Izvor: Radio 021, 13.Jun.2018, 08:18 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Podmornica koja će biti pretvorena u muzej stigla u Srbiju
Podmornica "P-911 Tisa" stigla je iz Boke Kotorske u Beograd, gde će biti trajno usidrena na Ušću i pretvorena u muzej.
Takozvana džepna podmornica utovarena je na specijalni kamion tegljač i drumovima je transportovana do prestonice Srbije gde će predstavljati atraktivan eksponat.
"Tisa" je jedna od šest diverzantskih podmornica koje su prema projektu Brodarskog instituta iz Zagreba izgrađene između 1981. i 1986. godine i dobile imena po jugoslovenskim >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << rekama. U pitanju su male, ali veoma opasne podmornice prilagođene za neprimetno polaganje manjih minskih polja u neprijateljskim vodama.
"Tisa" je porinuta u martu 1983. godine, a primljena je u flotnu listu četiri meseca kasnije. Ipak, raspadom SFR Jugoslavije, ove podmornice su odvezene u Crnu Goru, osim P-914, koja se u trenutku sukoba nalazila na remontu u Splitu.
Podmornica "Tisa" je krajem jula 1993. izvađena iz mora i konzervirana, a uprkos nekim najavama da bi mogla da bude prodata, početkom 2009. godine crnogorske vlasti su objavile kako planiraju da poklone po jednu podmornicu Srbiji, Sloveniji i Hrvatskoj. Od tada je podmornica "Tisa" godinama bila smeštena na obali u krugu vojnog objekta Pristan u Boki Kotorskoj i tu je čekala svoju sudbinu.
"P-911 Tisa" će biti trajno izložena na Ušću. Njen dolazak i izlaganje su veoma bitni za Udruženje bivših jugoslovenskih podmorničara iz Srbije jer će ono u maju 2019. godine biti domaćin 56. Međunarodnog kongresa udruženja podmorničkih veterana sveta na kojem se očekuju delegacije iz više od 30 država.
Osim "Tise", poklonjene su i ostale podmornice iz ove klase. "P-912 Una" je završila u zbirci pomorskog nasleđa Porto Montenegra u Tivtu, dok je "P-913 Zeta" preuzelo Udruženje podmorničara Slovenije. Hrvatska je trebalo da dobije na poklon jednu od ovih podmornica, ali je to odbila, pa će ona uskoro biti izložena u Kumboru.
Podmornica "P-911 Tisa" dugačka je 19,5 metara, a teška 88 tona i bila je jedno od najvećih dostignuća jugoslovenske ratne brodogradnje. Ipak imala je i nekoliko mana, pre svega jer nije imala klasični dizel električni pogon, pa bi se u slučaju pražnjenja akumulatora ili kvara posada mogla naći veoma brzo u složenoj situaciji.
Autor: Blic, Kurir