Naučno o Nadeži Petrović

Izvor: SEEcult.org, 28.Apr.2016, 01:32   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Naučno o Nadeži Petrović

Spomen-zbirka Pavla Beljanskog u Novom Sadu organizovala je 27. aprila regionalni naučni skup posvećen Nadeždi Petrović (1873-1915), srpskoj slikarki koja je bila pokretač i akter nekih od najznačajnijih umetničkih manifestacija na početku 20. veka. Skup je održan u ambijentu izložbe “Valjevo – grad bolnica (1914-1915)” Narodnog muzeja Valjevo, u čijoj postavci istaknuto mesto zauzima Nadežda Petrović, kao dobrovoljna bolničarka koja je tragično preminula od tifusa >> Pročitaj celu vest na sajtu SEEcult.org << 3. aprila 1915. u Valjevu.

Nadežda Petrović je, kako su istakli organizatori, prva u nacionalnoj umetnosti u potpunosti otkrila slikarsku misiju transponovanja prirode u sliku, i gotovo podjednaku pažnju posvetila angažmanu na nacionalnom i političkom planu. Kao rodonačelnica srpskog modernizma, ostala je nepresušan izvor novih tumačenja. Iz tog razloga, Spomen-zbirka Pavla Beljanskog je i organizovala naučni skup posvećen Nadeždi Petrović kao svečanu završnicu obeležavanja stogodišnjice njene smrti nizom aktivnosti tokom 2015. godine.

Slikarstvo Nadežde Petrović, njeni likovno-kritički tekstovi, fotografski rad, bogata sačuvana prepiska, angažavanost za nacionalna i ženska prava, nude široko polje recepcije i interpretacije, što su pokazali radovi stručnjaka iz Ljubljane, Zagreba, Splita, Beograda, Valjeva, Čačka i Novog Sada, objedinjeni i u posebno za tu priliku objavljenom zborniku, koji pruža mogućnost sveobuhvatnijeg sagledavanja života i dela Nadežde Petrović sa aspekta istorije umetnosti, istorije, fotografije i zadužbinarstva.

Razmatranja bogatog i višeznačkog umetničkog i društvenog angažmana Nadežde Petrović obuhvataju novo čitanje njenog ranog opusa odnegovanog u okrilju nemačkog simbolizma; doprinos Nadežde Petrović i njenog prijatelja, hrvatskog vajara Ivana Meštrovića u oblikovanju nacionalne umetnosti, kao i njihovu jasnu svest o potrebi promocije nacionalnog umetničkog izraza u zemlji i inostranstvu; isticanje ideje južnoslovenskog kulturnog i političkog jedinstva; zatim analizu okolnosti pod kojima je kroz odnos između slovenačkih umetnika i Nadežde Petrović formiran modernistički kanon, posebno doprinos Riharda Jakopiča, bliskog prijatelja Nadežde Petrović, u idejnom usmerenju Jugoslovenske umetničke kolonije; kontekstualizaciju rada Nadežde Petrović na osnivanju Sićevačke umetničke internacionalne kolonije sa aktivnostima evropskih umetničkih kolonija oko 1900. godine; recepciju progresivnih ekspresionističkih tendencija u Nadeždinom delu u savremenoj hrvatskoj likovnoj kritici; prvi put objedinjeno iznošenje u javnosti podataka o porodičnoj zaostavštini slikarke u Narodnom muzeju u Čačku, te zanimljivu istoriju osnivanja Umetničke galerije “Nadežda Petrović”.

   Nadežda Petrović, Seljanka iz Šumadije (oko 1905), Spomen-zbirka Pavla Beljanskog, Novi Sad

Naučni skup o Nadeždi Petrović i otvaranje mnogih pitanja o njenom stvaralaštvu predstavlja pokušaj pronalaženja puta ka odgovoru šta danas znači Nadežda Petrović na celokupnom prostoru na kojem je delovala - od Ljubljane, preko Zagreba, Splita, Kosova, do Makedonije.

Spomen-zbirka Pavla Beljanskog, koja čuva 14 slika Nadežde Petrović, premijerno je prikazala u periodu od 2013. do 2015. godine izložbu “Nadežda Petrović: s obe strane objektiva” autorke dr Jasne Jovanov, kojom je obeležila 140 godina od slikarkinog rođenja. Izložba je gostovala potom u više gradova u Srbiji (Beograd, Čačak, Niš, Valjevo, Inđija, Velika Plana, Smederevska Palanka…), kao i u Muzeju savremene umetnosti u Banjaluci. U 2016. godini nastavljaju se gostovanja, između ostalog, i u Modernoj galeriji u Zagrebu.

Ta postavka obuhvata fotografsku zaostavštinu Nadežde Petrović nastalu između 1901. i 1913. godine, kao i fotografije na kojima je ona u različitim značajnim etapama života i stvaralaštva, često u društvu umetnika iz Zagreba i Ljubljane, kao što su Ivan Meštrović, Rikard Jakopič ili Ivan Grohar.

     Nadežda Petrović pored Meštrovićeve skulpture Majka na IV jugoslavenskoj umetničkoj izložbi u Beogradu (1912), Spomen-muzej Nadežde i Rastka Petrovića – Dokumentacija Narodnog muzeja u Beogradu

Rođena u Čačku 1873. godine, Nadežda Petrović se 1884. preselila sa porodicom u Beograd, gde je 1891. završila Višu žensku školu. Sledeće, 1892. godine, položila je ispit za nastavnicu crtanja u srednjim školama i postala učenica u ateljeu Đorđa Krstića. Tokom 1896/97. godine pohađala je školu kod Kirila Kutlika, a 1898. započela školovanje u Minhenu u ateljeu Slovenca Antona Ažbea.

Već 1900. imala je prvu samostalnu izložbu u Beogradu.

Potom je 1901. započela rad u ateljeu Julijusa Ekstera u Minhenu, a od 1904. angažovala se ponovo u domovini oko Prve jugoslovenske umetničke izložbe, osnivanja Lade i Prve jugoslovenske umetničke kolonije (Sićevo, Pirot, 1905).

Do 1912. godine izlagala je na mnogobrojnim izložbama (Izložba Lade; Izložba jugoslovenske kolonije 1907; Izložba srpskog umetničkog udruženja 1908; druga samostalna izložba u Ljubljani 1910; iste godine u Parizu na Jesenjem salonu i u Zagrebu u okviru grupe Medulić; naredne 1911. u srpskom paviljonu na Međunarodnoj izložbi u Rimu, na Salonu internacionalne unije i na Jesenjem salonu u Parizu).

   Grupni portret izlagača na Prvoj izložbi Srpskog umetničkog udruženja, Beograd (1908), Galerija umjetnina Split

U Beogradu je 1912. otvorila slikarsku školu i učestvovala na četvrtoj Jugoslovenskoj izložbi.

Razvijajući se kao slikarka, prikazala je svoje vreme i njegove likovne tokove kroz jedinstven doživljaj prirode ugrađen u neprekinut razvojni tok, u četiri razdoblja: minhensko (1898-1903), oličeno građenjem ličnog stila; srbijansko (1903-1910), gde pejzaž i čovek ostaju prevashodna tema, a koloristički ekspresionizam dobija prevagu; parisko (1910-1912), u kojem ostvaruje sintezu ekspresionističko-fovističke poetike. U ratnom razdoblju (1912-1915), slikana vizija oličena je u svedenosti i izrazitom intenzitetu palete.

Naučni skup o Nadeždi Petrović organizovan je pod pokroviteljstvom Pokrajinskog sekretarijata za kulturu i javno informisanje Vojvodine, uz podršku Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Srbije.

(SEEcult.org)

Nastavak na SEEcult.org...






Povezane vesti

Održan naučni skup posvećen Nadeždi Petrović

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 28.Apr.2016

Juče je u Spomen-zbirci Pavla Beljanskog održan prvi regionalni Naučni skup posvećen Nadeždi Petrović (1873–1915), kao svečana završnica obeležavanja stogodišnjice Nadeždine smrti nizom raznovrsnih aktivnosti tokom 2015. godine...Nakon pozdravne dobrodošlice upravnice dr Jasne Jovanov upućene...

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SEEcult.org. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SEEcult.org. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.