Posvećene filmske scenografije

Izvor: Danas, 11.Jun.2015, 09:29   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Posvećene filmske scenografije

Beograd - "Veljko Despotović sigurno je od svih nas najdalje dogurao u posvećenosti i odanosti nečem tako nezahvalnom kakav je filmski posao", ukazao je reditelj Goran Marković, koji je sinoć u Muzeju primenjene umetnosti otvorio retrospektivnu izložbu ovog velikog scenografa. Na njoj će moći da se vidi više od 90 originalnih crteža i skica, odabranih iz ogromnog Despotovićevog stvaralačkog opusa koji broji čak više od 150 filmova - od najboljih domaćih ostvarenja do koprodukcija >> Pročitaj celu vest na sajtu Danas << holivudskih spektakla.

 Goran Marković primetio je da ne zna ni za koga ko je napravio toliko raznovrsnih, čudesnih, savršenih scenografija. "I mogu samo da zamislim šta znači napraviti tolike skice, sagraditi sve te objekte, otpremiti ih, uništiti na kraju."

Na izložbi će moći da se vidi više od 300 fotografija Veljka Despotovića sa mnogih filmskih setova u društvu značajnih domaćih i svetskih sineasta, kao i iz privatnog života. Iz ovih fotografskih slika da se zaključiti da uvrežena mišljenja o tome da je baviti se filmom popularan, zabavan i lak posao nisu tačna i da se zbog njega često zanemaruju bližnji, kako je primetio Marković. Sve što filmski radnici rade traje kratko - jednu jedinu filmsku predstavu. On je podsetio da rad na filmu zahteva mnogo napora, istrajnosti, manijačke upornosti. "Kada se sve sabere, malo je onih koji to mogu da izdrže, koji kad tad ne odustanu, ne okrenu nečem "poštenom", "unosnom", "sigurnom". Ali, ako je tako, zašto ipak postoje oni koji uprkos svemu do kraja života tako uporno slepo, sizifovski pišu scenarije, režiraju, šiju kostime, prave scenografske skice? Magija filma je od njih napravila robove, ludake, koji uprkos zdravom razumu i dalje žive kako ne treba, i dalje svoje bližnje lišavaju ne samo pristojnog života već i sopstvenog prisustva. Uvek na vetru, u noći, na zabitim, nemogućim mestima, tamo gde niko normalan nema šta da traži, obasjani reflektorima kao grupa zaverenika, filmski radnici obavljaju svoje poslanstvo gonjeni samo njima poznatim razlozima", konstatovao je Marković uz zaključak da je jedan od najboljih primera ove neobjašnjive pojave upravo Veljko Despotović.

"Kada sagledamo sve ono što je stvorio, pored radova za određene projekte i skice raznih izmišljenih građevina i čudno obučenih spodoba, onda otkrivate, kako iza svog tog silnog napora u stvari stoji potreba za igrom. A možda je upravo to ono što nas sve privlači filmskoj magiji: iskonska, nevina, potreba da budemo ono što smo nekada bili ili želeli da budemo. Izgubljeni raj detinjstva koji mi, baveći se ovim poslom, za trenutak možemo dodirnuti. Jedan od ljudi kojima je to uspelo je sigurno naš veliki scenograf Veljko Despotović", istakao je Marković.

Kustos izložbe i urednik kataloga je istoričar umetnosti Slobodan Jovanović. Tekstove u katalogu potpisuju Goran Marković, Slobodan Šijan i Vlastimir Gavrik.

Nerealizovani projekti

Na retrospektivnoj izložbi "Veljko Despotović - filmske scenografije" prikazane su scenografske skice koje su uglavnom nastale do devedesetih godina prošlog veka, kada su produkcioni uslovi bili neizmerno bolji nego danas. Nažalost, neki od njegovih nacrta i projekata nisu upotrebljeni, a neki filmovi nisu ni realizovani, što je pogotovo slučaj sa projektima planiranim tokom devedesetih. Zahvalnost za uvid u ovu arhivu Muzej duguje Gini Despotović, Veljkovoj životnoj saputnici, kao i Veljkovom saradniku Željku Antoviću, koji je učestvovao u koncipiranju i realizaciji izložbe.

Nastavak na Danas...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Danas. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Danas. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.