Evropske zvezde džeza

Izvor: SEEcult.org, 26.Okt.2014, 15:23   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Evropske zvezde džeza

Nagrađivani danski džez muzičar Jakob Anderškov i italijanski trubač Paolo Fresu, sledbenik romantičnog pristupa Četa Bejkera i Majlsa Dejvisa, zvezde su 26. oktobra na 30. Beogradskom džez festivalu, koji je prethodne večeri bio posvećen domaćoj džez sceni.

Pijanista, kompozitor i lider različitih formacija, Jakov Anderškov je najtalentovaniji danski džez umetnik danas. Vižestruki dobitnik danske džez muzičke nagrade u različitim kategorijama, hvaljen je od kritičara >> Pročitaj celu vest na sajtu SEEcult.org << kao autor muzike koja “drevni nordijski bajkoviti cvet koji se polako otvara i poprima nove boje”.

Njegov novi projekat predstavlja mešavinu klasične muzike i džeza, a nastupa u društvu trojice gudača i perkusioniste.

Jubilarni BDŽF, koji se održava od 24. do 27. oktobra pod sloganom “Sve zvezde džeza”, predstavlja pretposlednje večeri u glavnom programu i Kvintet Paola Fresua, najboljeg evropskog džeza trubača i jednog od najzaposlenijih umetnika na sceni, koji svake godine snimi po desetak albuma pod svojim imenom ili kao gost najvećim džez velikanima SAD i Evrope (Dejv Holand, Dejv Libmen, Fil Vuds, Enriko Rava…).

Fresu nastupa više od 200 puta godišnje, umetnički je direktor dva italijanska festivala i rukovodilac nekoliko seminara i stručnih kurseva. Njegov legendarni kvintet, baš kao i BDŽF, ove godine slavi 30-godišnjicu rada turnejom po vodećim evropskim festivalima.

Publika 30. BDŽF-a imaće priliku da u holu Doma omladine čuje i studente Katedre za džez i popularnu muziku Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, osnovane 2012. godine nakon višedecenijskih napora.

Njeni članovi su Miroslav Karlović (šef katedre), Luka Ignjatović, Novak Mijović, Vanja Kevrešan, Sava Miletić, Milan Nikolić, Vesna Petković, Aleksandar Cvetković i Vladimir Nikolov, a zahvaljujući tom projektu, kao gostujući profesori do sada su angažovani brojni istaknuti džez umetnici, među kojima Aleksandar Milošević, Bojan Zulfikarpašić, Mišel Hendriks, Sajmon Rigter, Stjepko Gut… U saradnji sa Univerzitetom u Ljubljani, studenti džez odseka su 2013. godine održali pet koncerata širom Srbije sa big bendom te institucije.

Publici BDŽF-a predstaviće se Petra Leona Matiša kvartet koji čine studenti prve generacije džez odseka FMU (Petra Leona Matiša – vokal,

Dušan Sarić – klavir, Dragan Hajnrih – gitara i Marko Benke – kontrabas).

Domaćoj džez sceni bio je posvećen i drugi festivalski dan, kada su u glavnom programu nastupili muzičari okupljeni u projektu Serbian Jazz, bre! i sastavima Vasila Hadžimanova, kome se pridružio i američki alt saksofonista Dejvid Bini. U ponoćnom programu nastupio je akustični trio italijanskog muzičara Marka Kapelija, koji živi i radi u SAD, a kao specijalni gost pridružio mu se klarinetista Oskar Norijega.

Drugo veče 30. BDŽF-a, 25. oktobra, proteklo je u znaku Vasila Hadžimanova, koji se predstavio najpre u formi akustičnog trija sa dvojicom mlađih muzičara – kontrabasistom i bubnjarom, a izveli su program džez standarda koji je objavljen na albumu “El Raval”.

Hadžimanov je potom nastupio i sa svojim bendom, kao električna postava kojoj se, kao kao specijalni gost, pridružio alt saksofonista Dejvid Bini, jedan od najistaknutijih američkih džez umetnika srednje generacije. Hadžimanov i Bini radili su zajedno i u SAD, a koncert u krcatoj Velikoj sali Doma omladine Beograda je sniman, budući da Hadžimanov planira da deo tog materijala uključi na sledeći, živi album.

Publici 30. BDŽF-a prethodno se predstavio sastav Serbian Jazz, Bre!, čiji je inicijator mladi beogradski fotograf Ivan Grlić.

Promovišući foto-monografiju 70-ak srpskih džez muzičara, Grlić je napravio seriju koncerata po Srbiji, posle koje se izdvojio kvintet koji vodi pijanista Aleksandar Jovanović Šljuka. Nekadašnji lider trija Woodcock Group, u okviru sastava Serbian Jazz, Bre! predstavlja fuziju džeza i balkanskog folklora, nastavljajući umetničku misiju legendarnog Branislava Lale Kovačeva.

U ponoćnom programu u sali Amerikana nastupio je akustični Trio Marka Kapelija, sa Oskarom Norijegom kao specijalnim gostom.

Kapeli već desetak godina pretežno živi u Bruklinu, gde je ostvario zapaženu karijeru na džez i avangardnoj sceni, kao solista i sajdmen (Entoni Kolmen, Bač Moris, Mark Ribo, Eliot Šarp, Džim Puljeze…). Muzika za njegov trio inspirisana je krimi literaturom – prvi album bio je posvećen francuskom piscu Fredu Vargasu, drugi italijanskom autoru Mauriciju Di Đovaniju, a aktuelni projekat nadahnut je romanima Norvežanina Jua Nesbea.

Jubilarni, 30. BDŽF počeo je 24. oktobra u DOB-u koncertom američkog trija Children of the Light, a u nešto kraćem izdanju nego proteklih godina – usled finansijske krize, dobio je obećanje gradskih vlasti da će imati veću podršku, kao manifestacija od posebnog značaja za grad Beograd.

Uoči zvezda svetske džez scene - pijaniste Danila Pereza, basiste Džona Patitučija i bubnjara Brajana Blejda, čijim je nastupom svečano otvoren 30. BDŽF, ukrajinski saksofonista Maksim Maks Kočetov, koji već nekoliko godina živi u Beogradu, održao je koncert zatvorenog tipa sa domacim muzičarima - pijanistom Savom Miletićem, kontrabasistom Predragom Krstajićem i bubnjarom Predragom Milutinovićem.

Završne večeri, u duplom koncertnom programu, nastupiće dve najveće zvezde 30. BDŽF-a - Čarls Lojd Kvartet sa novim projektom “Wild Man Dance Suite”, virtuozni pijanista i kompozitor Mišel Kamilo. Njegov trio predstavlja najbolje od latino-džeza što se danas može čuti na koncertnim binama širom sveta, itakli su organizatori BDŽF-a.

Beogradski džez festival je osnovan 1974. kao samostalna manifestacija, u organizaciji DOB-a, a posle niza legendarnih muzičara koje je predstavio, 1990. održan je poslednji put pred 15-godišnju pauzu.

DOB je obnovio BDŽF 2005. godine, a festival je u međuvremenu uvršten među manifestacije od posebnog značaja za grad.

Tokom burne istorije, BDŽF je bio jedan od pet najznačajnijih u Evropi, a ugostio je legende kao što su Majls Dejvis, Čarli Mingus, Dizi Gilespi, Telonius Monk i Djuk Elington. Elington je i započeo istoriju BJF-a, 31. oktobra 1971. godine, kada je sa svojim orkestrom otvorio prvo beogradsko izdanje čuvenog Njuport džez festivala.

Festivalski sajt je www.bjf.rs, a program se nalazi i u Kalendaru Portala za kulturu jugoistočne Evrope SEEcult.org, odnosno OVDE (pdf).

(SEEcult.org)

Nastavak na SEEcult.org...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta SEEcult.org. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta SEEcult.org. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.