srbije, 21. juna se ne održavaju predsednički izbori i Vučić, naravno, nije na listi SNS, u jednom spotu se poručuje  - 'Glasajte za čoveka koji radi a našu decu - Aleksandar Vučić za našu decu'", piše u saopštenju.

Učešće predsednika Srbije u funkcionerskoj kampanji je intenzivirano u poslednjim danima pre izborne tišine. Ukupan broj promotivnih događaja je niži od drugih funkcionera, ali su one znatno vidljivije u medijima.

S druge strane, svi preostali funkcioneri - predsednica vlade, potpredsednici, ministri, lokalni zvaničnici, čelnici JP, u svojim nastupima za sve postignuto, započeto, za ideje i inicijative najčešće zahvaljuju Aleksandru Vučiću, zatvarajući tako kontekst postavljen kroz izborno oglašavanje.

Istovremeno se kroz funkcionersku kampanju najviših zvaničnika obavlja i kampanja za lokalne izbore, jer u društvu sa državnim zvaničnicima (članovi vlade, direktori republičkih javnih preduzeća) u promotivnim aktivnostima nastupaju i predsednici opština i gradonačelnici.

Slično je i sa JP - ilustrativan je niz promotivnih aktivnosti v.d. direktora EPS-a sa predsednicima opština u poslednjih desetak dana kampanje.

U predizbornim blokovima TV stanice ne vrše predstavljanje programa izbornih lista, već ih puštaju da se same predstavljaju preko snimljenog materijala koje im liste dostavljaju. Uočljivo je da u tim blokovima gotovo da nije bilo predstavljanja SNS, ili su predstavljane aktivnosti lokalnih odbora.

"Za tim praktično nije ni bilo potrebe jer u centralnim dnevnicima na TV stanicama sa nacionalnom frekvencijom značajan deo zauzimaju prilozi o aktivnostima Aleksandra Vučića, koji je centralna figura SNS-a u kampanji na svim izbornim nivoima, i vesti o aktivnostima ministara. Pored priloga o njegovim promotivnim aktivnostima, Vučić se pojavljuje i u prilozima o drugim temama - kroz izjave date tokom promotivnih aktivnosti o drugim aktuelnim temama", ocenjuje Transparentnost.

O dominaciji funkcionerske kampanje u odnosu na "ravnopravno predstavljanje svih učesnika" u posebnim izbornim blokovima, svedoči i sledeći primer. U jednom posmatranom danu, na početku kampanje, u centralnim informativnim emisijama pet TV stanica (RTS, Prva, Pink, N1 i Studio B), Aleksandar Vučić je bio prisutan 2580 sekundi, u ukupno 11 priloga, Šarčević 180, Ana Brnabić 105, Ivica Dačić 57. Svi ostali funkcioneri su bili zastupljeni sa 1169 sekundi, pri čemu je uglavnom reč o vremenu koje su dobili gradski i opštinski funkcioneri u dnevniku Studija B. S druge strane, izborni blokovi su ukupno u svih pet dnevnika trajali svega 1253 sekunde.

"Ekstremni slučaj je TV Pink u čijim centralnim informativnim emisijama Vučić dominira u prvom delu dnevnika, potom se SNS ne pojavljuje u izbornom bloku, ali zatim često sledi specijalni prilog u kome je dati integralni snimak Vučićevog govora na promotivnom događaju tog dana, da bi potom ponovo usledile vesti u kojima figurišu i drugi državni zvaničnici", zaključuje se u analizi.

Autor: 021.rs

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

Nastavak na Radio 021...






Povezane vesti

Transparentnost: Funkcionerska kampanja prednjači

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 18.Jun.2020

Monitoring Transparentnosti Srbija, pokazuje, kako se zaključuje u njihovom današnjem saopštenju, da je intenzivna funkcionerska kampanja pred junske parlamentarne izbore zasenila predstavljanje lista učesnika izbora, a kako se navodi najaktivniji su bili premijerka Ana Brnabić i ministar odbrane...

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.