Budućnost Evrope je totalitarizam koji će pod plaštom demokratije dopuštati sve

Izvor: B92, 27.Sep.2019, 08:17   (ažurirano 02.Apr.2020.)

"Budućnost Evrope je totalitarizam koji će pod plaštom demokratije dopuštati sve"

Dodelom nagrada završen je BITEF, a Grand pri pripao je predstavi "Ali: strah jede dušu" u režiji Sebastijana Horvata, u izvođenju slovenačkog Narodnog gledališča.

Specijalnom nagradom "Jovan Ćirilov" nagrađena je predstava "Nemoralne priče - 1. deo: Kuća majka", autorke Fie Menar i Žan-Lik Božola. Nagrada "Politike" za najbolju režiju, potpuno zasluženo, otišla je u ruke Sebastijana Horvata, reditelja predstave "Ali: strah jedne duše". Publika je na ovogodišnejm >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << BITEF-u bila saglasna sa ocenom žirija i za najbolju predstavu proglasila komad "Ali: strah jedne duše" sa prosečnom ocenom 4,67.

Proglašenju pobednika prethodilo je izvođenje predstava "Pozvani" i "Retke ptice", a nakon proglašenja usledio je koncert Beti Đorđević, kada je publika čula veliki hit "Počnimo ljubav iz početka", koji je bio i slogan ovogodišnjeg BITEF-a. Sebastijan Horvat, reditelj predstave nagrađene Grand prijem, "Ali: strah jede dušu", izjavio je u intervjuu Tanjugu da za njega nema dileme da će najvažnije teme u svetu danas, kao što su ekologija ili politički populizam, migrantske krize i dalje nalaziti mesto u pozorištu budućnosti.

"Budućnost Evrope je totalitarizam koji će pod plaštom demokratije dopuštati sve. Političari će sve dopuštati osim upliva u tokove novca. Umetnička kritika nikada nigde nije ugrozila tržište i to je trend koji će, bojim se, trajno biti prisutan u Evropi sve dok je kapitalizam prisutan kao oblik društvenog uređenja", kazao je Horvat.

U pobedničkoj predstavi Horvat u scenskoj adaptaciji klasičnog teksta Rajnera Vernera Fazbindera zadržava izvorni društveni milje i radnju. Sedamdesete godine 20. veka u Zapadnoj Nemačkoj, slučajni susret i neočekivana ljubav između starije nemačke čistačice, udovice, i mladog marokanskog gastarbajtera, predrasude i neprihvatanje njihove okoline...

Ovaj izbor se pokazuje kao ispravan, jer publika bez problema razvija paralelu s današnjim oblicima ksenofobije, netrpeljivosti prema strancima, migrantima. Horvat tek na sredini ove ljubavne priče, do tada pretežno ostvarene i srećne, uvodi "treće lice", ono koje "sreću kvari", a to je kontekst, društvena stvarnost, odnosno, publika. Tako u drugom delu predstave gledaoci doslovce i fizički ulaze u izmišljeni svet ljubavnika i iznutra ga, kao nekakav tumor, razaraju.

Kritička i politički angažovana priča ipak se završava srećno, iako ne u potpunosti. Horvat za Tanjug kaže da pozorište i dalje ima javni uticaj koji se događa na svesnom i nesvesnom planu. "Svaka delatnost koja se bavi javnim diskursom ima priliku da nešto napravi...Nešto dobro za društvo. Pozorište je dobro mesto da se putem emocija publici predstave važna i opterećujuća društvena pitanja. To nisu okolnosti u kojima čovek pročita nešto u novinama, malo se naljuti na sebe i na druge i krene na spavanje. Dobro pozorište ohrabruje ljude da misle. Zato uprkos svemu verujem da ima smisla ovo što radim", rekao je Horvat.

Nastavak na B92...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.