Fantastični predeo u Haosu

Izvor: Danas, 02.Mar.2016, 14:23   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Fantastični predeo u Haosu

Beograd - Izložba "Fantastični predeo" Đorđa Stanojevića koju je sinoć u Galeriji Haos svečano otvorio Čedomir Vasić, svojevremeno umetnikov profesor, moći će da se pogleda do 31. marta.

Reč je o recentnim Stanojevićevim radovima nastalim u prirodi i sa prirodom. Kako sam umetnik objašnjava, ova njegova serija slika najviše vuče ka objektu, ka skulpturi koju takođe mnogo radi. "Razmišljao sam o tome šta sa crtežom i skulpturom danas a da to bude u skladu s imperativom >> Pročitaj celu vest na sajtu Danas << koji sam postavio pred sebe - biti jedno sa prirodom. Zbog toga sam izmestio atelje 130 kilometara od Beograda, gde sam organizovao radni prostor", kaže Stanojević za Danas uz opasku da, iako svoje slike izlaže atmosferskim uticajima, kiši, vetru, suncu, a na njima ostavlja tragove tla, njegova umetnost nije land art već nepretenciozni pristup koji treba da poveže tri instance - prirodu, umetnost i čoveka. "Zapravo moj cilj je da se putem umetnosti povežem sa prirodom i mahom zato i radim napolju. Tako mi se i desilo ono o čemu je pričao Džon Kejdž - da sam pustio tim energijama prirode da uđu u materijale koje koristim."

O tome kako nastaje njegov rad Stanojević kaže: "Čitava stvar počinje na promišljanju. Kada stanem u predeo ispod neba ja želim da naslikam to što vidim, ali to što vidim nije samo vizuelno, nego svi damari života, energije, istorije, egzistencije - sve ono što priroda sama u sebi nudi", kaže naš sagovornik i dodaje da mu je u takvom procesu posebno važno što može da se oslobodi balasta "savremeni umetnik". "Ispod neba je čovek je mali, nije ni umetnik a meni je upravo važno da se toga rasteretim."

Svoje slike objekte gradi od podloge - grubog seljačkog platna ili jute, koje potom tretira zemljom i koštanom crnom. "Ona nastaje spaljivanjem organskih kostiju i to je nešto što povezuje direktno energiju tog materijala sa mojim promišljanjem o smrti. A zemlja je životna. Zato, kada se nanese koštana crna na platno, ona je smrt u dijalektici sa zemljom, to jest, nečim što rađa", objasnio je Đorđe Stanojević za Danas osnovnu strukturu svog dela.

Čedomir Vasić je istakao da je Stanojević od početka bio obavešten čovek, podsetivši na reči Miće Popovića da biti savremeni umetnik znači biti obavešten umetnik. "Mnoge stvari je znao na početku studija a kasnije propušten kroz sve moguće filtere i sva ta sita, iz njega izlazi jedan supstrat koji je ličan autentičan i romantičan", konstatovao je Čedomir Vasić, primetivši da se prva Stanojevićeva izložba zvala "Lestvice", te da čitav njegov dosadašnji opus prožima duhovna dimenzija.

Nastavak na Danas...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Danas. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Danas. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.