Bečki Burg teatar u Novom Sadu – pozorišni Real Madrid stiže u septembru!

Izvor: Luftika.rs, 16.Avg.2022, 01:47

Bečki Burg teatar u Novom Sadu – pozorišni Real Madrid stiže u septembru!

Jedno od najznačajnijih svetskih pozorišta, čuveni bečki Burg teatar, za koji bi se mnogi složili da je svojevrsni pozorišni Real Madrid, stiže u Novi Sad ovog septembra i otvara 49. INFANT, piše SEE.cult.
Fascinantnom Strindbergovom “Gospođicom Julijom”, u režiji Mateje Koležnik, sa glumcima koji, prema rečima kritike, pomeraju poimanje glumačkog zanata i talenta, 10. septembra počeće Internacionalni festival alternativnog i novog teatra. Bečka “Julija” novija je produkcija >> Pročitaj celu vest na sajtu Luftika.rs << tog teatra, a premijeru je imala prošle godine.
Foto: Susanne Hassler-Smith / „Gospođica Julija“ Dan kasnije, Nacionalno pozorište Mađarske nastupiće sa svojim “Vojcekom” i plejadom izuzetnih mladih glumaca koje je svojim provokativnim rediteljskim konceptom okupio Atila Vidnjanski, mlađi.
Foto: Peter Giodani / „Talog“ Narednog dana, 12. septembra, publici u Novom Sadu, pre Bitefa, predstaviće se nova teatarska zverka, za koju se kaže da je uzburkala pozorišnu Sloveniju – Žiga Divjak. U tandemu sa dramskom spisateljicom Katarinom Morano, koja teme koje nas se tiču otvara na jedinstven način, u Mestnom gledališču ljubljanskom reditelj je postavio komad “Talog”. Oštra slovenačka kritika kaže – predstava koja se ne sme propustiti.
Foto: Srđan Doroški / „Kafka Machine“ Finale 49. INFANT-a zaokružiće 13. septembra domaće snage – Srpsko narodno pozorište, u kojem je reditelj Veljko Mićunović, u predstavi “Kafka Machine”, promišljao Kafku.
Slobodu moramo odbraniti Ističući kako sve što radimo poslednjih godina dobija poseban istorijski značaj, reditelj Aleksandar Popovski, selektor festivala, objašnjava zašto je selekcija ovogodišnjeg INFANT-a takva kakva jeste:
– Najverovatnije da su korona i rat doprineli osećaju da sve što stvaramo dobija drugačiju težinu. U    tom smislu, i ovogodišnji INFANT postaje deo tog istorijskog trenutka. Razmišljajući o selekciji i pristupu odlučili smo se da, umesto na sigurno, igramo na veliko. Zadali smo sebi zadatak koji nije nimalo jednostavan: dovesti velike produkcije i velika pozorišta. Hteli smo da pokažemo da i u ovim istorijskim trenucima možemo organizovati gostovanja koja će se pamtiti ne samo po kvalitetu, već i po stvaranju mitova, kaže Popovski.
– Mit je priča o nečem što je zauvek obeležilo neko vreme, prostor, ljude. Mit je onaj sastojak koji neku hranu napravi drugačijom od ostale, mit učini da jedno vreme pamtimo baš po nekoj određenoj muzici u moru raznih drugih. Prošli vek je bio vek kada smo osvajali neosvojive slobode. Na svim poljima. Osvajala se nacionalna sloboda, građanska sloboda, prava žena, prava manjina, prava obespravljenih, prava da nema gladnih i siromašnih, demokratska prava… I sve se činilo da nam to pripada i u 21. veku. Ono što nam je pokazalo prvih dvadesetak godina novog veka je da u moramo naučiti da sačuvamo sve slobode koje smo osvojili. Sloboda je nešto što moramo odbraniti. Kao što jedan pesnik jednom reče: „Sloboda nije božje sjeme, pa da ti ga neko daje.“, podseća Popovski koji kaže da je glavnu inspiraciju za ovogodišnji INFANT našao između pojmova mit i sloboda.
Foto: Branko Lučić / reditelj i selektor festivala INFANT, Aleksandar Popovski Dodaje da mu je ideja bila „dati festivalu nešto posebno, unikatno, mitološki jedinstveno. Postaviti festival na tragu odbrane pozorišnog jezika i umetnosti. Izbeći zamku aktuelizacije po svaku cenu i držati pozorišni kurs i jezik.“
Divlji i furiozni mladi peštanski glumci – Priznajem da sam u svojoj selekciji bio krajnje subjektivan – u odnosu na autore i pozorišta koje sam izabrao. Već duže vreme pratim događaje u dva grada koja su nam jako blizu i u kojima pozorišna kultura ima posebno visoko mesto. To su Beč i Budimpešta, ističe selektor.
– Dva pozorišta sa fantastičnom tradicijom i velikom produkcijom. Burg teatar iz Beča i Nemzeti Szinhaz iz Budimpešte. Prvo smo krenuli iz najteže i skoro nemoguće misije – Burg teatar. Dolazi nam Strindbergova „Gospođica Julija“ u režiji Mateje Koležnik. Mateja ima posebnu poetiku i mislim da INFANT tom predstavom dobija prozor u svet vrhunskog bečkog pozorišta. Što se tiče Nacionalnog mađarskog pozorišta, njihov kvalitet video sam vlastitim očima. To je ansambl u fantastičnoj formi, njihove predstave su veoma uzbudljive i divlje. Dolaze nam sa „Vojcekom“, po Bihnerovom tekstu u režiji Atile Vidnjaskog, mlađeg. U predstavi igraju najbolji mladi glumci tog teatra.“, kaže Popovski, koji novosadskoj publici u nastavku predstavlja i izuzetnog Žigu Divjaka.
Žiga Divjak u Novom Sadu pre Bitefa – Slovenija u ovom trenutku ima sasvim novu generaciju autora koji na scenu donose autentičan rukopis. Posebno mesto među njima zauzima reditelj Žiga Divjak i dramska spisateljica Katarina Morano. Taj tandem ima iza sebe već nekoliko izuzetnih projekata, a predstava „Usedline“ („Talog“) njihova je poslednja u nizu. Dolazi nam iz Mestnog gledališča ljubljanskog koje u poslednje vreme nastoji da promoviše mlade autore.
Uzbudljivi Kafka U kombinaciji ta tri grada, čini mi se da Novi Sad i Srpsko narodno pozorište sa predstavom „Kafka-Machine“, u režiji Veljka Mićunovića, imaju šta da nam ispričaju sa scene. Postaviti Kafku u pozorištu, obuhvatiti više dela u kojima je zajednički junak u neskladu sa društvom i od toga napraviti predstavu koja je uzbudljiva i razumljiva gledaocima, veliki je izazov“, smatra Popovski.
Čitanje satirično mitološke tragedije Prateći program ovogodišnjeg INFANT-a obuhvatiće javno čitanje najnovije drame Dejana Dukovskog – „Poslednji balkanski vampir“, nastale u vremenu kada se govori o tome kako su se neke stvari povamirile u našim društvima. Reč je o jednoj satiričnoj mitološkoj tragediji, ističe selektor.
Prema njegovim rečima, možemo očekivati snažan festival i susret sa autorima koji svojim radom ostavljaju poseban pečat na ovo vreme. Popovski dodaje i da je za njihov dolazak u Novi Sad uveliko zaslužna i direktorka festivala, Tijana Delić.
Govoreći o festivalu koji u Srbiju dovodi, između ostalih i jednu od najvažnijih teatarskih kuća na svetu, direktorka Delić kaže da će ovogodišnja selekcija gledaocima pružiti istinski impresivan pogled na evropske okvire i standarde umetnosti.
– Suština INFANTa-a je da ukazuje na nove teatarske forme, preispituje umetničke pozorišne granice, da ih pomera, i svaki put iznova ukazuje na produkcione i estetske kriterijume, kaže Delićeva i dodaje da baš zbog toga „INFANT mora da bude nezavisan od komercijalizma i opšte dnevne potrošnje, a savremen po duhu i delovanju današnjeg gledaoca“.
O najboljima na 49. INFANT-u odlučivaće žiri u kojem su višestruko nagrađivani hrvatski glumac, Ozren Grabarić, ovdašnja rediteljska zvezda u usponu, Sonja Petrović, i mlada dramaturškinja, Nikolina Đukanović.
Sve predstave će se igrati na sceni „Jovan Đorđević“ Srpskog narodnog pozorišta, osim novosadske, koja će se igrati na maloj sceni „Pera Dobrinović“. Sve predstave, osim bečke koja počinje u 18 časova, počeće u 20 časova. Zbog specifičnog načinja igranja (publika sedi na sceni sa glumcima), „Vojcek“ će moći da gleda svega sto ljudi.
Pretprodaja karata za 49. INFANT počinje 18. avgusta, na blagajni Srpskog narodnog pozorišta.
Izvor: SEEcult
Upad – Novi pozorišni festival u Novom Sadu

Nastavak na Luftika.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Luftika.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Luftika.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.