Izvor: Radio 021, 19.Feb.2020, 17:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Saobraćajne nesreće i probne dozvole u Srbiji: "Malo znanja - puno samopouzdanja"

U dva dana mladi vozači učestvovali su u dve nesreće i prekršili barem četiri propisa za probne dozvole.

Getty ImagesPrekoračenje brzine je najčešći uzrok udesa u Srbiji

Tijana je vozač već više od godinu dana.

Probni nije već nekoliko meseci.

„Kad ti daju tu probnu vozačku dozvolu od kartona - ništa ti nije jasno", kaže ona za BBC na srpskom.

„Ni kada smeš da voziš, ni u kojim uslovima. Zato sam ja tih prvih godinu >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << dana jedva i sela za volan. Kad si probni, kao i da nisi vozač".

Kartonsku vozačku dozvolu je u Srbiji prošle godine dobilo 80.000 novih vozača, podaci su Uprave saobraćajne policije.

Ali nisu svi kao Tijana.

Koliko dugo možete da vozite bez dozvole u SrbijiSrpski vozači brži od životaZašto Beograđani moraju da odgovore na pitanje - „ko te vozi kući“

Jedan, navodno maloletni vozač pod dejstvom alkohola, udario je u banderu, dok je u vozio „bmv". Sa njim je u automobilu bilo šestoro ljudi - od kojih je samo jedan punoletan.

Samo dva dana ranije u Beogradu, vozač gradskog autobusa na liniji 15, poginuo je u saobraćajnoj nesreći koju je izazvao momak takođe sa probnom vozačkom.

„Mladi vozači su usijane glave. To nije problem samo u Srbiji, već se time bave i Ujedinjene nacije", kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

„U pitanju je malo znanja - puno samopouzdanja".

Probna dozvola i zabrane:

Vozač sa probnom dozvolom ne sme:

da vozi više od 110 kilometara na čas na auto-putu, 90 kilometara na čas na moto-putuda vozi brže od 90 odsto predviđenog ograničenja na ostalim putevimavozi pod dejstvom alkohola (nulta tolerancija) ili psihoaktivnih supstancida vozi u periodu od 23 do šest časova ujutruda za vreme vožnje koristi telefon, čak ni sa „hendsfri" uređajemmaloletnik ne sme da vozi bez nadzora osobe koja ima vozačku dozvolu najmanje pet godinane smeju prevoziti više od tri osobe

* Zakon o bezbednosti saobraćaja

Dve vožnje - barem tri prekršaja

U dve saobraćajne nesreće koje su se dogodile u Beogradu, mladi vozači su potencijalno prekršili barem četiri pravila koja su propisana za one koji imaju probnu dozvolu.

Tako je više od 1.200 vozača sa probnom dozvolom učestvovalo 2019. u nekoj od saobraćajnih nesreća, a jedna osoba je i poginula, podaci su Uprave saobraćajne policije.

U septembru prošle godine zato je izmenjen Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, čime je produžen rok važenja probne vozačke dozvole sa jedne na najmanje dve godine.

Tako će oni koji polože vozački ispit sa 17 godina imati probnu dozvolu do 21 godine, sa 18 tri godine i sa navršenih 19 dve godine.

Saobraćajno obrazovanje - auto ili neka druga škola

Tijana i nema mnogo samopouzdanja jer, kaže, ima osećaj da i ne zna da se ponaša u saobraćaju i posle položenog vozačkog ispita i obuke koja je trajala nekoliko meseci, uključujući i predavanja.

„Zakon o bezbednosti saobraćaja propisuje da se u nastavnom programu u školama bude i bezbednost u saobraćaju, ali nije precizirano kojim predmetom", kaže Okanović.

„U auto školi imate obuku, ali vaspitanje u saobraćaju se ne uči u tim školama. Njihov zadatak je da vas obuči da stisnete kočnicu, a ne da imate saobraćajno vaspitanje."

Okanović dodaje da „naša deca u školi uče koliki je BDP Južnoafričke republike, ali ne i šta se dešava kada nemate vezan pojas".

Ivan Anđelković drži auto školu u Aranđelovcu, a za BBC kaže da je bitno da se „mladim i nezrelim ličnostma ne daje prostora da voze rizične automobile".

„Pravilnik se više puta promenio kada su u pitanju probne dozvole.

„Pravila su često kontraproduktivna. Maloletnici, na primer, ne mogu da voze do šest ujutru, a zato nam često kažu da ostanu u gradu do - sedam", kaže Anđelković.

Oči na drum: Ne možete da pišete poruku i voziteSvi naši metroi koje smo želeliNi Miško više neće da vozi

Tijana je srednju školu završila davno, ali kaže da nikada nije čula da se u bilo kom stepenu obrazovanja razgovaralo o ponašanju u saobraćaju.

„Prvi put sam čula koga i kako treba propuštati u auto školi, pa se trudim to da sledim.

„Ali, verovatno ima ljudi koji su drčniji u saobraćaju od mene", kaže Tijana.

Saobraćajna kultura, misli instruktor Anđelković, zavisi dosta „od zrelosti ličnosti, ali i povodljivosti".

„Veoma je teško da obučavate vozača, a da još pri tom treba da trenirate i njegovu ličnost", dodaje on.

„Pogotovo ako mladi na Jutjubu masovno postavljaju snimke divlje vožnje, a oni imaju milionske preglede".

Getty ImagesCvet na mestu pogibije u saobraćajnoj nesreći

Šta posle udesaProbajte da se smirite - što ste mirniji, bićete efektnijiProverite da li su svi u vozilu dobroAko se neko žali na bol u vratu ili je bez svesti, nikako ga ne pomerajte - pomeranje može da izazove dodatne povredePovređene pomerati jedino ako postoji pretnja od vatre, eksplozije, dima ili ako se oseća miris gorivaPozovite policiju i Hitnu pomoć

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Autor: BBC News na srpskom

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

Nastavak na Radio 021...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.