Izvor: Blic, 17.Dec.2016, 11:02   (ažurirano 02.Apr.2020.)

UMETNIKOV SUNOVRAT U LUDILO Barišnjikov igra Nižinskog

Teško da ćete naći bolju definiciju kastinga iz snova: Mihail Barišnjkov igra Vaclava Nižinskog - jedan baletski velikan tumači lik drugog.

Barišnjikov (68) je zvezda i jedini učesnik pozorišnog komada "Letter to a Man" američkog reditelja Roberta Vilsona koji prati sunovrat Nižinskog u ludilo.

Ruski baletski genije, koji je uneo revoluciju u balet svojom koreografijom na "Posvećenje proleća" Igora Stravinskog dok je još uvek bio u ranim dvadesetim godinama, >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << Vaclav Nižinski polako je zapadao u ludilo nakon što ga je ostavio ljubavnik, impresario Sergej Djagiljev.

Djagiljev je zaveo Nižinskog i učinio ga prvakom svoje legendarne kompanije Ballets Russes pošto ga je prvi put ugledao u Pozorištu Marinski u Sankt Peterburgu 1908. kada je Vaclav imao 19 godina.

Sada, više od jednog veka kasnije, Vilson je dramatizovao skandalozne i traumatične dnevnike Nižinskog u kojem je Vaclav "razapeo" Sergeja.

To je, kaže Barišnjikov, plesni šou u kojem on zapravo ne igra.

- Više je reč o govoru tela, ne o pravom plesu - priznao je Mihail Barišnjikov u razgovoru za AFP dan pre nego što je "Letter to a Man" premijerno prikazan u Theatre de la Ville u Parizu (u četvrtak 15.12) gde će se igrati do 21. januara.

Licem obojenom u belo, sa cilindrom i frakom, Barišnjikov nije izgubio nimalo od svoje scenske harizme.

Bivša zvezda Kirov baleta i potom Američkog baletskog teatra, koja i dalje svakog jutra vežba balet za štapom, kaže: "Nižinski mi je uvek bio važan", iako su njih dvojica fizički veoma različita.

Barišnjikov kaže da je Nižinski bio "neka vrsta univerzalnog glumca. U to vreme nivo muškog baleta nije bio baš najviši, balerine su bile dive", poput Ane Pavlove koja je dominirala.

- A onda se, odjednom, pojavilo to čudno stvorenje, ne mnogo visoko, zapravo ne ni mnogo lepo, sa pomalo teškom muskulaturom ali izvanredno čudnih proporcija - objašnjava Barišnjikov.

Nižinski nije imao klasično telo baletana.

- Bilo je vrlo razvijeno ali istovremeno vrlo mekano, seksualno ambivalentno, ali bio je opčinjavajuća pojava. Svaka uloga mu je bila drugačija. Bio je istinski kameleon - ističe Barišnjkov.

Mihail je svojevremeno upoznao Vaclavovu suprugu Romolu (koja je, navodno, bila razlog što ga je Djagiljev proterao iz svog života i iz Ballets Russes - prim. M.K) i njegove dve ćerke, Kiru i Tamaru.

- Tamara je došla da vidi ovu predstavu u Los Anđelesu. Sada ima 96 godina i živi u Arizoni ali je čudesna osoba, ona je, zapravo, 96-godišnja devojka - priča Bairšnjikov.

Iako otkriva da je dirljivo igrati jednog tako velikog umetnika koji gubi um, Mihail ne krivi Djagiljeva za sudbinu Nižinskog.

- Ne znam šta bi se desilo da je ostao sa Djagiljevim i Ballets Russes. Verovatno je to bilo genetski. Njegov brat je bio u mentalnoj bolnici i njegova majka kasnije, čak i njegova ćerka Kira koju sam upoznao pred kraj života, svi su patili od mentalnih bolesti - ističe Barišnjikov.

Međutim, i danas traje fascinacija najvećim baletanom s početka 20. veka koga je obuzelo ludilo kada je imao samo 29 godina.

- Dnevnik je pisao šest nedelja i onda ništa. Povukao se u tamu i tišinu, gde je ostao sve do kraja života - kaže Barišnjikov. Nižinski je preminuo u Londonu u 62. godini.

Što se njega tiče, Barišnjikovu ne nedostaje igranje sa najboljim baletskim trupama sveta - "postoji život i van toga" - ali tvrdi da želi da se "jednoga dana penzioniše".

Za sada o tome nema nagoveštaja. "Letter to a Man" je njegova druga saradnja sa Vilsonom, nakon komedije "The Old Woman" gde je partnerstvo Barišnjikova i holivudskog glumca Vilema Dafoa upoređeno sa Stanliom i Oliom i Fredom Asterom i Džindžer Rodžers.

Barišnjikov takođe vodi svoj Umetnički centar u Njujorku i nastupa u predstavi "Brodski/Barišnjikov" zasnovanoj na pesmama ruskog nobelovca Josifa Brodskog, sa kojom će gostovati u beogradskom Pozorištu na Terazijama od 11. do 13. marta.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.