Bebe, roditelji i publika na sceni

Izvor: Blic, 10.Sep.2008, 07:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Bebe, roditelji i publika na sceni

U okviru predstojećeg „Bitefa" (Beogradski internacionalni teatarski festival, koji traje od 15. do 29. septembra) na sceni Jugoslovenskog dramskog pozorišta, 22. i 23. je predstava „Bejbi drama" čuvene Suzan Osten u izvođenju trupe „Unga Klara" iz Stokholma (Švedska). Upućeni skreću pažnju da je reč o pozorišnom eskluzivitetu i iskoraku prvog reda. Već sama činjenica da je predstava namenjena bebama (od šest do deset meseci) koje u njoj i učestvuju, a da odrasli >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << zapravo gledaju dvostruku predstavu (izvođenja na sceni i učešće beba) budi radoznalost ljubitelja teatra, i ne samo njih. O ovoj nesvakidašnjoj predstavi za „Blic" govore Anja Suša, koselektor „Bitefa", i Suzan Osten.

Sudeći po video-materijalima i onome što se zahvaljujući internetu može saznati scenom (koja više liči na prostor za igru nego na tzv. scenu kutiju), krstare izvođači. Bez rediteljskih indikacija priključuju im se bebe, s roditeljima ili bez njih, i predstava se zapravo odvija uz, moglo bi se reći, ravnopravno učešće umetnika, beba, roditelja, publike. Svako je izvođenje svojevrsna premijera, u kojoj odrasli gledaju izvođače, ali i bebe (decu, omladinu) kako prate predstavu i reaguju. Suzan Osten je još pre par decenija okrivljena za revolucionarne poteze u teatru. Ovu predstavu je, kaže, radila i inspirisana sopstvenim detinjstvom, a Anja Suša napominje da je značaj gostovanja „Bejbi drame" veliki ne samo zbog teatarskog (umetničkog) iskoraka već i zbog spoznaje o dečjem svetu, suštinski bitnoj za odrasle.

Kada je premijerno izvedena 2006. u Stokholmu, „Bejbi drama" je uz pozitivne kritike okarakterisana kao istraživački projekat (u umetničkom i sociološkom smislu), pa i politička izjava. Jer, apostrofirajući dečju vizuru sveta, temeljno se, između ostalog, bavi pitanjem sloboda.

- Nikoga deca ne zanimaju ozbiljno i na pravi način. Ali, dobra umetnost obrće razmišljanja na glavu - kaže Suzan Osten, rediteljka i umetnička direktorka trupe „Unga Klara", govoreći o svojim motivima da radi „Bejbi dramu" i rediteljskom pristupu.

- Mi, odrasli, nemamo energiju da se izborimo s decom. Ne kažem da sam ja bolja, ali sam to prozrela. Osećam se prevareno kad sedim (u pozorištu) i gledam nešto nepošteno. Pisala sam i pravila pozorište od svog detinjstva s majkom, koja je bila duševno bolesna, i kritikovala sam ljude koji su videli kakav mi je život tada bio, ali se nisu mešali. Da li bi bilo bolje da sam usvojena? Loše stvari nas neverovatno vežu zajedno. Sve što govorim o nepoštenim načinima prikazivanja detinjstva je zato što hoću da zadovoljim dete koje sam jednom bila. Ono na šta želim da skrenem pažnju kada govorim o deci i pozorištu je da svaku pretpostavku treba postaviti naglavačke.

Rediteljka Osten je zajedno sa umetničkom ekipom istraživala dečji svet, carstvo beba, bavila se njihovom psihologijom i došla do zanimljivih rezultata o njihovim reakcijama i viđenjima određene muzike, boja, pokreta... U ovoj predstavi, scena je ispunjena ljuljaškama i raznim zanimljivim objektima, a čitavim umetničkim činom se dečja vizura sveta približava odraslima da bi oni od svog potomstva štogod naučili.

- Praviti pozorište za decu ispod jedne godine starosti (i sa njima) sa šest glumaca, novokomponovanom muzikom, velikom scenom sa svetlima i koječime još budi komentare, možda ironiju i čuđenje - kaže Suzan Osten i dodaje.

- Ali, kako bi rekla francuska pedijatrica Fransoa Dolto: „Ne razmišljam naročito mnogo o deci. Ja jednostavno ne pravim razliku između ljudi po njihovoj veličini."

Anja Suša, koselektor „Bitefa", za „Blic" kaže.

- Duže od tri godine smo u pregovorima sa Suzan Osten, velikom švedskom i evropskom rediteljkom, da dođe na „Bitef". Ona je napravila revoluciju u švedskom, i ne samo švedskom pozorištu, baveći se, kratko rečeno, graničnim fenomenima. Ovdašnja publika zaslužuje da joj se dovede tako vrstan pozorišni stvaralac, a mislim da je izuzetno dobro što dolazi baš sa predstavom „Bejbi drama" ne samo zbog sjajnih kritika i prijema koje je do sada imala nego i zbog činjenice da je naše teatarsko stvaralaštvo koje se bavi decom u usponu.

Komentarišući relaciju između „Bejbi drame" i slogana ovogodišnjeg „Bitafa" - „Tragikomedija - tragedija našeg vremena" - Anja napominje da veza nije tesna ni striktna, ali da upravo dečji pogled na svet oplemenjuje i relativizuje i tragediju i komediju.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.