Retrospektiva Vojina Bakića u Zagrebu

Izvor: Studio B, 29.Jan.2014, 17:50   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Retrospektiva Vojina Bakića u Zagrebu

Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu organizivao je dugo očekivanu, prvu retrospektivu Vojina Bakića koji se uvrštava ne samo među najbolje hrvatske skulptore 20. veka, već ga svetska kritika ubraja i među najvažnije evropske vajare epohe modernizma.

Vojin Bakić rođen je u Bjelovaru 5. juna 1915. Poslije diplome na tadašnjoj zagrebačkoj Umjetničkoj akademiji, usavršavao se kod Frana Kršinića i Roberta Frangeša-Mihanovića.

Krenuvši od figuracije i tradicije, >> Pročitaj celu vest na sajtu Studio B << svoj izraz razvijao je prema čistoj formi, apstrakciji bez suvišnih detalja. Po rečima umetnika, ti oblici izražavaju životnu radost, bljesak, svetlost. Tokom života Vojin Bakić nije želeo da priredjuje velike retrospektive. Radio je neumorno, kako u oblasti sitne plastike tako i oblasti monumentalnih formi. Stoga je njegova prva velika retrospektivna izložba veliki kulturni događaj za Zagreb i region. Osim najvažnijih dela u mermeru i nerdjajućem čeliku, u MSU su izloženi i crteži, skice, makete spomenika, fotografska uvećanja, projektna i lična dokumentacija, audio i filmska građa.

Bakić je, tokom karijere, učestvovao na prestižnim svetskim umetničkim smotrama kao što su: Bijenale u Veneciji, Documenta u Kasselu, Bijenale u Sao Paolu, Bijenale u Aleksandriji.... Njegovi spomenici-skulpture u javnom prostoru podignute su širom bivše Jugoslavije, od čega se ističe monumentalna kompozicija na Petrovoj Gori , u Bjelovaru, Dotrščini i Zagrebu dok se u Srbiji njegova dela nalaze u Kragujevcu (u kompleksu Šumarice), Valjevu (spomenik Stjepanu Filipoviću) i u Beogradu (šest skulptura, kod Kuće cveća, u Vojnom Muzeju, na Dedinju, Kalimegdanu i Ušću).

Tokom pola veka neprestanog stvaranja, nastao je opus koji odiše velikim intelektualnim i umetničkim trudom i svrstava se u sam vrh hrvatske i evropske modernističke skulpture.

Bakić je preminuo u Zagrebu 1992. godine. Nakon promena koje su se u Hrvatskoj dogodile početkom 90-ih, nasleđe iz vremena socijalizma bilo je zanemareno i potiskivano na marginu, te su mnoga dela ovog umetnika oštećena ili uništena.

Retrospektiva u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu, pod naslovom "Svjetlonosne forme" čiji je autor kustos Nataša Ivančević ima za cilj da postavi Vojina Bakića kao umetnika na mesto koje mu pripada u istoriji umetnosti, ali i da provocira razmišljanje o odnosu prema spomeničkoj baštini bivše Jugoslavije, uz primere angažovanih radova mladje generacije umetnika.

Izložbu prati opsežan dvojezičan katalog s tekstovima uglednih hrvatskih i medjunarodnih istoričara umetnosti , uz fotografije Toše Dabca. Autorke postavke su unuke umetnika - Ana i Vera Bakić. Izložba će u Zagrebu biti otvorena do 2.marta, dok će u narednom periodu biti prikazana u Banjaluci.

Nastavak na Studio B...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Studio B. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Studio B. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.