Izvor: Blic, 13.Okt.2006, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kampanja bez stila

Kampanja bez stila

Nešto nije u redu sa medijskom kampanjom povodom referenduma za donošenje ustava. Nema nikakve sumnje da je reč o, ustvari, predizbornoj kampanji vodećih stranaka ili onih koje se nadaju da bi tako nešto mogle postati.

Građanin Srbije, a to za razliku od ustavne norme, podrazumeva sve ljude, čak i Srbe, morao bi biti jako glup, potpuno naivan ili sasvim neobavešten, ako bi mislio da je kampanja stvar ponovnog sticanja već izgubljene teritorije >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << ili neverovatnog boljitka što nas čeka posle referendumskog vikenda. Mi ovde (više) nismo ništa od te tri stvari, samo se ponekad pravimo nevešti. Više, recimo, niko u televizijskoj anketi neće, na priglupo pitanje: 'Šta očekujete od referenduma/izbora?', odgovoriti znamenitim: 'Da bude bolje.' Iskustvo nam je takvo.

Stvari su, dakle, jasne. Ali, neukus u načinu, količini i sistemu predstavljanja ideja zbog koje bi valjalo žrtvovati vikend zbog još jednog glasanja, čini da izlazak ili neizlazak na referendum postaje pitanje dobrog ukusa, a ne, na primer, razvijene državotvorne svesti. Prestaje biti važno pitanje 'izbori ili ustav', postaje sasvim irelevantno šta u tom papiru piše – a to što piše više deluje kao zbirka raznolikih mogućnosti, nego jasnih i britkih rečenica poput znamenite 'štampa je slobodna' ili 'država ne uređuje obrazovanje', kakve postoje po svim onim esencijalnim aktima demokratskog ustrojstva sveta, sa razmeđe osamnaestog i devetnaestog veka. Sve se svodi na prejednostavnu odluku: ne činiti plezir izvesnim tipovima koji su u politici za, u najboljem slučaju, dvokratnu upotrebu.

Kada neko suviše neukusno, prečesto i preagresivno reklamira svoj proizvod, on vrlo često dovodi u pitanje njegovu upotrebnu vrednost. Tako to stoji u udžbenicima marketinga. Kao i u nekim drugim slučajevima, reklama prestaje biti oglašavanje neke vrednosti i postaje gola demonstracija moći.

Ustav nije banka, hoću da kažem.

Legenda o zlatnom ječmu

'Vetar koji njiše ječam' reditelja Kena Louča

Film koji je ovog leta osvojio Zlatnu palmu u Kanu i proglašen jednim od najznačajnijih u kalendarskoj godini, za gotovo dvadesetak dana prikazivanja u jednoj beogradskoj dvorani, stigao je do gledanosti od oko hiljadu i petsto gledalaca. To je poraz naše kulturne politike i dokaz srozavanja opšte zainteresovanosti za bioskopski doživljaj. 'Vetar koji njiše ječam' (god. proizvodnje: 2006. trajanje: l25 min.) vrsnog engleskog reditelja Kena Louča je žestoka, istorijska drama o rađanju Irske revolucionarne Armije (IRA) i započinje l920. kad se jedna seoska utakmica hokeja na travi završava divljačkim prepadom britanskih vojnika i iracionalnim krvoprolićem. Tog dana je budući student medicine Demijen (odlični Silijan Marfi) umesto puta u London rešio da ostane sa prijateljima i napravi mali pokret otpora.

Radnja filma (po scenariju Pola Lavertija, i sa efektnom, jarkim tonovima obojenom fotografijom Barija Ekrojda) prati surovu logiku udaranja nasilja na nasilje, ali i sukoba drugarske solidarnosti sa zahtevima političkog pragmatizma. Zbog ovog potonjeg dolazi do tragičnog rascepa među prvoborcima, pa i međusobnog ubijanja u ime više revolucionarne pravde. Završnica filma odvija se na kamernom planu loma temeljnih moralnih ubeđenja. Za Louča tu nema ničeg novog, jer je već u filmu 'Za zemlju i slobodu' na ubedljiviji i koherentniji način obradio ovaj motiv. Začudo, iako je tamo priču smestio unutar Španskog građanskog rata odnosi između likova su postavljeni dramaturški čistije i sa većim emocionalnim učinkom. Postoje analogije sa upotrebom nasilja u nekim drugim savremenim situacijama, kao i obično.

Uprkos ovim primedbama, Louč je vešto vodio zaplet, sjajno uvodeći u jednom trenutku zatišja staru irsku baladu o vetru i zlatnom ječmu. Kao i obično, Louč besprekorno vodi glumce, za koje ne možete da verujete da su profesionalci, što pogotovu važi za ženske likove. Nekad je ovakav film otvarao Fest, a sada?

if(!window.goAdverticum)document.write('');if(window.goAdverticum)goAdverticum.addZone(31711);

|

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.