Izvor: Danas, 21.Nov.2015, 00:43   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Doziranje skoka za vrat Dezdemoni

Na Dan Narodnog pozorišta u Beogradu u nedeljuna Velikoj sceni ove kuće održaće se premijera opere Đuzepea Verdija "Otelo", nastaloj po istoimenoj Šekspirovoj drami. Glavnu ulogu pevaćeprvakBeogradskeopere tenor Dušan Plazinić, koji ovom premijerom obeležava dve decenije umetničkog rada.

- Ja sam o Otelu razmišljao od prvog dana kad sam počeo da se bavim pevanjem, ali nisam očekivao da ću stići do toga, jer sam počeo sa najlirskijim, najjednostavnijim ulogama - >> Pročitaj celu vest na sajtu Danas << od princa Tamina iz "Čarobne frule". Otela zaista smatram za vrhunac tenorske karijere. Kad se osvrnem na ovih 20 godina pevanja, čini mi se kao da su juče bili "Boemi" kad sam klecao od treme. Ne znam da li bih, damogu, nešto menjao - možda bih bio agresivniji kada je reč o gostovanjima, mada sam pevao u Austriji, Italiji, fenomenalnoj Rusiji, Grčkoj, Makedoniji. Sve je otprilike kako treba da bude - kaže Dušan Plazinić u razgovoru za Danas.

Šta je u ovoj produkciji "Otela", koju režira gost iz Italije Paolo Bajoko, novo u odnosu na prethodne verzije, poslednja je bila 1993. godine?

- Našihbivšihpredstavaizdevedesetihgodinasećamsekaonečegjakolepog, alisamihzaistaposmatraoizperspektivegledaoca. Ovosadajepotpunoklasičnarežija, nemaničegneobičnognitiavangardnihpostupaka. Najteže deonice pevamo kako moramo, a između njih uspevamo da uradimo sve što reditelj zamisli.

 Koliko je za ulogu Otela važna gluma?

- Tu mora jako da se bude oprezan - sve je na proračunu i kalkulaciji snaga - ako se date suviše može da vam padne glas, što ne sme da se desi. Otelo je izuzetno višeslojan lik - na početku je euforičan zbog pobede, pa onda počinje da u njemu raste ljubomora zbog Jagovih intriga. Njegov problem je lakovernost - počinje previše da veruje Jagu, a ne Dezdemoni, da bi na kraju došao do totalnog kajanja i samoubistva. U tom delu opere treba biti najoprezniji, ne prepustiti se previše emocijama. Ja Otela glumim tako da sam na korak od tog skoka za vrat Dezdemoni, ali sa namerom da to doziram dovoljno dobro da bi u četvrtom činu došlo do eksplozije.

Šta planirate posle "Otela"?

- U ovom trenutku ne mogu da razmišljam o tome, mada bih jako voleo da to budu "Manon Lesko" i "Andre Šenije". Možda je to moglo da dođe i pre Otela, ali jedno su planovi, drugo mogućnosti, na kraju nešto sasvim treće ispadne. Doduše, ja sam u takvoj poziciji da nikad nisam morao da prihvatim ono što mi se nudi. Sam sam birao ono što mi u tom momentu odgovara i što sam mogao da ispunim vokalno.

 Kada ste pre 20 godina osvojili prvu nagradu na prestižnom takmičenju "Đizepe di Stefano" u Italiji, mnogi su u vama videli naslednikačuvene trojice tenora u domaćim okvirima. Da li ste ispunili ta očekivanja?

- Nisam čuo za ta poređenja. Ali, lepo je kad u inostranstvu dobijete pohvalu i nagradu, mada i tamo pevaju ljudi kao i ovde. Ja to nisam doživeo kao da sam otišao na drugu planetu da se takmičim sa marsovcima. Svoja očekivanja sam zaista ispunio - od kad sam počeo da učim pevanje pitao sam se da li ću ikada pevati u NP i eto ušao sam u Operu i opstao 20 godina. To je zaista objektivno veliki uspeh, bar po mom mišljenju.

Reditelj Borislav Popović tvrdio je da je za "gvozdeni repertoar" dovoljna "trojka"- dobar sopran, tenor i bariton. U vašoj generaciji, u toj "trojci" savamasubili Dunja Simić i Željko Lučić, oboje sada sa svetskim karijerama. Zbog čega ste ostali verni NP?

- To je sve splet okolnosti. Njih dvoje su bili kod profesorke Cvejić tada, kod koje sam bio i ja na prve dve godine studija. Posle sam zbog ekonomske krize morao to da napustim. Oni su se zadržali, tako da su uz njenu pomoć otišli.

Kažete da vam je pevački uzor Franko Koreli.

- Prema mom mišljenju, on je pevač nad pevačima u operskom svetu. Koreli, naravno, nije pevao Otela, a za ovu ulogu, po meni, neprevaziđen je Plasido Domingo - apsolutno broj jedan bez obzira što su Del Monako i Ramon Vinaj bili dramski glasovi. To kako je Domingo doneo ulogu Otela je potpuni fenomen. Ja sam se trudio, njega sam slušao. Ne poredim se u glasu, ali mislim da je to neki timber i neka boja slična. Ne sviđa mi se da ga sad slušam kao baritona, jer on to definitivno nije, ali u ulozi Otela je fenomenalan.

Koliko publika danas ima senzibiliteta za operu, pogotovo ako predstava kao "Otelo" traje satima?

- Ko voli operu, voli i "Otela". On traje kao četiri "Kavalerije Rustikane" zaredom. Ali, opersku publiku treba i negovati, nekako.

Bilo je raznih pokušaja - promocija premijera u tržnim centrima, vi ste prošle godine pevali na Trgu republike najavljujući "Travijatu". Da li to "pali" kod publike?

- Ne znam. To "pali" na nivou fenomena - na ulici neko počne da peva. Meni se lično to se ne sviđa i rekao sam upravi: "To smo sada uradili, možete vi i dalje tako, ali sa mnom više ne". Mislim da je mesto operi baš u ovom ambijentu - NP, Operi u Novom Sadu. Publike ima koliko treba da ima.

Bez "v.d." razlike

* Koliko višegodišnje v.d. uprave i aktuelni problem sa imenovanjem novog upravnika NP utiču na rad Direkcije Opere?

- Ja se u taj deo života NP ne mešam. Nisam primetio nikakvu razliku između funkcionisanja pozorišta kad ispred upravnika ima v.d. i kad nema. Funkcioniše sve normalno. Što se tiče zakonske strane, to je drugo pitanje. Život kuće je normalan - repertoar, probe, sve je uobičajeno, isto kao pre 10 godina kad je bio upravnik koji nije bio v.d. Ja nisam primetio razliku.

Podela

Pored Plazinića u glavnoj ulozi na premijeri "Otela" trebalo bi da pevaju: Jasmina Trumbetaš Petrović (Dezdemona), Miodrag D. Jovanović (Jago), Svetlana Nestorov (Emilija), Nenad Čiča (Kasio)... Orkestrom NP dirigovaće Ana Zorana Brajević, režiju, scenografiju i kostime potpisuju: Paoli Bajoko, Nevenka Vidak i Olga Mrđenović. Prva repriza najavljena je za 25. novembar.

Nastavak na Danas...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Danas. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Danas. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.