Novi pravilnik zatvara auto-škole

Izvor: Radio 021, 02.Okt.2018, 09:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Novi pravilnik zatvara auto-škole

Ubuduće svako vozilo za obuku mora da ima ABS kočioni sistem i da na poligonu postoji uspon za kretanje automobila pod ručnom kočnicom.

Kako piše "Politika", novi pravilnik za auto-škole u Srbiji stupa na snagu 25. oktobra i zbog ovih propisa preti opasnost da više od trećine centara za obuku vozača prestane sa radom.

Mladen Rašeta iz Privredne komore auto-škola Srbije kaže da po anketi koju su uradili s više od 150 auto-škola, njih 37,8 odsto >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << neće ispunjavati nove uslove. Najvažnije izmene po novim odredbama Pravilnika o osposobljavanju kandidata vozača su da svako vozilo za obuku mora da ima ABS kočioni sistem i da na poligonu postoji uspon za kretanje automobila pod ručnom kočnicom.

Auto-škole moraju na poligonu i da obezbede prostor za skupove vozila, tačnije za vožnju unazad kamiona sa prikolicom sa skretanjem ulevo, odnosno udesno pod pravim uglom. Novina je i da kamioni i autobusi moraju biti opterećeni najmanje 30 odsto svoje nosivosti tokom nekoliko časova praktične obuke i na ispitu.

"U Srbiji radi oko 500 auto-škola, a nakon stupanja na snagu novog pravilnika, nove uslove neće ispunjavati više od 150. Najveći problem je u Beogradu. Polovina auto-škola u prestonici će se 'ugasiti'. Polaganje za kamion ubuduće neće biti moguće u glavnom gradu", ukazuje Rašeta za "Politiku".

Poligoni za obuku vozača u Beogradu su najčešće javne površine ili su iznajmljeni od nekih privatnih firmi. Izmenom zakona i početkom rada novog pravilnika poligon više ne može biti javna površina. Uspon, odnosno kretanje vozila pod ručnom kočnicom, kandidati su nekada vežbali na strmim ulicama, a sada će auto-škole za to morati na poligonu da obezbede uslove.

"To je i najmanji problem, koji se rešava izgradnjom uspona i košta nekoliko hiljada evra. Najveći problem imaće auto-škole koje obučavaju za takozvane više kategorije, kamione s prikolicom, autobuse, jer moraju na poligonu da dodaju jednu 'operaciju', a reč je o skretanju unazad pod pravim uglom ulevo i udesno. Da bi izveli tu radnju moraju da prošire poligon još 50 puta 40 metara. To je skupo i zahteva milione ulaganja, a nema nekog smisla jer su kandidati to ranije vežbali na otvorenom putu, gde postoje uslovi za takvo kretanje", smatra Rašeta.

Kada je reč o opterećenju vozila tokom časova praktične obuke, sagovornik "Politike" ističe da i tu može doći do problema.

"Ako je kamion, na primer, nosivosti 12 tona, kandidat mora da ima bar dva časa vožnje kamiona sa teretom. Nije problem natovariti kamion i naći teret, što bi u ovom slučaju bilo četiri tone. Ali, taj teret ne može stalno biti na prikolici i mi moramo neprekidno da utovarujemo i istovarujemo kamion kada radimo sa novim kandidatima", objašnjava Rašeta.

On zaključuje da su sve ovo neisplative investicije zbog čega će i polaganje vožnje poskupeti. Po novom pravilniku poligon za obuku vozača mora da bude u vlasništvu auto-škole ili da vlasnik ima ugovor o zakupu ili rešenje o korišćenju. Takođe, poligon može da se nalazi van grada, a polaganja u samom gradu.

Milenko Kulić, koji je 19 godina bio vlasnik jedne auto-škole, kaže da je pre nekoliko godina morao da "stavi katanac" na svoju školu upravo zbog raznih novina i uslova koje nije mogao da ispuni. On navodi da je 2013. prestalo s radom 560 auto-škola i time je bez posla ostalo oko 2.000 ljudi.

"Jednostavno nismo mogli finansijski da izdržimo te promene. Smatram da u vezi sa problemima auto-škola mora da se uključi i država jer je obuka budućih vozača u opštem interesu", kaže Kulić.

On smatra i da bi lokalna samouprava trebalo da pomogne auto-školama da nađu poligone i prilagode ih novom pravilniku, koji uskoro kreće, ali, kako kaže, boji se da je sada ostalo malo vremena.

U MUP-u navode da su se čelnici saobraćajne policije nekoliko puta sastajali sa predstavnicima auto-škola kako bi razgovarali o aktuelnim problemima. Dodaju da su u policiji napravili procenu prema kojoj 40 odsto auto-škola ne ispunjava uslove novog pravilnika.

Krajem prošle godine pobunilo se i nekoliko stotina instruktora vožnje zaposlenih u auto-školama iz cele Srbije. Oni su svoj revolt iskazali ispred zgrade Vlade Srbije u Beogradu. Instruktori su se bunili zato što moraju svake godine da pohađaju seminare o unapređenju znanja, a posle pet godina, da bi produžili dozvolu za rad, moraju da polažu ispit koji sami plaćaju i da nauče više od 1.800 stranica materijala. Inače, prosek starosti instruktora vožnje je oko 50 godina.

Autor: Politika

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

Nastavak na Radio 021...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.