Čudesni Gebels najveći favorit

Izvor: Blic, 21.Sep.2011, 03:25   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Čudesni Gebels najveći favorit

Šta nam nudi završnica 45. Bitefa koju neki zovu i krešendo triling za kraj? U okviru glavnog programa koji se završava 24. septembra ljubitelji teatra imaju priliku da vide predstave: “Krenuo sam kući ali nisam ušao” Hajnera Gebelsa, “Krici i šaputanja” Andreja Šerbana i “Gardenija” Alana Platela i Franka van Lekea.

Najveća pažnja usmerena je na čuvenog Gebelsa što je i razumljivo s obzirom na odlične utiske koje je ostavio svojim predstavama izvedenim >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << na dva ranija Bitefa. Njegova predstava "Krenuo sam kući ali nisam ušao” ("Theatar Vidi Lozana E.T.E.”, Švajcarska) biće igrana igrana večeras (20) u Jugoslovenskom dramskom pozorištu. Reč je o pozorišnom stvaraocu, koji je Bitefovu publiku već oduševio u dva navrata: 2005. predstavom "Eraritjaritjaka” (39 Bitef) i 2008. čudesnim scenskim ostvarenjem bez glumaca "Štifterove stvari”.

Ovoga puta, uz slavni ansambl Hilijard prikazuje uprizoreni koncert u tri slike, a svaka slika bazira se na određenom (značajnom) književnom tekstu XX veka. To su stihovi T. S. Eliota "Ljubavna pesma Đ. Alfreda Profroka”, zatim "Ludilo dana” Morisa Blanšoa” i kratki tekst Samjuela Beketa „Worstward Ho".

I Gebels i kritičari skreću pažnju i na svojevrsno prisustvo dela Franca Kafke u predstavi. "Došao sam do kuće ali nisam ušao” možda je putovanje na koje neherojski protagonisti - čopor bezvrednih po Kafkinim rečima - nikada ne kreću. To je putovanje u tri vremenska okvira, negde - svuda i nigde”, kaže se u jednoj od kritika.

"Gardenija”

Na predstavu "Gardenija” je u izjavi za "Blic” pred početak festivala skrenuo je pažnju Ivan Medenica napomenuvši da je Alan Platel jedan je od retkih velikih savremenih reditelja i koreografa koji je nedostajao zbirci svetskih velikana koji su bili na Bitefu.

Hajner Gebels na 45. Bitefu prisutan je i u okviru pratećeg programa "Bitef na filmu”. Naime, danas (17.30) u Muzeju jugoslovenske kinoteke prikazuje se dokumentarac reditelja Mark Perua "Iskustvo stvari Hajner Gebels” u kome je prikazan Gebelsov nesvakidašnji način rada.

Sutradan, 22. septembra (20), na sceni Srpskog narodnog pozorišta Novi Sad je predstava "Krici i šaputanja” rađena po istoimenom poznatom filmu Ingmara Bergmana u režiji Andreja Šerbana (Mađarsko pozorište "Kluž”, Rumunija).

Srž ovog scenskog ostvarenja su četiri žene: Agnes koja umire, njena sestra Karin i Marija, koje dolaze da budu s njom, te Ana služavka. Kritika ističe da je ova predstava "metareferentni poduhvat filma” (u predstavi su na pozornici glumci i rediteljska grupa koja vodi probe i pravi film: glumci igraju glumce koji igraju filmske likove) i svojevrsan omaž velikom švedskom reditelju Ingmaru Bergmanu.

Šerban podseća na reči Bergmana: „Ponekad biti filmski reditelj znači posebnu sreću. Odjednom se rađa nikada ranije viđen pokret lica i kamera ga beleži. (") Bol je na tren izbio na površinu i kamera ga je uhvatila. U takvim prilikama osećam da ono što radim nije uzaludno. Možda ja živim za te prolazne trenutke, kao ronilac na bisere. Jesmo li mi u stanju da te kratke trenutke istine ponovo ostvarimo na pozornici? Bergman je sa glumcima radio probe pre snimanja. Mi pokušavamo da istražimo kako je taj projekat počeo.”

"Krici i šaputanja”

Reditelj Andrej Šerban kaže: "Volim da sklapam nemoguće opklade sa sobom. Postaviti na pozornicu 'Krike i šaputanja’, jedan od najuzbudljivijih filmova u istoriji kinematografije je izazov koji sam prihvatio ne znajući koda vodi, ne znajući da li je na pozornici moguće ponovo ostvariti ono neprevaziđeno iskustvo iz filma."

Teatarski znalci ukazuju da je Šerban je napravio predstavu bergmanovske suptilnosti, ali i pirandelovske zapitanosti o odnosu teatra i stvarnosti. Glumac koji igra sve muške likove ujedno je i reditelj (možda Bergman), koji sjajan ansambl glumaca vodi ka predstavi sa svim odlikama jednog severnjačkog sveta.

Glavni program ovogodišnjeg Bitefa završava se predstavom "Gardenija”, u režiji Alana Platela i Franka van Lekea, po konceptu Vanese van Durme (23. i 24. septembar, 20 sati, Pozorište na Terazijama).

Na predstavu "Gardenija” je u izjavi za "Blic” pred početak festivala skrenuo je pažnju Ivan Medenica napomenuvši da je Alan Platel je jedan od retkih velikih savremenih reditelja i koreografa koji je nedostajao zbirci svetskih velikana koji su bili na Bitefu.

Upućeni ističu da njegov ansambl karakteriše istovremeno popularnost, anarhizam i angažovanost. Takav je i u predstavi travestita koju je stvorio sa Frankom van Lekeom. Platelova koleginica Vanesa van Durne sakupila je stare travestite da bi u predstavi pokušala da otkrije nešto od njihovog najintimnijeg života..

"Krenuo sam kući ali nisam ušao”

Inostrana pozorišna kritika, uz reči hvale, ističe da su protivrečnosti glavna nit svakog teksta, svake slike, da iz njih izrasta celina predstave u kojoj se "govori ni o čemu, što nikuda ne vodi, ali što je zadivljujuće u svojoj neuhvatljivosti i lepoti”.

Povezane vesti: Danas na Bitefu Nebojša Dugalić: Ljudi su otupeli od politike Krik protiv amnezije Popust u pozorištu "Dadov" za redovne platiše "Infostana" Jovan Ćirilov o neizostavnim predstavama 44. Bitefa

Nastavak na Blic...






Povezane vesti

Velikani nemačkog teatra na programu Bitefa

Izvor: Studio B, 21.Sep.2011

Među favoritima za Gran Pri „Mira Trailović“ na 45. Bitefu su dvojica velikana nemačkog savremenog teatra...U Jugoslovenskom dramskom pozorištu večeras je predstava „Krenuo sam ka kući ali nisam ušao", Hajnera Gebelsa, a sinoć je u Narodnom pozorištu igrano ostvarenje „U Moskvu,...

Nastavak na Studio B...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.