OD NAJDŽELA KENEDIJA DO BEOGRADSKE FILHARMONIJE: Zatvoren 50. Zlatni BEMUS

Izvor: SrbijaDanas.com, 21.Okt.2018, 12:51   (ažurirano 02.Apr.2020.)

OD NAJDŽELA KENEDIJA DO BEOGRADSKE FILHARMONIJE: Zatvoren 50. Zlatni BEMUS

Pola veka tradicije.

Jedanaest dana, četiri sale i pregršt kvalitetnih koncerata za jubilarni 50. Zlatni BEMUS. Festival je sinoć zatvoren koncertom prestoničke Filharmonije koja je simbolično izvela dela Dragutina Gostuškog "Beograd" i Deveta simfonija Ludviga van Betovena, koja su izvedena na otvaranju i zatvaranju prvih Beogradskih muzičkih svečanosti. U jednom mometnu više od 100 muzičara na sceni Kolarčeve zadužbine.

Posetioci su videli velika svetska >> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com << imena muzike poput violiniste Edvina Kima, pijaniste Vadima Rudenka ili Šarun ansambla, uz standardno kvalitetne nastupe kakav je još jednom priredila Beogradska filharmonija predvođena dirigentom Gabrijelom Felcom.

Zlatni "Bemus" je otpočeo koncertom engleskog violiniste Najdžela Kenedija. On je u Beogradu - domaći! I to ne zato što je šesti put svirao u srpskoj prestonici, nego zato što je on domaći bilo gde da se pojavi, od prvog gostovanja. Njegov neposredan i duhovit pristup muzici i komunikaciji sa publikom su nekonvencionalniji od njegovog oblačenja i imidža, a jedina "pravila" koji do kraja poštuje su ona u slavu stvaranja i radosti življenja.

Poznato je da Kenedi voli maksimalno da džezira u izvođenju klasične muzike, a nastup u Sava centru je bio još džezerskiji zbog posvete američkom kompozitoru Džordžu Geršvinu. Pored Geršvina, na repertoaru su bile i Bahove kompozicije, ali i autorske numere majstora na violini. Izvedene su lako i ležerno, a ujedno i ekscentrično što nije tipično za klasičare, ali je zato njegov znak raspoznavanja. Nastupio je u kvintetu sa gitaristom Rolfom Busalbom i Dagom Bojlom, violončelistom Piterom Adamsom i kontrabasistom Pjotrom Kulakovskim.

Englez je domaću publiku u svoj svet uveo električnom violinom puštenom kroz procesore postavljajući harmonsku pozadinu za Bahovu fugu iz I sonate za violinu u G molu koju je agresivno izveo na klasičnom instrumentu. A onda je veselije servirao - red klecmer muzike, red Geršvinovih kompozicija.

Nije to bio najinspirativniji nastup violiniste, kao da je izostala ona najfinija Kenedijeva igrarija i svežina improvizacija, ali da je bio dobar svedočila je reakcija ispunjenog Sava centra - publika je bila na nogama, pevala je i tapšala uz violinistu.

Deo publike se iznenadio kada je Najdžel izveo dve kompozicije sa ovih prostora - "Ajde Jano" i "Jovano Jovanke", ali to nije nimalo čudno za njega jer to neretko čini, a i na svojim albumima je uvrstio slične numere poput romske "Ederlezi". Uostalom, koketiranje sa različitim žanrovima je i jedan od razloga zašto je domaći gde god da se pojavi, jer njegova violina (ali i klavir na kom je odsvirao deo koncerta) odišu empatijom.

Jedan od koncerata koji su održani u Kolarcu i koji svakako vredi izdvojiti je nastup slavnog britanskog kvarteta Brodski. Četiri majstorske violine iz 17. i 18. veka u rukama četiri majstora - violiniste Dejnijela Roulenda i Ijana Beltona (jedan od dvoje članova koji su u Brodskom od osnivanja 1972. godine), violiste Pola Kesidija i violončelistkinje Džeklin Tomas (i ona je tu od osnivanja). Iza njih je 45 godina postojanja, više od 3.000 koncerata i više od 60 diskografskih izdanja.

Iako su svirali i sa muzičarima različitih žanrovskih opredeljenja (Bjork, Sting, Elvis Kostelo...), u Beogradu su se predstavili klasičnim repertoarom. Strogo isplanirano, dotegnuto, a opet sa finom dozom prostora za slobodu, majstori na gudalama su izveli dela Dmitrija Šostakoviča, Ludviga van Betovena, Feliksa Mendelsona i savremene japanske kompozitorke Karen Tanake.

Na kraju, ne jedan nego tri bisa! I prilika da muzičari urade poseban omaž Isidori Žebeljan izvođenjem njenog Intimnog pisma iz Judejske pustinje.

Još jedno uzbudljivo veče bilo je na Kolarcu kada se publici predstavio jedan od najvećih tenora današnjice Meksikanac Ramon Vargas. On je odabrao dela Leonarda Bernštajna povodom 100 godina od rođenja velikog američkog kompozitora i dirigenta.

Tenor je nastupio u pratnji Simfonijskog orkestra i Hora RTS-a pod dirigentskom palicom Bojana Suđića. Na programu su bile "Priča sa Zapadne strane" i "Čičesterski psalmi" Leonarda Bernštajna i poznate operske arije i pesme.

Nastavak na SrbijaDanas.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SrbijaDanas.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SrbijaDanas.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.