Сећате ли се хидроглисера који су крстарили Дунавом седамдесетих година?

Izvor: GradskeInfo.rs, 03.Mar.2024, 10:01

Сећате ли се хидроглисера који су крстарили Дунавом седамдесетих година?

Некада је речни саобраћај у Новом Саду подразумевао вожњу такозваним хидроглисерима, који су били много бржи од данашњих бродова који плове туре Дунавом. Грађани су их чак користили и за међуградски превоз, јер су њима могли да стигну брже до одредишта, него аутобусом. Фото: >> Pročitaj celu vest na sajtu GradskeInfo.rs << Приватна архива Први хидроглисери дизајнирани су у Совјетском савезу раних 1960-их. Један од првих хидроглисера који се користио за услуге превоза пловио је под именом „Рокет“ и користио се за превоз рекама, док је хидроглисер под називом „Комет“ пловио Јадраном.
Ти совјетски бродови били су хит и у Грчкој, Пољској, Кини, Италији, Источној Немачкој, Јапану… а у неким земљама су још увек функционални.
Хидроглисери су у бившој Југославији били изразито популарни, а користили су се и за туристичке туре. У то време су били чудо технологије, које су многи посматрали с обале како се уздиже из мора и плови само на „крилима“. У Хрватској су највише „летели“ морем Сплита, дуж Далмације, Задра, Шибеника, Хвара.
Дунавом су пловили глисери типа „Метеор“ који су били већи и луксузнији и могли су да сместе око 100 људи, док је капацитет „Ракета“ износио 60 путника. Радним данима користили су их махом запослени, јер им је до Текије (низводно) требало око 3,5 сата, а до Београда (узводно) четири – аутобус је исту релацију прелазио за шест сати.
Хидроглисери су се кретали брзином од 60 километара на сат, а бродови који данас иду у једнодневне туре дуж Дунава не прелазе осам или 10 километара на сат. Ту муњевитост омогућавали су им тенковски мотори, који су ипак трошили много горива. Сами нису били исплативи – карта је за путнике била повољна, а разлику у цени дотирала је држава.
Најискуснији капетани управљали су хидроглисерима, јер су ове пловидбе у суштини биле веома опасне због подводних пањева. Путници то, наравно, нису ни знали, ни осетили, али су капетани и те како морали да пазе.
После распада Совјетског савеза, хидроглисери су често претварани у барове и ресторане. Највеће мане су му биле велика потрошња горива и трошкови одржавања. Да се хидроглисери код нас врате, због цене горива, пловидба би била исплатива само уз папрене цене карата.
Kako je prigradsko naselje Kovilj dobilo svoje ime?

Преузмите андроид апликацију.
Чланак Сећате ли се хидроглисера који су крстарили Дунавом седамдесетих година? се појављује прво на Најновије градске вести Нови Сад | Градске инфо.

Nastavak na GradskeInfo.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta GradskeInfo.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta GradskeInfo.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.