
Izvor: Politika, 16.Maj.2012, 23:21 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Između radosti i melanholije
Svečano otvaranje uz film nežnog humora Vesa Andersona, prvi film u Saudijskoj Arabiji snimila dama Haifa al Mansur, a danas je red za Žaka Odijara, Lu Jea, Fatiha Akina…
Kan – Neočekivan kanski početak. Drugačiji od mnogih prethodnih kanskih početaka sa američkim bučnim, izvikanim i agresivnim blokbasterima što stvaraju nervozu. Stigavši sa „Kraljevstvom izlazećeg meseca”, filmom za veliku i malu decu i za sve one koji još nisu „ugasili” detinje >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << u sebi, uvek razigrani američki reditelj Ves Anderson doneo je na svečano otvaranje 65. Kanskog festivala dobro i prilično sentimentalno raspoloženje.
Njegova „fil gud” filmska priča, koju je napisao zajedno sa Romanom Kopolom (sinom Frensisa Forda Kopole), emotivno smeštena između radosti i melanholije, a obojena nežnim humorom, u gledaocima budi sećanja na detinjstvo, na prvo zaljubljivanje, prve avanture van sigurnog kućnog doma i prvo bežanje od kuće i „nepravedno strogih” roditelja. Uz to, kada se na velikom platnu uz dečji zaljubljeni par i male skaute iz letnjeg kampa u nekoj nedođiji u Novoj Engleskoj 1965. godine, vide i lica Brusa Vilisa, Frensis Mekdormand, Edvarda Nortona, Bilija Mareja, Harvija Kajtela i Tilde Svinton u izvrsno odigranim ulogama prilično smotanih odraslih bića, ugođaj koji stvara ovaj izvrsno snimljen i retro-dizajniran film je prijatan i pozitivan. Valja dodati i da je njegovim odabirom za svečano otvaranje, festivalski čelnik Tjeri Fremo, obezbedio i velike zvezde za glamurozni ulazak u veliki teatar Limijer, glavno poprište mnogih filmskih snova.
Već prvi kanski radni dan protekao je užurbano i prebukirano događajima od ranog jutra. Još u 8.30 holivudski producenti su u palati Miramar novinarima zakazali radni doručak sa rediteljem Piterom Remzijem i glumcima Krisom Pajnom i Alekom Boldvinom, a sve zarad promocije novog dugometražnog animiranog filma „Rise of the guardians”, koji će uskoro gledati i srpska publika. Odmah posle jutarnje projekcije Andersonovog filma, gala otvaranje ruskog paviljona na Maršeu, pa jedan za drugim zanimljivi i sa stanovišta filmske istorije izdašni dokumentarni filmovi „Vudi Alen” Roberta Vejda i „Roman Polanski: Filmske uspomene” Lorona Buzeroa, susret sa članovima zvaničnog žirija i sati lete neprimetno.
Još dok se čekalo na svečani kanski početak jedan iznenadni susret za „Politiku” donosi još jednu zanimljivu filmsku vest. U Kraljevini Saudijskoj Arabiji snimljen je prvi (ikada) dugometražni igrani film i to ga je snimila žena! Na ulicama Rijada i u njegovom predgrađu, scenaristkinja i rediteljka Haifa al Mansur, u koprodukciji sa nemačkom kućom „Razor film”, upravo je završila snimanje filma „Vađda”, priču o istoimenoj jedanaestogodišnjoj devojčici koja koristi svu svoju hrabrost, pamet i nevino osporavanje restriktivnih okvira tradicionalnog saudijskog društva, u očajničkom pokušaju da dostigne svoj zabranjeni san, a to je da dobije i vozi zeleni bicikl.
U izjavi za „Politiku” rediteljka Haifa al Mansur kaže da je izuzetno ponosna što je baš ona autor prvog filma koji je u celosti snimkljen u Kraljevini. „Dolazim iz malog grada u Saudijskoj Arabiji u kojem ima mnogo mladih devojaka poput Vađde, koje imaju velike snove, snažan karakter i puno potencijala. Takve devojke mogu da preoblikuju i redefinišu našu naciju”, kaže Haifa i dodaje da joj je čast da ispriča priču sa autentičnim, lokalnim glasovima, uz međukulturalnu podršku talentovane ekipe nemačkih filmskih profesionalaca sa kojima je radila ruku pod ruku. „Nadam se da će moj film ponuditi jedinstven pogled na moju zemlju i da će univerzalna tema o nadi i istrajnosti, doći do ljudi svih kultura”, kaže Haifa al Mansur, čiji film u Kanu već promoviše kuća „Meč faktori”.
Drugi takmičarski film još prve festivalske večeri bio je „Posle bitke” egipatskog reditelja Jusrija Nasralaha, o događajima i ljudima sa trga Tahrir, posledicama i izneverenim očekivanjima posle „arapskog proleća”. Kanski petak počinje novim filmom francuskog slavodobitnika Žaka Odijara „Rđa i kost” za koji su vezana velika iščekivanja, a nastavlja se novim filmom kineskog reditelja Lu Jea „Misterija”, dokumentarcem Fatiha Akina „Smeće u rajskom vrtu” i filmom „Raj: Ljubav” austrijskog reditelja Ulriha Zajdla. Tajlandski osvajač „Zlatne palme” Apičatpong Verasetakul, sa svojim novim delom „Mekong hotel” svečano će večeras otvoriti ugledni takmičarski program „Izvestan pogled”.
Dubravka Lakić
objavljeno: 17.05.2012.