Singapur uveo dozvolu za kretanje automobila koja košta 31.000 evra

Izvor: Radio 021, 20.Nov.2017, 15:40   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Singapur uveo "dozvolu za kretanje" automobila koja košta 31.000 evra

U borbi protiv saobraćajne gužve, Singapur ograničava broj automobila kojima je dozvoljeno da se kreću gradom, zahtevajući plaćanje dozvole od oko 31.000 evra po vozilu, a troši milione da bi podstakao građane da koriste javni prevoz.

Udaranje vozača po novčaniku naplatom "dozvole za kretanje" koja košta koliko jedan automobil srednje veličine, pokazalo se kao uspešna mera u tom gradu-državi jugoistočne Azije.

Saobraćaj relativno dobro teče u poređenju >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << s drugim metropolama tog regiona gde je mahom zaglavljen, kao što su Džakarta ili Manila. Drakonsku obavezu posedovanja te preskupe dozvole (Certificate of Entitlement - COE) ipak je teško ili nemoguće uvesti drugde, jer je specifična za Singapur gde je stanovništvo naviklo na stroge propise.

Mediji su čvrsto kontrolisani i prestupi se strogo suzbijaju, uključujući i bacanje papirića na ulicu ili šaranje po fasadama. Međutim, taj jedinstveni model licenciranja ipak je sve više pod kritikom jer više ne uspeva da spreči zastoje u "špicu" i jer je doveo do velikog poskupljenja automobila, a ima i problema u javnom prevozu.

Vlasti treba da "naprave razliku između onih kojima je automobil potreban za posao ili porodicu, i onih koji automobil žele samo zbog društvenog statusa", kaže Džoel Li, 28-godišnji tehničar koji je za "poboljšan i pravičniji" sistem. "Dozvola za kretanje" važi deset godina, a potom se mora ponovo platiti i obnoviti, ili se automobil mora povući iz saobraćaja.

Uprkos visokim troškovima posedovanja automobila, mnogi u Singapuru gde živi veliki broj doseljenika - milionera, imaju bar po jedan. U toj maloj ostrvskoj zemlji u saobraćaju je 600.000 privatnih vozila, što je veliki broj za oskudnu putnu mrežu. Zato se, kada je saobraćaj jak, na nekim putevima plaća putarina koje inače nema.

Da bi ublažio te skupe mere, Singapur ima modernu mrežu javnog prevoza - metro, vozove i autobuse. Vlada je nedavno najavila plan od 28 milijardi singapurskih dolara (18 milijardi evra) za modernizaciju te mreže i javnog prostora uopšte, da bi podstakla građane da koriste javni prevoz, da voze bicikle i da pešače. Ali, neki nemaju u to poverenja.

Džejson Lin, 66-godišnji penzioner kaže da "Vlada pokušava da smanji broj automobila u gradu, ali železnica nije baš pouzdana, a autobusima treba mnogo vremena da prođu, jer je toliko automobila, da to nervira ljude". Singapur se, za razliku od Hongkonga - suparničkog finansijskog centra, do sada nije zalagao za uvođenje električnih automobila, već je favorizovao javni prevoz.

Međutim, ipak će od decembra uvesti službu za pozamljivanje, zajedničko korišćenje električnih automobila u vlasništvu grada (car share), na čemu radi firma "BlueSG".

I drugi veliki gradovi rade slično da bi smanjili broj automobila na ulicama. Tako London ima taksu za ulazak u centar grada, a Pariz ograničava kretanja vozila u danima velikog zagađenja vazduha i povremeno ili trajno zabranjuje saobraćanje automobila u nekim ulicama.

Stručnjaci smatraju da te mere nisu dovoljne, ali ipak nije verovatno da će ti gradovi i drugi uvesti po singapurskom modelu "dozvolu za kretanje" jer bi takva mera bila politički previše rizična za njih.

"Svaka vlada neke druge zemlje koja bi primenila takvu meru, mogla bi da izgubi izbore", rekao je Vivek Vaidia, stručnjak za transport u konsultantskoj firmi Frost i Sullivan.

Autor: Beta

Nastavak na Radio 021...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.