Izvor: Politika, 03.Okt.2013, 22:01   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Mit o ljubavi ledi Dajane

Film „Dajana”, režija Oliver Hiršbigel, uloge: Naomi Vots, Navin Endruz, Daglas Hodž, Džeraldin Džejms... Trajanje 113 minuta, proizvodnja Velika Britanija, 2013.

Ako neko prethodno snimi „Eksperiment” i „Hitler – poslednji dani”, kao što je to učinio nemački reditelj Oliver Hiršbigel, pa se onda otisne u svet i prihvati da po krajnje sladunjavom, a pri tom i pretencioznom scenariju snimi film „Dajana”, onda se kao logično nameće pitanje: Šta mu bi?
>> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << />
Reditelj Hiršbigel kao majstor visokokonceptualnih, psihološki kompleksnih, kamerno dramskih filmova, sada ne liči na sebe. Upustio se u realizaciju biografskog filma o tragično preminuloj ledi Dajani Spenser princezi od Velsa, zapravo jednog isečka iz života „narodne” princeze u kojem se ona tokom razvoda od princa Čarlsa upušta u ljubavnu vezu sa pakistansko-britanskim kardiohirurgom Hasnatom Kanom, i iz tog „rata” izašao kao poražena snaga.

Hiršbigelova „Dajana”, po knjizi Kejt Snel „Dajana: njena poslednja ljubav”, i scenariju Stivena Džefriza, prilično je slab film. Oslanjanje na tezu da bi Dajana bila i danas živa da joj je kojim slučajem bila dopuštena ljubav njenog života (kardiolog Kan?), jer ne bi onda bila sa Dodijem Fajedom i tragično s njim skončala u pariskom tunelu Pont D’Alma, pokazuje se kao pogrešno. U važnost, pa ako baš hoćete i verodostojnost te romanse ne veruje ni sam reditelj, jer da je verovao onda bi filmu bilo istinskih romantičnih scena, zagrljaja i poljubaca, a nema ih. Hiršbigel samo podgreva mit o Dajani na koju je hladna kraljevska porodica stavila ogroman teret, a mediji i javnost nesnosan pritisak, što ju je sve zajedno odvelo u prevremenu smrt. Portretiše je uglavnom kao paćenicu i žrtvu, a taj je portret sladunjav, iako ne sporim da je kroz prikaze princezine svakodnevice, njen sablasno usamljenički život u dvorcu, bekstvo u humanitarni rad i pakao koji nastaje čim otvori ulazna vrata (horde paparaca), povremeno izdizao film iznad puke melodrame.

Jedan od interesantnijih, ali nedovoljno iskorišćenih aspekata filma jeste motiv Dajanine veštine manipulacije medijima. U tu svrhu je reinterpretiran njen čuveni televizijski intervju iz 1994. godine, kada je izložila nevernost princa Čarlsa i tako svetsku javnost okrenula u svoju korist. Naznačeno je da je mnogo toga u britanskim tabloidima o vezi sa Fajedom plasirala lično kako bi isprovocirala i dvor, ali i Hasnata Kana, koji nije imao petlju da se suprotstavi sopstvenoj porodici.

Trud glumice Naomi Vots koja tumači lik Dajane Spenser u njene poslednje dve godine života, vidan je. Kako bi i fizički bila što verodostojnija „princezi svih srca”, snimala je sa veštačkim nosem. Međutim, između Votsove i njenog partnera Navina Endruza (kao Hasnat Kan), stvari glumački škripe. Kao da nemaju istovetnu tačku gledanja na dinamiku međusobnog odnosa. Za probleme ove vrste kriv je reditelj, jer je on taj koji treba da „zategne uzde”. A nije. Ko zna zašto. Kao da je Hiršbigel, u jednom trenutku, prestao da biva zainteresovan za ono što radi.

Dubravka Lakić

objavljeno: 04.10.2013.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.