ŽENE, MAJKE, BOGINJE Neolitske figurine iz Selevca i Medvednjaka na izložbi u Italiji

Izvor: Blic, 12.Okt.2017, 17:06   (ažurirano 02.Apr.2020.)

ŽENE, MAJKE, BOGINJE Neolitske figurine iz Selevca i Medvednjaka na izložbi u Italiji

Narodni muzej u Smederevskoj Palanci bio je ovog leta domaćin gostima iz Italije, organizatorima izložbe „Žene, majke, boginje: Univerzalni jezici i metafore u praistorijskoj umetnosti" i oni su tokom boravka izabrali 13 figurina iz Selevca i Medvednjaka koje će zajedno sa ostalima iz gotovo čitave Evrope biti u naredna tri meseca izložene u Udinama.

Ženske male figure sa nalazišta u Selevcu i Medvednjaku ovih dana kreću na put i stiču međunarodnu slavu. U pitanju su >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << antropomorfne skulpture, one koje je publika u više mesta širom Srbije već bila u prilici da vidi na izložbi palanačkog Narodnog muzeja "Između kostima i ornamenta, antropomorfne figurine vinčanske kulture". Sada će one biti sastavni deo projekta u kome učestvuje 14 evropskih zemalja i predstavljene u okviru izložbe "Žene, majke, boginje: Univerzalni jezici i metafore u praistorijskoj umetnosti". Izložba će početkom novembru biti otvorena u Museu ćivići di Udine i trajaće do februara naredne godine.

- Posle gotovo četrdeset godina u prilici smo da naš materijal sa lokaliteta Medvednjak i Staro selo u Selevcu prikažemo i van granica naše zemlje. Velika nam je čast da budemo deo ovog, slobodno mogu da kažem evropskog projekta – ne bez ponosa kaže Stevan Martinović, direktor palanačkog Narodnog muzeja.

Figurine iz okoline Palanke, iz perioda od oko 4000 godina pre naše ere, otkrivene su uglavnom šezdesetih i sedamdesetih prošlog veka, pripadaju Vinčanskoj kulturi, ali se u nekoliko se razlikuju od onih koje znamo sa tog široj publici mnogo poznatijeg neolitskog lokaliteta.

- Samo u Medvednjaku je nađeno više primeraka nego na svim ostalim lokalitetima ove kulture. Naše skulpture su od srednjeg do završnog perioda Vinčanske kulture, sve do vremena kada se javljaju nalazi prve obrade metala. Tada se trag gubi, verovatno je došlo do migracije, preseljavanja stanovništva – objašnjava Nenad Šošić, kustos izložbe Muzeja u Palanci.

U palanačkom Muzeju čuva se oko hiljadu ovih figurina, celih i u ulomcima, a procena je da ih kod privatnih kolekcinara ima još 3-4 puta više. One koje su odabrane za prikazivanje u Italiji ipak su najreprezentativnije.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.