Izvor: Politika, 13.Maj.2010, 23:03 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Taj nevaljali Berluskoni
Da nije bilo protesta italijanskog ministra kulture, dokumentarac „Drakvila” Sabine Gucanti, prošao bi nezapaženo.
Hrabar, temeljno istraživački i polemičan, crnohumoran, u stilu stvaralaštva Majkla Mora, atraktivan za gledanje – takav je novi dugometražni dokumentarac „Drakvila”, italijanske komičarke i angažovane rediteljke Sabine Gucanti („Viva Zapatero!”), koji bi među atraktivnim filmskim naslovima i stvaraocima na ovogodišnjem Kanskom festivalu, >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << prošao verovatno nezapaženo da nije bilo italijanskog ministra kulture Sandra Bondija. Tačnije, njegove izjave date tik pred početak festivala, s kojom je nagovestio bojkot Kana zbog toga što je film Gucantijeve uvrstio u zvanični program.
Rezultat njegovog bojkota je ogroman red onih koji su sa nestrpljenjem čekali da učestvuju u jutrošnjem stampedu prilikom ulaska u dvoranu „Bunjuel”, na projekciju „Drakvile”. Srećnici koji su se domogli sedišta, vrlo brzo su shvatili uzroke ministrovog gneva – Gucantijeva se obrušila na italijanskog premijera Silvija Berluskonija baš muški! Nemilosrdno, ali i sa svom snagom argumenata, autentičnih snimaka, premijerovih izjava i svedočenja učesnika i svedoka u mnogostranim premijerovim „sumnjivim rabotama” (i sudskim procesima). Povod za još jedan moćan film i novu antiberluskonijevsku kampanju, koju inače ova autorka već duže vodi, bio je tragični događaj koji je aprila prošle godine zadesio regiju Abruco i naročito istorijski grad L’Akvila koji je zemljotres gotovo sravnio sa zemljom uz velike ljudske žrtve, a Berluskoni svemu tome pristupio sa pozicije „vlasnika univerzuma”, pravog televizijskog šoumena, ali i veštog biznismena vičnog i plodonosnim konstruktorsko-građevinskim mahinacijama. „Drakvila” predstavlja kovanicu od reči Drakula (Berluskoni) i L’Akvila, a pun naziv filma glasi „Drakvila – Italija drhti”. Ministar Bondi smatra da on vređa italijanski narod, a iz sadržaja filma je jasno ko se jedino može osećati uvređenim. Isključivo oni kojima Berluskoni uskraćuje slobodu govora, mišljenja i kretanja...
Pokušaj ugrožavanja umetničkih sloboda i prava na drugačije mišljenje i viđenje pojedinih istorijskih događaja, zadesio je i francuskog reditelja alžirskog porekla Rašida Bušareba, zbog čijeg su filma „Izvan zakona” koji govori o kolonijalnoj prošlosti Francuske u Alžiru, pripadnici francuske desnice najavili proteste ispred Teatra Limijer, pred svečanu projekciju u glavnom takmičarskom programu.
Ogorčen ovakvim reakcijama i najavama nevolja, Bušareb je festivalu i internacionalnoj filmskoj javnosti danas uputio zvanično pismo sledeće sadržine : „U poslednje tri nedelje došlo je do žučnih rasprava vezanih za prikazivanje mog filma iako ga ljudi, koji u tim raspravama učestvuju, nisu još gledali. Suočen sa ovakvom strašću ali i da bih dodao izvestan stepen mira u pregrejani kontekst rasprava, smatram da da je važno naglasiti dve stvari. Prvo, film „Izvan zakona” je delo fikcije, porodična saga koja priča priču o tri alžirska brata i njihovoj majci u periodu od više od trideset godina, od sredine 30-ih do proglašenja nezavisnosti Alžira 1962. godine. Drugo, film mora biti u poziciji da se bavi svim temama pa i ovom. Ja sam tome pristupio kao filmski stvaralac, sa svojim senzibilitetom. Duboko verujem u slobodu izražavanja i čini mi se sasvim prirodnim da se neki ljudi možda neće složiti sa mojim filmom, ali se ja nadam da se sva neslaganja mogu izraziti u mirnoj atmosferi uz mirnu razmenu ideja...” Bušareb još u pismu dodaje i da treba imati u vidu da „ceo svet Francusku vidi kao zemlju slobode” i da je on sam ponosan što je njen žitelj i što će prikazati film u Francuskoj na najprestižnijem festivalu, izražavajući na kraju pisma i nadu da će se projekcija održati „u duhu uzajamnog poštovanja i u mirnoj atmosferi”...
Za atmosferu obožavanja na Kanskom festivalu, zadužen je legendarni portugalski reditelj Manoel de Oliveira, koga smo ovog podneva zatekli kako sa šeširom na glavi i štapom u ruci, dinamično šparta Kroazetom kao da mu nije 101. godina. De Oliveira večeras u dvorani Debisi, lično otvara program „Izvestan pogled” i to sa svojim najnovijim filmom „Čudesan slučaj Anđelike”, za koji kaže da je „metafizika o anđelima”.
Večeras se svečano otvara i program „Petnaest dana autora”, a za početak je ni manje ni više zadužena vanvremena rok zvezda Mik Džeger. Džeger je zajedno sa svojim „Stonsima” tema dugometražnog dokumentarca „Stonsi u egzilu” Stivena Kidžaka, posvećen snimanju njihovog mitskog albuma „Exile on Main Street”...
---------------------------------------------
Godarova „osveta” i 333 minuta o Karlosu
Legendarni Žan-Lik Godar, nekadašnja ikona Kana, festivalskim čelnicima koji su njegov film „Film socijalizam” uvrstili u paralelan program, priredio je malu osvetu tako što je obelodanio da će u trenutku premijere u Kanu njegov film biti prikazivan i na jednoj plaćenoj televizijskoj stanici.
Još jedno iznenađenje priredio je takođe francuski reditelj Olivije Asajas, koji u Kan dovodi film o venecuelanskom revolucionaru
Ramirezu Sančezu – kasnije poznatom što je kao Karlos ili Šakal predvodio svetsku terorističku organizaciju – koji traje čitavih 333 minuta, bez pauze.
-----------------------------------------------
Eva na žuru Robina Huda
Posle sinoćnog svečanog otvaranja festivala, zvanične večere za ugledne goste na plaži „Mažestika”, ekipa filma „Robin Hud” imala je svoju žurku do zore. A na žuru, osim Rasela Kroua i njegove supruge, Kejt Blančet u pratnji producenta, iznenada se pojavilo i zaštitno lice Kana, atraktivna holivudska zvezda Eva Longorija zbog koje su sevali pomamljeni blicevi. Družini su se pridružili i Benisio del Toro, Gael Garsija Bernal i pomalo odsutni Tim Barton.
Dubravka Lakić
[objavljeno: 14.05.2010.]
Kan: Taj nevaljali Berluskoni
Izvor: B92, 14.Maj.2010, 18:00
Da nije bilo protesta italijanskog ministra kulture, dokumentarac „Drakvila” Sabine Gucanti, prošao bi nezapaženo...Hrabar, temeljno istraživački i polemičan, crnohumoran, u stilu stvaralaštva Majkla Mora, atraktivan za gledanje – takav je novi dugometražni dokumentarac „Drakvila”,...