Fedrina ljubav

Izvor: B92, 21.Feb.2008, 15:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Fedrina ljubav

U ponedeljak 18. februara na sceni Teatra ,,Bojan Stupica’’ izvedena je premijera predstave "Fedrina ljubav" Sare Kejn u režiji Ive Milošević.

Fedrina ljubav je treća režija Ive Milošević na sceni Teatar ,,Bojan Stupica.’’ Predstava je nastala u saradnji Jugoslovenskog dramskog pozorišta i Internacionalnog teatarskog festivala MESS - Sarajevo. Scenograf predstave je Gorčin Stojanović, kostimograf Maja Mirković a kompozitor >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << je Vladimir Pejković.

Sara Kejn (1971-1999) je engleska spisateljica koja reprezentuje in-yer-face teatar (Aleks Sirz) koji insistira na šokantnosti prizora i neodloženoj recepciji publike. Za razliku od postdramskog teatra Sara Kejn se zalaže za recepciju publike koja je slična gledanju sportske utakmice čemu je težio i Bertolt Breht. U Fedrinoj ljubavi (rimejk Senekine Fedre) sve one scene koje se u tragedijama događaju van scene spisateljica stavlja na scenu i više od toga - masturbacija, oralni seks, silovanje, kasapljenje Hipolitovog tela" U želji da pomogne rediteljima Sara Kejn je sugerisala da je njen šokantni komad zapravo komedija. Kako je moguće uopšte postaviti ovo jedinstvo suprotnosti u jednoj pozorišnoj predstavi?

U dramaturgiji teksta predstave Iva Milošević je koristila crno humorne scenske interpolacije u vidu krupnog plana lica ili replika koje likovi govore iza ekrana sa leve strane pozornice. Te interpolacije pokazuju tok svesti i emocionalno stanje likova u odnosu na replike saglumaca u dijalogu. U nekom trenutku scenski lik doslovno izađe iz uloge, napravi svoj verbalni ili neverbalni komentar i zatim se vrati u ulogu i situaciju.

Nemi prolog predstave pokazuje skoro idiličnu foto sesiju kralja Tezeja, njegove žene Fedre i njene ćerke Strofe koju narušava ispadanje iz uloge Fedre. U drugom planu je Hipolit, Tezejov sin koji se prežderava, masturbira, snima kamerom i koristi makaze na korak do samopovređivanja. Hipolit (Ermin Bravo) je prostorno izdvojen u svojoj sobi koja podseća na beli kavez. Kada progovori on teži za istinom, za smrću, ponižava Fedrinu (Mirjana Karanović) ljubav zbog čega ona izvršava samoubistvo optuživši ga da ju je silovao, zavodi Sveštenika u ćeliji i završava rastrgnut od gomile koja ga je do juče obožavala. Kolateralna šteta je Strofa koju siluje i ubije njen poočim i bivši ljubavnik Tezej jer je nije prepoznao i jer se založila za Hipolita. Zašto Hipolit pokreće tragični lanac zbivanja? Paradoksalno zbog ljubavi prema ženi po imenu Lena koju je izgubio (ako ju je ikada i imao). Proždirući i uništavajući sve oko sebe Hipolit čeka smrt kao poslednju milost i iskupljenje.

Problem verodostojnosti završne scene rediteljka Iva Milošević pokušava da razreši teatralizacijom. U ovoj sceni pozorišta u pozorištu akteri se preoblače u crne radne kombinezone i koriste kao pozornicu jedan sto. Na njemu u ulozi naroda čereče kesu sa džigericom koja predstavlja Hipolitovo telo a zatim kesa predstavlja Strofu koju siluje i ubije Tezej. Glumci igraju sa distancom, a Hipolit (Ermin Bravo) odigrava svoje poslednje trenutke i repliku: ,,Da je samo bilo više trenutaka kao što je ovaj’’ iza ekrana što znači da čujemo njegove misli. Rad sa rekvizitom glumaca u završnoj sceni nije uspeo jer nije uspostavljen imaginativni prostor preobražaja.

U glumačkom ansamblu briljira Mirjana Karanović kao Fedra koja naivno ali dosledno veruje da njena ljubav može da promeni Hipolita. Mirjana Karanović je hrabro i dostojanstveno odbranila svoj lik i sebe kao glumicu kada je zatražila da iz sale izađe nekoliko fotoreportera koji su ostali duže nego što je to dozvoljeno da bi snimili scenu gde ona obnaži grudi. Za ovaj gest dobila je bezrezervnu podršku i aplauz premijerne publike. Ermin Bravo kao Hipolit pokazuje uznemiravajuću scensku prisutnost u prologu i uzbudljivu kontakt igru u sceni sa Fedrom Mirjane Karanović. U sceni sa Sveštenikom (Ljubomir Bandović) interakcija je izostala jer je odmah bilo jasno da je on još jedna žrtva Hipolitovog zavođenja. Anđelika Simić igra Strofu kao ženu koja svoj seksualni interes usmerava isključivo prema majčinim partnerima ili njenim željenim muškarcima. Slobodan Beštić kao Tezej pokazuje snažnu ekspresiju u sceni sa mrtvom Fedrom gde otkriva da je voli onda kada ona više nije živa. Goran Jevtić igra Doktora koji ne pokazuje veliku stručnost i želju da otkrije prave uzroke Hipolitovog problema.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.