U Epidaurusu Unkovski puca na bogove

Izvor: Politika, 04.Avg.2008, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

U Epidaurusu Unkovski puca na bogove

Naš istaknuti režiser na antičkoj sceni, na zadovoljstvo grčke publike, predstavio novo viđenje Euripidove tragedije

Atina – U antičkom teatru Epidaurus na Peloponezu, pet hiljada gledalaca su Euripidovu tragediju „Orest” ovog vikenda videli u sasvim drugom svetlu. Savremenom, neobičnom, prilagođenom možda i balkanskom trenutku. Ovog puta ovde se pucalo čak i na bogove, ali je od rikošeta, na kraju, stradao samo običan narod.

To >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << je način na koji je režiser Slobodan Unkovski u produkciji Nacionalnog teatra severne Grčke i Atinskog festivala, na antičkoj sceni u Epidaurusu dočarao Euripidovu tragediju napisanu pre dve i po hiljade godina. Da nije pogrešio, kada se opredelio za neočekivani obrt, izvanrednu ekipu grčkih glumaca, da je bio u pravu kada je prihvatio zanimljivu scenografiju Mete Hočevar, savremene kostime dopunjene naočarima za sunce i ešarpama koje po viđenju Angeline Atlagić nose bogovi i ljudi, potvrdio je aplauz gledalaca. Oni su, očigledno, bili zadovoljni glumom svog miljenika, Lazarosa Gearkopulosa, koji je tumačio nesrećnog Oresta koji je ubio majku i Elektrom koju je dočarala Lidija Fotopulu. Unkovski ih poznaje jer je ovo treća predstava koju je režirao u Grčkoj, ali je ovog puta otišao ispred Euripidove tragedije i mitova, opredelivši se za savremeno finale u kome smrtnik puca na bogove. Naravno, Apolon ostaje nedodirljiv, meci se odbijaju o njegove grudi ali oko njega ginu smrtnici.

– Za mene je najvažnije kada govorim o ovoj predstavi da, iako se sve radilo u vrlo složenom političkom trenutku, komplikovanim međudržavnim odnosima, publika ume da prepozna umetnost i odvoji jedno od drugog. Zato je i uspeh i prijem grčke tragedije u mojoj režiji od posebne važnosti – kaže Unkovski.

Orest je go, zatim u belom odelu sa ove sezone vrlo „in” ešarpom oko vrata. Lepa Jelena podseća na glamurozne dive, kralj Menelaj nosi nešto nalik na skupo kapetansko odelo vlasnika jahte, Pilat je u stilu safari ratnika" Bog Apolon je medijska ličnost, tajkun sa naočarima za sunce koji na konferenciji za medije i narod, vešto manipuliše svetom oko sebe.

– Savremeni kostim bio je pokušaj da se Euripid i njegova poruka prenesu u sadašnji trenutak – kaže kostimograf Angelina Atlagić i podseća da je i tekst prilagođen ideji da sve treba da liči na današnji svet, na naše probleme, možda i na Balkan. – Ipak, za mene je najveći izazov bila scena u Epidaurusu jer nikada nisam mogla da pretpostavim da se na tako velikom i otvorenom prostoru sve čuje i, naročito – vidi. Svaki detalj, svaki nabor, čak veštačke trepavice – govori Atlagićeva.

Reditelj Vida Ognjenović koja je u publici bila kao gost, i sama je bila oduševljena scenom drevnog teatra ali, kako je rekla, mnogo više tišinom u kojoj je pet hiljada ljudi pod otvorenim nebom umelo da isprati ono što je antička drama u savremenoj režiji htela da im poruči.

Jasmina Pavlović-Stamenić

[objavljeno: 05/08/2008]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.