Priče o mučnoj tranziciji i uteha rokenrola

Izvor: Blic, 19.Avg.2008, 07:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Priče o mučnoj tranziciji i uteha rokenrola

Četrnaesti Sarajevski filmski festival otvoren je u petak uveče u Narodnom pozorištu u Sarajevu projekcijom filma „Snijeg" bosanskohercegovačke rediteljke Aide Begić, uz defile poznatih gostiju crvenim tepihom, sasvim u stilu Festivala u Kanu, na koji se Sarajlije ugledaju. Filmski festival je, bez premca, najznačajniji kulturni događaj u Bosni i Hercegovini, projekcije se održavaju na pet lokacija u gradu (od toga dve na otvorenom), a svako veče organizuju se žurke brojnih filmskih >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << ekipa koje su došle u goste. Najpoznatiji gost ove godine biće američki glumac Kevin Spejsi, koji dolazi na kraj festivala

Podeljen u čak deset sekcija, festival donosi 174 filma iz 32 zemlje, među kojima je i Srbija, koju je predstavio film „Četvrti čovek" Dejana Zečevića (u takmičarskom programu) i dokumentarac „Bajne vile" mladog reditelja Marka Jeftića. Najveću pažnju prvog dana festivala privukao je dugometražni debi bosanske rediteljke Aide Begić „Snijeg" - teška, sumorna drama o ženama u jednom ratom opustošenom istočnobosanskom selu. Ovdašnja publika izuzetno je ponosna na velike uspehe svoje kinematografije (Danis Tanović, Jasmila Žbanić, Pjer Žalica), očekivanja od bosanskih filmova uvek su velika, a i „Snijeg" je u Kanu, gde je održana svetska premijera filma, nagrađen „Gran prijem" u programu „Semain de la Critique". Radnja ovog religijom nabijenog filma prati grupu žena iz jedne nekad bogate begovske porodice, koja je tokom rata ostala bez svih muškaraca, osim dede (u tumačenju Emira Hadžihafizbegovića). Zaplet nastaje kada u selo dolazi jedan Srbin i u ime stranog investitora (koji govori naizmenično na hrvatskom i engleskom) nudi veliki novac za imanje, jedino u selu koje još nije prodato. Junakinje filma moraju da odluče kako da odgovore na primamljivu ponudu...

Potpuno različitu estetiku ponudio je stari znanac i miljenik sarajevske publike, nadrealista Branko Đurić Đura, koji je predstavio svoj novi film snimljen u Sloveniji „Traktor, ljubav, rokenrol", lepršavu i neopterećujuću ljubavnu priču o doseljeniku iz Bosne (u Đurinom tumačenju) i lokalnoj devojci (Đurina supruga Tanja Ribić), a sve je to začinjeno ciganskom muzikom i rokenrolom iz šezdesetih godina. Ovaj film prikazan je u najvećem bioskopu u gradu na otvorenom (Open Air Cinema), pa je privukao i najviše publike i dobio ovacije, a koncert Đurine nekadašnje rok grupe „Bombaj štampa", koji je održan u Domu armije, samo je potvrdio potpuni trijumf bivšeg nadrealiste kod publike filmskog festivala.

Povratak surovim temama svakodnevice u društvima u tranziciji doneo je mađarski film „Devojke" rediteljke Ane Faur. U ovoj hiperrealističkoj priči o dve devojke s društvene margine najčešće se mogu čuti reči bozmeg (sranje) i mindegy (svejedno). Na pitanje „Blica" da li joj je namera bila da kroz te dve reči prikaže stanje u mađarskom društvu danas, rediteljka kaže da joj nije namera da pravi filmove o društvu nego o pojedincima, ali da ova priča ipak jeste „vrlo mađarska".

Miris Kana osetio se u Sarajevu i u nedelju uveče, kada je prikazan italijanski film „Gomora", dobitnik „Gran prija" u Kanu, pet vešto uklopljenih priča (reditelj Mateo Garone) o bekrajnom nasilju napuljske mafije.

„Jedno tipično islandsko ubistvo - krvavo i besmisleno", predstavio je u filmu „Jar City" (Grad tegli) islandski majstor Baltazar Kormakur, publici najpoznatiji po filmovima „101 Rejkjavik" (kultni status u filmskim indijskim krugovima) i „More" (priča o disfunkcionalnim porodicama). U „Gradu tegli" on se pozabavio komplikovanom pričom o ubistvu, tajnama iz prošlosti i toplini roditeljstva, u veoma efektno režiranom filmu začinjenom nordijskim humorom.

Sarajevo film festival biće svečano zatvoren 23. avgusta.

Boban Marković otvorio muzički deo programa

Najpoznatiji romski trubač Boban Marković i njegov orkestar otvorili su u subotu muzički program Sarajevo film festivala na „Heineken Music Stageu". Oko 2.000 ljudi plesalo je uz Bregovićeve hitove, a u nekoliko većih sarajevskih kafana ovih dana su koncerte održale i zvezde srpske folk scene poput Saše Matića.

Omaž Todu Hajnsu

Zanimljivost u festivalskom programu predstavlja omaž američkom reditelju i sarajevskom gostu Todu Hajnsu u selekciji „Dedicated to...", koji ove godine uređuje Harvi Fajnstajn. Osim Hejnsovih poznatijih filmova „Velvet Goldmine" (o Dejvidu Bouviju) i „Nisam tamo" (o Bobu Dilanu, u kojem Dilana tumači šest glumaca, uključujući Kejt Blanšet), u Sarajevu su se mogli videti i njegovi raniji radovi poput beskrajno duhovitog i uvrnutog kratkog filma „Doti dobije po turu" i ništa manje zabavnog i iščašenog, a svojevremeno vrlo skandaloznog „Otrova" (delom insprisanog pisanjem Žana Ženea).

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.