Gde je konkurencija

Izvor: Politika, 30.Mar.2009, 23:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Gde je konkurencija

Marketinška firma „Komunis”, koja promoviše projekat „Srbija u Srbiji” Ministarstva kulture, pod nepoznatim okolnostima dobila posao vredan 1.319.105 dinara

Ministarstvo kulture moralo je, u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, da raspiše konkurs za dodelu posla promovisanja projekta „Srbija u Srbiji” marketinškoj firmi „Komunis”, umesto što je konkurs raspisalo na osnovu Zakona o delatnostima od opšteg interesa u oblasti kulture, stav je >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << advokata sa kojima smo kontaktirali povodom ovog slučaja. Podsetimo, nedavno su se u javnosti pojavile tvrdnje da je Ministarstvo u okviru pomenutog projekta, koji podrazumeva predstavljanje kulturnih programa u unutrašnjosti Srbije, bez prethodno objavljenog tendera agenciji „Komunis”, za sumu od 1.319.105 dinara, dodelila da osmisli medijski nastup i predstavljanje projekta.

Prema rečima advokata Marije Rabrenović, Ministarstvo u slučaju angažovanja marketinške agencije nikako ne može da se pozove na Zakon o delatnostima od opšteg interesa u oblasti kulture.

– Taj Zakon je stvoren samo zato da bi se odredili prioriteti u kulturi, dakle, on bi mogao da bude primenjen jedino ako je marketinška firma kulturno dobro od opšteg značaja, što nije slučaj. Bez obzira na to da li neko traži uslugu marketinga ili konsaltinga, ugovor ne može da bude postignut bez prethodne javne nabavke, niti naručilac može da bude oslobođen te obaveze – kaže Marija Rabrenović.

Iz Ministarstva kulture stiglo nam je saopštenje koje šturo objašnjava kako je došlo do saradnje sa preduzećem „Komunis”, a glasi da je projekat „Srbija u Srbiji” osnov za finansiranje celog projekta, a sastavni deo tog projekta su „komunikacione strategije i realizacije na projektu”.

– Sve navedeno je osnov za dodelu ugovora, pa samim tim odredbe Zakona o javnim nabavkama nisu prekršene – saopštavaju iz Ministarstva kulture. Nadležni u Ministarstvu nisu hteli da kažu na koji način konkretno je „Komunis” izabran za marketinšku firmu koja bi najbolje promovisala njihov projekat. Osim toga, sama marketinška služba Ministarstva već obavlja veći deo posla oko promocije projekta „Srbija u Srbiji”.

I advokat Nebojša Milosavljević kaže da bez prethodno objavljene javne nabavke nije moguće deliti novac iz budžeta.

– Ako je to slučaj, radi se o krivičnom delu zloupotrebe službenog položaja – kaže Milosavljević.

Prvi član Zakona o delatnostima od opšteg interesa u oblasti kulture glasi: „Ovim zakonom utvrđuje se opšti interes u oblasti kulture za čije se ostvarivanje sredstva obezbeđuju u budžetu Republike Srbije, kao i potrebe u oblasti kulture za koje se sredstva obezbeđuju u budžetu opštine, odnosno grada”. Zakonom se, dalje, predviđaju zaštita, korišćenje i prezentacija kulturnih dobara upisanih u Listu svetske kulturne baštine i novčana podrška iz budžeta radu i programima Narodne biblioteke Srbije, Arhivu Srbije, Narodnom muzeju i nizu drugih institucija. Sa druge strane, Zakon o javnim nabavkama, na koji se odnose i marketinške usluge, kaže da je „javna nabavka pribavljanje dobara i usluga ili ustupanje izvođenja radova od strane državnog organa, organizacije, ustanove ili drugih pravnih lica koji se, u smislu ovog zakona, smatraju naručiocima”. Takođe, naručilac ne može da ograniči konkurenciju među ponuđačima i mora da se pridržava pravila najpovoljnije ponude.

Za ceo projekat Ministarstva kulture iz budžeta je, za potrebe projekta „Srbija u Srbiji” odvojeno 62.000.000 dinara. Do sada su u programu učestvovala narodna pozorišta iz Beograda, Novog Sada i Prištine, Jugoslovenska kinoteka, Filmski centar Srbije i ansambl „Kolo”, a nekoliko koncerata održala je i Beogradska filharmonija. Kulturni poslenici posetili su niz gradova u Srbiji, od Subotice do Zaječara, Leskovca i Bujanovca.

--------------------------------------------------------

Stanković: Bilo je konkursa

Ivan Stanković, direktor Agencije „Komunis”, kaže da je njegova firma predala svu potrebnu dokumentaciju za konkurs, koju je od njih zahtevalo Ministarstvo kulture.

– Sve je urađeno u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, a ja ne mogu da vam potvrdim da li je za taj posao bio raspisan tender i da li je za ovakvu vrstu ugovora to i potrebno. Nadležni u Ministarstvu su bili vrlo detaljni u zahtevima za dokumenta i procenili su da smo mi dali najbolju ponudu – kaže Ivan Stanković.

S. Stamenković

[objavljeno: 31/03/2009]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.