Izvor: Blic, 20.Jan.2008, 01:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Naš reditelj u švedskom teatru

Aplauzi, čestitke, ovacije... Ne biva da ja govorim o tome. Ali, nije to samo moj uspeh. Tamo sam bio mi. Režija ne postoji bez drugih. Zahvalan sam svim pozorišnim ljudima s kojima sam radio i od kojih sam učio... A pozorište Dramaten? Kao svako dobro veliko pozorište. Svako na svom mestu, radi posvećeno i bez velikog ega. Divna saradnja. Normalna. Osećao sam se kao u svojoj kući. Otišao sam da radim, a ne da se slavim. Radovao se, ljutio, bio ono što sam - prenosi pozorišni reditelj >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << Jagoš Marković utiske sa premijere u Švedskoj.

Nedavno, tačnije 12. januara, na sceni kraljevskog švedskog pozorišta Dramaten u Stokholmu premijerno je odigrana Strindbergova "Kraljica Kristina" u režiji našeg poznatog reditelja Jagoša Markovića. Premijera kojom je ovaj čuveni teatar obeležio svoj veliki jubilej, 220 godina postojanja i 100 godina zgrade u kojoj se danas nalazi, bila je deo projekta "Tri krune", tri drame A. Strindberga o tri švedska kralja. Sem Jagoševe "Kraljice Kristine", to su "Gustav Treći" Marije Oberg i "Gustav Vas" Ose Kalemen. Sudeći po medijima, bio je to, posebno Jagoševa "Kristina", kulturni događaj prvog reda i veliki uspeh. Čelnici Dramatena su, prisetimo se, još pre više od godinu dana izabrali, odnosno pozvali našeg reditelja da svojim rukopisom obeleži njihov jubilej. Bilo je to nakon što su na svojoj sceni odgledali gostovanje Nušićeve "Gospođe ministarke" (produkcija Narodno pozorište) u Jagoševoj režiji, a potom prilikom posete Beogradu - "Skup" u Jugoslovenskom dramskom i još neke predstave. U njegovoj rediteljskoj darovitosti, temperamentu i maštovitosti prepoznali su volumen i paletu koji će oslikati i oživeti njihovu Kristinu.

- Ono zbog čega je Kristina kao autentična, istorijska ličnost na neki način postala mit. Ozbiljna priča koja nam je, u civilizacijskom smislu, važna. Prepoznao sam je kao damar koji ona, Kristina na svoj način dolazi da nam daruje, da iskaže... kako hoćete. Da nas podseti da treba biti čovek, da je ljudskost važnija nego moć. Šta ona uradi - ona abdicira! Ostavi sve - funkcije, ulogu, moć, slavu, krunu.... sve živo da bi bila slobodna i svoja. U ovom vremenu pomame, pohlepe, utrke za novcem, za tom groznom rečju "rejting" i da ne nabrajam. Svedoci smo svega toga i znamo šta nam se dešava - kaže Marković.

Vesna Stanišić, dramaturg Dramatena i ove predstave, našla je Kristinino pismo koje je iz Rima pisala u Švedsku, i ono je uključeno u završnicu predstave.

- Kristina je prethodno abdicirala i obraćajući se svom narodu, između ostalog, rekla: "Bez oholosti sam posedovala moć i sada se od nje odričem s lakoćom". Takođe, jedna od ključnih rečenica, iz Strindbergovog pera (a tiče se činjenice da ona u nizu svojih poteza menja i veru) u dijalogu je koji Kristina ima s majkom, Marijom Eleonorom koja joj govori: "Ne znam, ne znam ništa, ali znam samo da svako mora biti blažen od svoje vere." E, to je prosto kao indikacija. Ta vibracija treba da se raširi preko cele planete. To su važne stvari u ovom prividu slobodne Evrope i prividu ekspanzije civilizacije, a u stvari gotovo početku apokalipse. Kristina je definitivno poziv na oljuđenje, na ono što Jerotić zove individualizacija ili oboženje. Zato sam i uzeo da je radim i stojim iza toga - dodaje Marković.

"Kristina" se igra osam puta mesečno, a prikazivaće se snimak predstave u 26 bioskopa u Švedskoj, što je dobra prilika da se što dostojnije predstavi švedskoj publici.

- Sagledali su oni svoju Kristinu i umom i srcem. Na svoj način pokazali su razumevanje, saosećanje, dirnutost. Mentalni nivo nadvladava u njihovoj komunikaciji, ali kad emocije dobiju sa scene, primaju ih i predaju im se skoro sa zahvalnošću. Tako je bilo svojevremeno i sa "Ministarkom", kojoj moram reći hvala jer me zbog nje i "Skupa" i pozvaše. Tako i sa "Kristinom". Ali, "Kristina" se igra tako da se gotovo zastrašujuća preciznost vidi. Mi se ovde trudimo da preciznost sakrijemo, da se ne vide šavovi i trud, da sve izgleda da se sad (nekako lako) događa, tamošnji glumci na spontanost ne računaju. U kombinaciji Strindberga, glumaca i cele autorske ekipe ispade dobro. Gorko, bez sentimenata - rekao je za "Blic nedelje" reditelj Jagoš Marković.

Izvodi iz kritika u švedskim medijima

"Ekspresson"

"'Kristina' je dijamant u 'Tri krune'. Jagoš Marković režira snažnim izrazom, bez nepotrebnih dodatnih elemenata. Već prva scena najavljuje da je u pitanju predstava čvrstog i maštovitog izraza."

"Dagen Nyheter"

"Režija je čudo tačnosti. Kostimi (B. Jovanović i M. Medenica) bogatstvo kontrasta, a srpska izvorna muzika kongenijalno plasirana. Fantastična igra Elin Linge i senzualnog Eriha Ehna, sa scenom u kojoj Kristina odbacuje svoju pompeznu odoru i prepušta se Kasu Totu je najčarobnija scena večeri, u celini bliska i modernom plesnom izrazu."

Leif Zerna

"Majstorsko delo magične lepote! Tumačenje Jagoša Markovića je gnostička vizija ove stvarnosti gde lutanje kroz mrak, kaljugu i san iznenada dovodi do buđenja onog jedino istinitog života simbolizovanom ljubavlju Kistine i Kasa Tota! Abdikcija ne od prestola, već od ovozemaljskog života."

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.