Izvor: Blic, 01.Nov.2016, 14:22   (ažurirano 02.Apr.2020.)

NAJZAGONETNIJA POJAVA SRPSKOG SLIKARSTVA Sirova umetnost Bogoljuba Jovanovića

U četvrtak, 3. novembra, u 19 sati, u Galerija RIMA biće otvorena izložba posvećena Bogoljubu Jovanoviću - umetniku čije stvaralaštvo spada u najzagonetnije pojave srpske umetnosti druge polovine XX veka.

Bogoljub Jovanović je i u višedecenijskom odsustvu sa domaće likovne scene (u Pariz je otputovao 1953, a odatle u Njujork 1960. godine) stručnim krugovima u zemlji ostao poznat i intrigantana zahvaljujući ciklusima radova na papiru koje je prikazao na svojoj samostalnoj >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << izložbi davne 1953. godine u Galeriji Grafički kolektiv. Drugi put je samostalno izlagao tek 2006. godine kada je u istoj galeriji prikazao radove, takođe na papiru, nastale početkom šezdesetih godina u Njujorku.

U međuvremenu, nagovešten je i njegov apstraktni pariski period kroz samo jednu sliku, danas čuvenu K-55 iz Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, a sam umetnik se opredelio za povlačenje iz javnog života, slikajući ali ne izlažući svoje radove javno. Stoga su sve do ove godine izostale publikacije i postavke koje bi sveobuhvatno osvetlile Jovanovićevu umetnost. Kao laureat Nagrade Stojan Ćelić, pod patronatom Muzeja Zepter, Bogoljub Jovanović je ove godine ponovo postao predmet velikog interesovanja stručne ali i šire javnosti, zahvaljujući prvoj monografiji posvećenoj njegovom stvaralaštvu i postavci njegovih dela iz svih stvaralačkih faza prikazanoj u istom muzeju.

Akcenat postavke stavljen je na radove s početka pedesetih godina prošlog veka, među kojima će se naći i pojedini izlagani na Jovanovićevoj čuvenoj izložbi u Galeriji Grafički kolektiv 1953. godine. Većina odabranih radova na papiru iz ciklusa Mađioničari, Poslovice i brojnih drugih dela njima bliske poetike, prvi put se prikazuje upravo u kragujevačkoj galeriji, a jedan deo eksponata za ovu priliku je i restauriran. Radovi čiji su naslovi preuzeti sa natpisa na samim slikama, poput "Ko peva zlo ne misli", "Pare pare idiote", "Prepotentan tip", "Govornički gest", "Sedam pečata" i drugih - istovremeno su spontani i promišljeni, „sirovi” i intelektualni, gotovo podjednako neobični, iznenađujući i upečatljivi u sadašnjem trenutku koliko u vremenu kada su nastali.

Kako u svom tekstu povodom Jovanovićevih radova zapaža dr Ješa Denegri, reč je o „jednoj vrsti ‘sirove umetnosti’, ali opet i bitno različitoj od Dibifeovog koncepta art bruta. Jer, radi se pre svega o umetnikovoj intimnoj ispovesti posredovanoj jezikom sofisticiranih metafora u kojima se ipak ne prikriva umetnikovo dubinsko egzistencijalno raspoloženje. Kao da je neka dugo taložena spoznaja gorčine postojanja odjednom i nesuzdržano buknula iz umetnikove duše, ali je pri tome našla mogućnosti adekvatnog vizuelnog umesto narativnog saopštavanja.”

U postavku će biti uključeno i nekoliko radova nastalih početkom šezdesetih godina kada Jovanović započinje svoj život u Njujorku, dok će u okviru obimne izložbene publikacije biti obrađen i reprodukovan znatno veći broj dela iz oba navedena perioda Jovanovićevog stvaralaštva.

Izložbu će svečano otvoriti dr Ješa Denegri, koji je ujedno i autor studije u katalogu, a publika će Jovanovićeve radove moći da pogleda do 1. decembra.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.