Izvor: Radio 021, 03.Jun.2020, 09:03

Srbija prugu po ravnici gradi čitavu deceniju

Plan o izgradnji brze pruge i modernizaciji postojeće od Beograda do Budimpešte nastao je još 2014. godine kada je potpisan dokument sa Kinom, ali prema svemu sudeći, proći će još mnogo vremena dok ova pruga ne bude gotova.

Ova trasa sastoji se od tri deonice.

Prva je Beograd (Prokop)-Stara Pazova od 34,5 kilometra koju grade kineske kompanije CCCC i Čajna relvej internešenel i koja košta 319 miliona evra, a koja se finansira iz kredita kineske Eksim >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << banke koja je prva počela da se radi krajem 2017. godine. Pre nekoliko dana završetak ove deonice najavljen je za mart 2021. godine, piše Danas.

Druga deonica dužine 40 kilometara proteže se od Stare Pazove do Novog Sada i obuhvata izgradnju vijadukta u Čortanovcima i tunel kroz Frušku goru. Radovi na ovoj zahtevnoj deonici počeli su 16. marta 2018. godine, a kraj izgradnje najavljen je za avgust 2021. godine, mada je prvobitno rok bio kraj 2021. Ovu deonicu gradi ruski RŽD iz ruskog kredita za modernizaciju srpskih železnica. Vrednost projekta je oko 580 miliona dinara.

Treća deonica je najduža, ali i najlakša. To je trasa Novi Sad-Kelebija od 108,2 kilometra. Ugovor o izgradnji je potpisan 2018. sa kineskim kompanijama, a 2019. je zaključen ugovor o zajmu od 943 miliona evra od Eksim banke. Radovi na ovoj deonici još nisu počeli, a u javnosti se ranije pominjalo da bi se i ruska kompanija mogla pridružiti Kinezima na izvođenju radova, piše dalje Danas. Završetak ove deonice najavljen je za 2024. godinu. Zanimljivo je da će biti potrebno čak četiri godine za izgradnju ove pruge po ravnom terenu.

Goran Rodić iz Građevinske komore ističe za Danas da je najveći problem bilo usklađivanje sa mađarskom stranom koja je imala poteškoće oko javnih nabavki.

"Na našem delu, koliko znam nije bilo problema ni sa projektima, ni sa eksproprijacijom. Mađari su imali zastoj zbog ispunjavanja pravila EU o javnim nabavkama. Za razliku od nas gde se po međudržavnom sporazumu posao odmah dodelio Kinezima, u Mađarskoj su morali da raspišu tender po pravilima EU i zato je to dugo trajalo. Treba reći da za razliku od brzih pruga po Evropi i Japanu gde se vozovi kreću brzinom od 300 kilometara na sat, ovo je pruga prvog reda čija će komercijalna brzina biti do do 160 kilometara na sat", objašnjava Rodić i dodaje da ove pruge zahtevaju održavanje, a da mi već imamo problema sa tim.

Građevinski inženjer Danijel Dašić kaže za Danas da bi tih stotinak kilometara pruge do mađarske granice po ravnom terenu trebalo da se gradi godinu i po najviše.

"Ali kad pogledamo naše infrastrukturne projekte sa tri elementa možemo da ih opišemo: nestručnost, neodgovornost i bahatost. Mislim da je njima najveći problem bio da obezbede netransparentno kinesko finansiranje i da zaobiđu bilo kakvu kontrolu trošenja tih sredstava. Prvo su najavljivali da će prugu od Beograda do Novog Sada da završe za dve godine, a onda srušili i ono što smo imali i evo skoro već dve godine nemamo železnički prevoz između ova dva grada. Usput je uništena domaća građevinska industrija, pošto Kinezi uzimaju naše firme samo za minorne radove. ALi obećanja ništa ne koštaju, a deluje kao da naša Vlada i predsednik žive u budućem vremenu", objašnjava Dašić i zaključuje da nama za izgradnju pruge na našoj strani ne bi trebalo da smeta odugovlačenje Mađara.

Autor: Danas

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

Nastavak na Radio 021...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.