
Izvor: Radio 021, 20.Avg.2019, 06:55 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Poput Srbije, i BiH kuburi sa vozačima: Tražili su 40, prijavilo se šest
Bosna i Hercegovina se, kao i Srbija i druge zemlje u okruženju, poslednjih godina suočava s masovnim gubitkom radne snage, koja znanje i veštine, za veću platu, nudi izvan granica zemlje.
"Iako u najvećoj meri odlaze medicinari i IT stručnjaci, sve je evidentniji i odlazak vozača autobusa i kamiona, a prevoznička preduzeća suočavaju se s deficitom radne snage. Zeničko preduzeće Zenicatrans muku muči sa pronalaskom kadra. Na konkurs raspisan za prijem 40 vozača, >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << javilo se svega šest ljudi", navodi se u tekstu.
Darmin Terzić, direktor Zenicatransa, u kontaktu je s drugim firmama i preduzećima u BiH i kaže da ovaj problem imaju svi.
"Ako se hitno nešto ne preduzme, brzo će doći do kolapsa prevozničkih preduzeća u BiH i neće imati ko da vozi autobuse. Moraju se poboljšati uslovi rada, odnosno da plate prate troškove života", ističe Terzić.
Inače, prosečna plata vozača autobusa iznosi oko 1.000 KM (511,3 evra), plus topli obrok. Vozači za inostrane linije na taj iznos dobijaju i dnevnicu od 50 KM (25,5 evra).
"Ipak, vozača autobusa u BiH je sve manje, i prevoznici se nalaze u bezizlaznoj situaciji. Ukoliko sistem ne preduzme nešto, preduzeća će biti primorana da stave ključ u bravu", napominje se u tekstu.
Zekija Ahmetspahić, vlasnica auto-škole koja od 2002. godine nudi mogućnost polaganja ispita za vozača autobusa, kaže da godišnje obuče 40 kandidata, ali da svi oni još tokom same obuke već imaju ugovoren posao izvan BiH.
U Srbiji manjak oko 7.000 vozača
Zbog masovnog odlaska na rad u zemlje zapadne i srednje Evrope, Srbiji nedostaje 7.000 vozača. Manjak tog kadra već nekoliko godina unazad blokira rad mnogih prevoznika.
Problem je sve izraženiji i u Gradskom saobraćajnom preduzeću Beograd (GSP) gde će, umesto sadašnjih oko 1.600 vozača, od septembra biti 350 manje jer ih je platežna moć velike kompanije iz Nemačke već preuzela i oni tokom ovog leta odrađuju svoj otkazni rok.
"Ukoliko Srbija zaista ostvari privredni rast od 3,5 odsto, koliko naši zvaničnici predviđaju i žele, zbog nedostatak vozača proizvedenu robu neće imati ko da preveze do kupaca", naveo je pre nekoliko dana list "Danas".
Možda je u toj priči, kako naglašava "Danas", "najveći problem što država ništa ne čini da prevoznicima pomogne kako bi rešili nedostatak, pa vozači odlaze u inostranstvo, zemlje zapadne u srednje Evrope mogu da ponude i veće zarade i znatno bolje uslove".
Autor: Biznis info, Danas
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.