Jel moguće da katolik ne može biti kršteni kum u pravoslavnoj crkvi, jel zna neko nešto?

Izvor: Luftika.rs, 31.Mar.2021, 20:23

Jel moguće da katolik ne može biti kršteni kum u pravoslavnoj crkvi, jel zna neko nešto?

U grupi Tate Novosađani, jedan tata (Mađar), postavio je pitanje: „Jel moguće da katolik nemože biti kum u pravoslavnoj crkvi kršteni jel zna neko nešto?“, na koje je dobio 200 odgovora za 45 min. – nakon toga, administratori grupe obrisali su ovu objavu.
Ne čudi što je za tako kratko vreme objava sabrala preko 200 komentara, s obzirom da je pitanje religije bitan segment života većini ljudi.
Zapravo, velika većina orjentiše celokupan život prema uspostavljenim >> Pročitaj celu vest na sajtu Luftika.rs << pravilima svoje religijske dogme, te su ovakve teme uvek škatljive i istovremeno lične (ma koliko se ticale drugih ljudi).
Neke od komentara preneli smo u celosti, kako bi bilo jasno koje krajnosti se dotiču i kakve kontradikcije se javljaju između teorije i prakse. Zatim sledi pozadinska osnova koja stoji iza uzroka problematičnosti ovog i njemu sličnih pitanja.
Foto: Screenshot grupe “Tate Novosađani” Niko se nije libio da iznese svoje iskustvo i mišljenje, po odgovorima svaki komentator „zna najbolje“ – jedni kažu da može biti kum, drugi da ne može, treći da i ne treba da može:
-Nekada nije moglo, ili dobar mito, ili da neko poznaje Popa.
-U Bačkoj Topoli može npr…
– hvala bogu što ne može
-Ko da pise na celu sta si…. odes krstis i cao.
Među brojnim mišljenjima, iskustvima i pametovanjima, našao se jedan komentar koji ostalim komentatorima poručuje sledeće:
-Ljudi, ajde konstruktivno. Očigledno da čovek želi da i crkveno-administrativno-formalno uspostavi kumstvo (sasvim validna želja). Takođe je očigledno da SPC kanda nema neki strog pravilnik po ovom pitanju – negde može, negde ne može. To šta mi mislimo da li bi to trebalo da može ili ne je irelevantno za ovog čoveka. Sigurno se neće odreći prijateljstva sa čovekom do koga mu je stalo samo zato što je druge vere (nije čak ni to, jer su Hrišćani obojica, ali ajde…). Dakle, da li neko zna crkvu ili manastir gde čovek ovo može da izvede?
Različitost odgovora otvorila je brojna važna pitanja, ukazujući da postoje kompleksni problemi unutar crkvenih krugova. Naime, stvari u Crkvi funkcionišu baš kao i u državi – fleksibilno u zavisnosti od situacije. Kod nekog sveštenika može, kod nekog ne može. Neki traži dozvolu episkopa, neki ne. Neki episkop odobrava, neki ne odobrava. Kod nekoga ovaj čin prolazi uz određenu cenu, kod nekoga ni po koju.
Ko od njih ima pravo, i šta je tačan odgovor kada se pogleda kroz prizmu uspostavljenih pravila Crkve, najrelevantnije je potražiti u verodostojnim spisima pravoslavnih duhovnika.
Šta kaže Pravoslavna Crkva, ko može biti kum? Patrijarh Pavle u knjizi „Da nam budu jasnija neka pitanja naše vere“, piše:
-(…) Šizmatici pak, sačuvavši zajednicu u veri sa Crkvom, ali ne i zajednicu mira sa njom, nego otcepivši se u posebno društvo, ne mogu takođe biti garancija vernosti novokrštenog Crkvi, kad su i oni van krila Crkve, smatrajući razloge i interese ovog sveta važnijim od želje Spasiteljeve „da svi jedno budu“. (Jov. 17, 21) i ap. Pavla o čuvanju jedinstva Duha u svezi mira (Ef. 4, 3-6).
-Sveštenik, dakle, nije pogrešio, ne dopustivši da prvi svedok na venčanju roditelja, ne budući u kanonskom jedinstvu sa Crkvom, bude kum na krštenju njihovog deteta.
Iz navedenog jasno je stavljeno do znanja da katolik, iako hrišćanin, ne može biti kršteni kum pravoslavcu, zbog razlike u kanonu. Da bismo ovo razumeli, značajno je pogledati istorijsku tačku u kojoj dolazi do raskola između katolika i pravoslavaca – deljenja hrišćanstva na dva učenja i njihove razlike.
Podela na katolike i pravoslavce Konačna podela na dva hrišćanska pravca, pravoslavni i katolički, dogodila se 1054. godine, kada su patrijarh i papa isključili jedan drugog iz crkve. Razlog tome bio je pokušaj Vatikana da se postavi na čelo crkve – insistirajući da rimska patrijaršija treba da bude vrhovna crkvena vlast. Patrijarsi pravoslavne crkve ovu ideju nisu podržali, jer se u crkvi oduvek odlučivalo zajedničkim glasanjem i svaka crkva je imala jednako pravo glasa.
Razlike u ritualima i tumačenjima dva hrišćanska pravca Razlika u poimanju svetog trojstva je što katolici insistiraju na postojanju sva tri entiteta (Oca, Sina, Svetog duha) istovremeno u Bogu – naglašavajući jedinstvo. Pravoslavci se slažu sa tim, s tim što ističu redosled naraštaja – da Sveti duh ide iz oca u sina. Pored pitanja Oca-Sina, postoje mnoge sitne razlike u ritualima, kao na primer što katolici u službi koriste hleb bez kvasca, a pravoslavci običan hleb sa kvascem. U katoličkoj crkvi papa je božiji sin, zatim idu biskupi, pa ostala crkvena hijararhija. Vernici komuniciraju preko crkve i sveštenika sa Bogom. U pravoslavlju ovo nije slučaj, patrijarh i vi ste u potpuno istoj ravni pred bogom i nije potrebno komunicirati sa bogom preko sveštenika. Katolička crkva će vremenom postati centralizovana, dok su pravoslavne patrijaršije autonomne i uvažavaju običaje naroda. Glavni razlog zašto katolik ne može biti kršteni kum pravoslavcu Vodeći razlog predstavlja to što je kum figura koja dete uči veri, te je stoga važno da njihova vera bude jednakog učenja. Ovo je objašnjeno u jednom od komentara:
-(Katolik pravoslavcu) može (biti kum) na venčanju, uz blagoslov Episkopa. Razlog tome je različitost uloge kuma u tajni krštenja i venčanja. Dok je na venčanju kum u ulozi kanonskog (pravnog) svedoka da je brak sklopljen, uloga kuma na krštenju je da novokrštenome bude duhovni roditelj i rukovoditelj – u veri. Nije ni malo prirodno ni logično da hrišćanin rimokatoličke veroispovesti (ili neke druge) vaspitava nekog u pravoslavnoj veri, niti da pravoslavni hrišćanin vaspitava nekoga u nekoj drugoj veroispovesti.
Dakle, iako se u Srbiji dešava korumpiranje i podmićivanje čak i u crkvenim krugovima, pravoslavno učenje kaže da kršteni kum mora biti pravoslavni hrišćanin. Stoga, zabuna oko kumovanja više je problem pojedinaca ili pojedinačnih institucija, nego nedefinisanosti učenja pravoslavne ili katoličke veroispovesti.
Tužnu, ujedno i poražavajuću činjenicu predstavlja to što uz određene “uslove” pojedini duhovnici “progledaju kroz prste” i zanemare uspostavljena pravila dogme koju propovedaju. Pored toga, tragičan je i podatak da su pojedinci spremni da plate određenu cenu kako bi se crkveno pravilo “preskočilo”, ili čak da izvedu čin na blef (Ko da piše na čelu šta si…Odeš, krstiš i ćao!)

Nastavak na Luftika.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Luftika.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Luftika.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.