Izvor: RTS, 25.Feb.2024, 21:03

Жиг косовски божури кључ за опстанак српских домаћинстава на КиМ

Протекле године, на Косову и Метохији Срби су регистровали готово 6.800 нових пољопривредних газдинстава. Гаје поврће и воће, праве вино и ракију, а да би направили и зараду намерени су да на тржишту наступе са заједничким жигом као потврдом порекла произода. >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS <<
Косово и Метохија има вредну гастрономску понуду. Адут су им вино и ракија. Производе хладно цеђене сокове, подижу засаде гоџи бобица, пакују лековито биље. Имају неколико великих земљорадничких задруга. Она у Зубином Потоку броји готово 300 коопераната.

"Производе пласирамо 97 посто вани. У 12 земаља европске уније извозимо. То су производи од воћа, а радили смо и производе од поврћа специјално за немачког купца, мислим да то нико не ради - ражњиће од поврћа. Сад се спремамо за тог партнера да радимо сечену шљиву“, каже директор земљорадничке задруга Зубин Поток Раде Лукић.
На Космету су и неке од највећих фарми аутохтоних раса говеда. Поносни су на шарски сир - кажу у рангу је са француским деликатесима. Недостаје им млекара за централизовани откуп млека.
А уз веће улагање у Косовско поморавље каже упућени Србија би знатно смањила увоз из Северне Македоније и Албаније.
Председница Друштва аграрних економиста Татјана Бранков каже да пољопривреда није само модел опстанка за домаћинстава на Космету, она је кључна за њихов опстанак јер 60 одсто становништва живи у руралним областима и бави се пољопривредом на екстензиван начин.
"Уколико се њима на адекватан начин помогне, тада се обим производње може значајно повећати, а тржиште централне Србије и Војводине снабдевати високо вредним производима,“ истакла је Бранков.
Да би ти производи достигли и добру цену њихово порекло треба да буде и део њиховог бренда.
"Јер се наши произвођачи на Космету додатно суочавају са потпуно нелојалном конкуренцијом. Албански власници супер маркета истичу заставу Србије на полицама тако да то изазива бојкот производа. Тако да би то требало да нам буде додатна мотивација да уведемо колективни жиг за производе са Космета под ознаком косовски божури“, каже Бранков.
Да гастрономска традиција, туристичка понуда косметских планина и поклоничка путовања доприносе опстанку Срба у јужној покрајини, кажу и у Канцеларији за КиМ. Позивају грађане да више посећују Косово и Метохију.
"Нарочито када Приштина укида динар, платни промет, када забрањује и плате и пензије и социјална давања и све друге преинадлежности за Србе на КиМ нарочито сада у овим моментима је важно да покажемо пуно јединство“, каже директор Канцеларије за КиМ Петар Петковић.
Мед са Космета сведочи да нема тог бојкота који може да угрози добар производ. Тражња је неколико пута већа од понуде, купују га и Албанци и то за 20 евра по килограму.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.