Izvor: Radio 021, 09.Jan.2020, 15:05   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Đaci će učiti o tome koja prava imaju kao kupci

Nova Strategija zaštite potrošača za period do 2024. godine, koju je nedavno usvojila Vlada Srbije, u fokus stavlja unapređenje vansudskog rešavanja sporova, informisanje građana o bezbednoj kupovini putem interneta i edukaciju đaka o pravima kupaca.

Prioritet je i obezbeđivanje dostupnosti usluga, koje pružaju udruženja za zaštitu potrošača i lokalne samouprave, svim građanima u Srbiji.

Načelnica Odeljenja za zaštitu potrošača u Ministarstvu trgovine >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << Slađana Petrović objašnjava za "Novosti" da je edukacija dece školskog uzrasta o pravima koja kao kupci imaju planirana kroz uvođenje ovih tema u nastavni plan i pripremu priručnika za školski program iz oblasti zaštite potrošača u saradnji sa Ministarstvom prosvete.

Petrovićeva smatra da sistemski pristup daje najviše efekata u najranijem uzrastu kada se kod dece stvara aktivan odgovor na pojave u društvu.

"Nova zakonska rešenja propisuju besplatno vansudsko rešavanje sporova za obe strane i obavezu trgovca da učestvuje u postupku, što je do sada bilo na dobrovoljnoj bazi. Očekuje se da ove mere pozitivno utiču na povećanje broja sporova koji se rešavaju mirnim putem", kaže načelnica Odeljenja za zaštitu potrošača.

U vladinom dokumentu se konstatuje da je broj prigovora na robu i usluge upućenih udruženjima potrošača u stalnom porastu, a da ih je najviše u Beogradu i Vojvodini. Neujednačena rasprostranjenost je, kako se navodi, posledica manjeg broja udruženja kojima se građani mogu obratiti za pomoć u pojedinim regionima.

Neophodno je uvođenje delotvornih sankcija sa preventivnim dejstvom, navodi se u Strategiji, jer se kazne koje izriče inspekcija mogu primenjivati samo kroz prekršajni postupak koji često dugo traje.

"U praksi bi to značilo da bi trgovac plaćanjem polovine novčane kazne, u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga, prihvatio odgovornost na taj način bi se oslobodio plaćanja druge polovine izrečene kazne. Na ovaj način se preskače prekršajni postupak koji može dugo da traje i obezbeđuje efikasnost u kažnjavanju", objašnjava Petrovićeva.

Ukupno 91.346 prigovora potrošača primljeno je u periodu koji je pokrivala prethodna strategija, od 2014. do 2018. godine. Većina njih, 72 odsto, podneti su u četiri najveća grada. Najviše pritužbi upućeno je u Beogradu, 41 procenat. Za trećinu manje, 13,5 odsto, podneto je u Novom Sadu, u Nišu 10,9 i Kragujevcu 6,4 odsto. U novoj Strategiji je navedeno da to ukazuje na nedostatak jednake dostupnosti udruženja potrošača u manjim gradovima i ruralnim oblastima.

Autor: Novosti

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

Nastavak na Radio 021...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.