Izvor: Blic, 22.Dec.2009, 06:05 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Ideali
Izložba „Rimejk '78-09"; Galerija ULUS; katalog: Miško Šuvaković
Prošlost podseća i opominje. Na izložbi Rajka Popivode u Galeriji ULUS prošlost se namerno ponavlja. Zašto?
Pre svega zato što umetnikova prošlost iz godina studija vajarstva na Akademiji likovnih umetnosti nosi dozu sete - za danima kada je kao postdipolomac verovao u bolje sutra i dozu razočaranja - što do zaista boljeg sutra nije došlo. Ideali su isti, ali ne dostignuti. Zato je osnovno >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << osećanje na ovoj izložbi osećanje melanholije kroz koju provejava i doza humora ovog puta zrelog umetnika, a nekada pripadnika rok generacije koja je ustajala protiv naslućenog otuđenja napajajući se tekstovima Froma, Suzukija, Adorna i Markuzea.
Sedamdesetih godina XX veka u Studentskom kulturnom centru, na Aprilskim susretima, Popivoda je sa svojim kolegom Srđanom Vukajlovićem izveo tzv. maskiranje stvarnog lika s plastičnim nosevima, očima, ustima, i to zabeležio na fotografiji, ostavivši dokument za sutra.
Trideset godina kasnije njihova lica (fotoportreti) više nisu maske, već su ubačena u kaveze. Umesto da tehnološki napredak prati i društveni boljitak, sinhronizacije nema. Tehnologija je otišla daleko, štaviše čoveku je omogućila da putuje ekranom, ali ga je istovremeno zakucala na jedno mesto sa koga u sekundi stiže u Njujork, iako realno ne izlazi iz kuće, tj. kaveza.
Da na taj način promene realno nisu moguće, uveravamo se svakodnevno. Poetično predočeno, kroz Popivodin video-rad na kome se lica dvoje prijatelja (umetnika) pretapaju u nebo, izložba se završava takođe rimejkom - rimejkom na Magritovu sliku siluete čoveka u oblacima. Ideali su izvan realnosti, oni su naša stremljenja, večni, utopija, ili ideali su ostali u prošlosti i mladosti! Zapitajte se sami.