Izvor: Politika, 10.Feb.2013, 23:01 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Da nije žena – propast!
Nina Hos u Arslanovom „Zlatu”, Paulina Garsija u Leliovoj „Gloriji” i Polin Etijen u Nikluovoj „Monahinji” zaslužne što prve festivalske dane kritičari nisu prespavali
63. BERLINALE
Berlin- Ako je suditi po prvim festivalskim danima i filmovima viđenim u glavnom takmičarskom programu, sve mi se čini da će žiri morati da snizi svoje kriterijume kako bi, među ne preterano ubedljivim delima, pronašao ono vredno nagrađivanja „Zlatnim >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << medvedom”.
Ni ruski film „Dug i srećan život” Borisa Hlebnikova, nije ostavio preterano snažan utisak, iako je reč o ljudskoj egzistencijalnističkoj drami sa puno potencijala, priči o tragediji pristojnog čoveka koji ne pristaje da utone u živo blato korupcije i pohlepe. Američkom filmu „Neophodna smrt Čarlija Kantrimena” debitanta Frederika Bonda, nije uopšte mesto u glavnom takmičarskom programu, ali je valjda to što u njemu glavnu ulogu igra popularni Šija Labef, bio dovoljan argument Diteru Kosliku da ga programira tamo gde mu nije mesto. Bondov „Čarli Kantrimen” je neprepričljiva izmišljotina,lakonsko i plitko poigravanje sa onim – „kako mali Perica zamišlja egzotični istok Evrope”. Glavni junak ničim izazvano kreće iz Amerike za Bukurešt gde se dešava radnja filma, usput izvršava obećanja data duhovima mrtve majke i naprasno umrlog saputnika u avionu, sreće ljubav svog života i suočava sa opasnim rumunskim kriminalcima. Drugim rečima, budalaština.
Razočaravajući je i igrani film, inače vrsnog kanadskog dokumentariste (i filmskog kritičara) Deni Kotea, pod nazivom „Vik i Flo su srele medveda”. Posle obećavajućeg početka i upoznavanja sa glavnim junakinjama, sledi serijal neopravdanih ekscentričnosti, bizarnosti i misterija, kao i gradnja veštačkog sveta, koji odbija gledaočevu pažnju.
Povoljnije utiske ostavila su tri filma sa prilično snažnim ženskim likovima. Nemački film „Zlato” Tomasa Arslana, sa Ninom Hos u glavnoj ulozi, revizionistički je vestern, vizuelno raskošna period-drama sa jakim osećajem autentičnosti, priča o nemačkim imigrantima u Americi koju trese „zlatna groznica”. Arslan se čvrsto drži svih poznatih standarda filmova o Divljem zapadu, ali je najveštiji u naglašavanju surove realnosti. Filmu ozbiljno nedostaje emotivnost i po koja trunka humora. Partner Nini Hos, u ulozi čvrste i u svojim odlukama nepokolebljive žene jeste Marko Mandić, slovenački glumac i evropska filmska zvezda...
Iako sredovečan, i lik Glorije u istoimenom filmu čileanskog reditelja Sebastijana Lelija, veoma je privlačan. Ovo je do sada i najprivlačniji i najtopliji film u zvaničnom glavnom programu. Leliova „Glorija”, u kojem je izvrsna glumica Paulina Garsija, tragikomedija je o krhkosti nade i bolnosti životnih istina i čvrsto sazdan portret 58-godišnje razvedene žene, koja ima snagu da izbori sa usamljenošću i odbačenošću i suprodstavi vrtlogu suprotstavljenih osećanja.
Za gledanje je privlačan i francuski film „Monahinja” Gijoma Niklua, još jedna od mnogih ekranizacija romana Deni Didroa (najpoznatija je ona sa potpisom Žaka Riveta iz 1966. sa Anom Karinom u glavnoj ulozi), za svoje vreme smelom kritikom crkve. Nikluova verzija je više koncentrisana na sudbinu mlade žene, koja se bori protiv nemilosrdnog sistema, a koji uništava pojedinca i sa lakoćom se razvija u univerzalnu bezvremenu dramu. U ulozi devojke koja postaje monahinja, suprotno svojoj volji i verovanjima, je mlada francuska glumica Polin Etijen, a u filmu igra i Izabel Iper...
-----------------------------------------------------------------------------
Izvrstan Bogdan Diklić u „Odbrani i zaštiti”
Beogradski filmski glumac Bogdan Diklić, zaslužio je svaki aplauz koji je dobio posle premijere hrvatsko-bosansko-hercegovačkog filma „Odbrana i zaštita” Boba Jelčića, o ožiljcima koje je na Mostar i njegove žitelje ostavio rat i podela grada na hrvatski i muslimanski deo. Sa partnerkom Nadom Đurevskom, Diklić nosi ovaj mentalitetski, disharmonični i po unutrašnjem osećaju ljudi, katastrofičan i beznadežan film, u kojem je Jelčić kao reditelj beskompromisan i u izrazu i u stilu, bliskom „Dogmi”...
Dubravka Lakić
objavljeno: 11.02.2013.
Da nije žena – propast!
Izvor: Politika, 11.Feb.2013, 19:49
Nina Hos u Arslanovom „Zlatu”, Paulina Garsija u Leliovoj „Gloriji” i Polin Etijen u Nikluovoj „Monahinji” zaslužne što prve festivalske dane kritičari nisu prespavali..Berlin- Ako je suditi po prvim festivalskim danima i filmovima viđenim u glavnom takmičarskom programu, sve mi se čini...