NKD debata: Nakon 3 godine od poklanjanja aerodroma država vlasnik, a Nišlije dužnici

Izvor: JužneVesti.com, 22.Jun.2021, 21:05

NKD debata: Nakon 3 godine od poklanjanja aerodroma država vlasnik, a Nišlije dužnici

Da je niški Aerodrom "Konstantin Veliki" kolateralna šteta 25-godišnje koncesije beogradske vazdušne luke i da je Niš žrtvovan odukom da se aerodrom pokloni državi, zaključak je sagovornika debate “Samo vas gledamo” koja se održala u City smart klubu u Nišu. Mladen Jovanović iz Nacionalne koalicije za decentralizaciju kaže da je ubeđen da će se aerodrom kad-tad vratiti Nišlijama, dok je novinar Miša Brkić, kako je rekao, ubeđen da će se to neće desiti dok je Aleksandar >> Pročitaj celu vest na sajtu JužneVesti.com << Vućić na vlasti u Srbiji.

Tačno 3 godine prošlo je od sednice Skupštine Grada Niša na kojoj su odbornici odlučili da niški Aerodrom poklone Republici, a godišnjica tog čina, za koje niko nije pitao Nišlije, obeležen je debatom. Na njoj su govorili novinarka KRIK-a Vesna Radojević, novinar Miša Brkić i direktor Nacionalne koalicije za decentralizaciju Mladen Jovanović.

Dan pre debate objavljena je "Aerodromske deklaracije 018: Građansko-politička tačka saglasja" koju je trenutno potpisalo 10 stranaka i nevladinih organizacija, a koja ima 3 zahteva - otpis aerodromskog duga za zemljište, produžetak ugovora sa niskotarifnim kompanijama i vraćanje Aerodroma "Konstantin Veliki" Nišu.

Mladen Jovanović iz NKD-a podsetio je da Država poseduje zemljište, a Grad duguje najmanje 6, a bliže 10 milijardi dinara, Republici.

To je više od niškog budžeta. Mi godinu dana toliko ne možemo da skupimo. To je prvi razlog, to mora da se reši, jedan od razloga je bio da će se poklanjanjem Aerodroma dug rešiti. Rečeno je da će biti gotovo kada bude gotov projekat Novi Niš, ali to je gotovo - rekao je Jovanović.

Sagovornici saglasni; foto: printskrinOn dodaje da ističu ugovori sa niskotarifnim kompanijama, pa će se tek sad videti šta se planira sa aerodromom. Godinu dana se o njegovom razvoju nije govorilo, pa su kako kaže Jovanović, građani duboko zabrinuti.

Iza Deklaracije su pored organizacija civilnog sektora, stale i opozicione stranke u Nišu, a podršku svojim potpisima mogu dati i građani.

Krajnje vreme je da bilo kakve podele zanemarimo, da budemo Nišlije. Grad je u solidnoj krizi, ne može izaći ako se Nišlije ne okupe oko nekih bitnih ideja. Moramo svi da budemo zajedno u tome. Deklaracija je ponuđena svim strankama, pa i onima na vlasti. Nisu želeli da potpišu, mogli su i da stanu samo iza jednog predloga - kaže direktor NKD-a.

Podsetio je i da je sednica Skupštine na kojoj se odlučivalo o sudbini niškog Aerodroma zakazana preko noći, pa se na skupu ispred lokalnog parlamenta skupio manji broj ljudi.

Da se veći broj ljudi pojavio možda bi bilo drugačije. Čitava ta sednica je bila uz cvokotanje zuba odbornika, a mislim da odbornici nisu ni znali za šta tačno glasaju. Bitka još nije gotova, mislim da postoji veći broj načina da se aerodrom vrati Nišu. Siguran sam da će se on vratiti, ostaje da se vidi šta bi se dešavalo nakon toga. Deo zemljišta je već izdat. Dobili smo veliko ništa, a Vansi može da bude zadovoljan kako aerodrom u Prištini, čiji su suvlasnici takođe, napreduje - rekao je Jovanović.

Prvi ozbiljan gubitak niški aerodrom je zabeležio, rekao je Jovanović, pošto je njegovo upravljanje od grada Niša preuzela država.

Novinar Miša Brkić je stava da se Aerodrom "Konstantin Veliki" neće vratiti dok je na čelu država Aleksandar Vučić, a njemu "Aerodromska deklaracija" deluje "osvežavajuće".

Dolazi u trenutku opšte apatije, nije razvodnjena, ima 3 zahteva, ne 20. Okupila je ceo politički spektar u gradu. Jeste trenutak za uzbunu, ne samo što Niš duguje više od svog budžeta, već i zbog ekonomske krize, pandemije, pa to zahteva drugačija rešenja, odluke, partnerstva. Zasad ne vidimo da se vlast hvali time da sprema nešto novo čime bi podigla značaj aerodroma - rekao je Brkić.

Nije siguran, kako je rekao, da li je koncesionar beogradskog Aerodroma Vansi trebao da dođe u Srbiju, ali da su imali vetar u leđa od francuskog predsednika Makrona, pa im je onda sve bilo moguće i dozvoljeno.

Zašto je Srbija na to pristala, ne znam, Vansi je kao kompanije koja upravlja beogradskim aerodrom, procenila da niški aerodrom može da bude ozbiljan konkurent. Odluka pokazuje da je Srbija ušla nespremna u pregovore. Da je imala strategiju, verovatno bi je neko branio, a ona je mogla da podrazumeva da Niš bude hab za niskotarifne avio-prevoznike i da se u tom smeru razvija. Ovako, Niš je žrtvovan - ocenio je Brkić.

Dodaje da je Deklaracija dobar put da se započne debata o tome šta sa niškim aerodromom, te da treba da se razmišlja modernije, pa možda i u pravcu da Država i Grad Niš budu delimični vlasnici, a da sve ostalo bude ponuđeno na berzi, institucionalnim investitorima ili drugim kompanijama.

KRIK je pisao o koncesiji beogradskog Aerodroma, a novinarka Vesna Radojević kaže da je niški Aerodrom kolateralna šteta tog ugovora.

Imali smo uvid u delove ugovora koji se tiču tehničkih specifikacija. Na tenderu je nekoliko svetskih advokatskih kancelarija predložili da ga daju pod koncesiju. Niški aerodrom je koleteralna šteta, u ugovoru piše da se neće razvijati aerodromi u radijusu od 250 km. Sa druge strane ima obećanja da će se ulagati u aerodrom Morava - rekla je Radojevićeva.

Podsetimo, ministar saobraćaja Tomislav Momirović potvrdio ono što se dugo spekulisalo - ugovor sa francuskim koncesionarom beogradskog aerodroma ograničio je razvoj manjih aerodroma u Srbiji.

O tome je ranije govorio i tadašnji pomoćnik ministarke Zoran Ilić koji je rekao da će država "plaćati" penale Vansiju, ako Niš ode preko granice od milion putnika godišnje.

Vučić je još sredinom januara 2018. nagovestio da bi do ograničenja razvoja niškog aerodroma moglo da dođe, jer je rekao da je država "dozvolila" da se "Konstantin Veliki" razvija, iako oduzima putnike beogradskom, što je u javnosti ocenjeno kao "klasičan primer centralizma". Kasnije je rekao da bi država morala da se konsultuje sa koncesionarom ako bi "Konstantin Veliki", koji je tada bio u jeku razvoja, išao preko milion putnika godišnje.

Ipak, nakon svih spekulacija otišlo se i korak dalje, pa je Gradsko veće odlučilo da aerodrom pokloni državi, a to su kasnije podržali i odbornici niške Skupštine. Država je i zvanično preuzela niški aerodrom 9. avgusta 2018. a zvanično objašnjenje je bio da je gradsko rukovodstvo, na čelu sa Darkom Bulatovićem, to tražilo.

Nastavak na JužneVesti.com...






Povezane vesti

Vučić neće dati, ali građani neće odustati od aerodroma

Izvor: Danas, 23.Jun.2021, 14:00

Pravna, politička i društvena bitka da se aerodrom “Konstantin Veliki” vrati Gradu Nišu iz ralja Republike maraton je od kojeg nećemo odustati, jedna je od poruka koje su se čule na tribini “Napokon korisna debata: Samo vas gledamo”, održanoj preksinoć u Nišu, a posvećenoj trogodišnjici...

Nastavak na Danas...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta JužneVesti.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta JužneVesti.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.