Izvor: Politika, 17.Dec.2014, 23:01   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kako je Dobrivoja mimoišla katarza

U komadu „Hotel Kosovo” publika je prepoznala život kojim se živi na Kosovu i Metohiji, a autor je bez karikiranja prikazao sirovu istinu

Premijera mjuzikla „Hotel Kosovo” ili „Priručnik za snalaženje u južnoj srpskoj pokrajini Republika Kosovo”, autora Nenada Todorovića doživela je u subotu na novoj stalnoj sceni Narodnog pozorišta Priština u Gračanici ovacije publike. Zanimljivo je, međutim, >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << da skoro niko nije primetio da je glavni junak predstave Dobrivoje, nakon strašnog tretmana sprovedenog nad njim mrtav i da takav nije doživeo katarzu kroz koju su zajedno prošli i ansambl ove predstave i publika. Tokom dužeg, frenetičnog aplaudiranja, niko nije primetio da je glavni junak ustao i tiho se povukao se sa scene.

Publika je u ovom komadu, jednostavno rečeno, prepoznala život kojim se živi na Kosovu i Metohiji. Izvođači i publika su od samog početka uspostavili komunikaciju ne tako tipičnu za pozorište, stapajući se u jedinstvenu scenu.

Pored Nenada Todorovića, koji potpisuje tekst i režiju, a koji je i direktor ovog pozorišta, muziku i scenografiju potpisuje glumac Bojan Stojčetović, koreografiju Nebojša Gromulić, kostimograf je Ljiljana Ružić, Dobrivoja tumači Aleksandar Mihajlović, dok u predstavi nastupa više od trideset izvođača.

Todorovićeva predstava, koja govori o tragičnom putu povratnika na Kosovo i Metohiju Dobrivoja, koji je u izbegličkom kampu u Kraljevu odustao od namere da izvrši samoubistvo i sa radošću odlučio da se posle petnaest godina prognanstva vrati svojoj kući, neosporno da je nastala iz presne istine.

Radnja je smeštena u posleratni životni ambijent Kosova i govori o brojnim dramatičnim problemima sa kojima se susreće Dobrivoje, koji, po svemu sudeći, može biti bilo ko od desetine hiljada prognanih i raseljenih Srba.

Bez karikiranja, dramaturškim zapletom, autor umetnički oplemenjuje i na sceni oživljava tu sirovu istinu ukazujući pritom na brojne apsurdne razloge koji sprečavaju Dobrivojev povratak i ostanak u svojoj kući na Kosovu, ali i na njegov konačni nestanak.

Ansambl glumaca i plesača kroz Todorovićev nesporno hrabri dramaturški zaplet, dinamičnu koreografiju, muziku „agropanka” sa, kako kažu akteri, mirisom gliba, predstavlja kroz komad čitavu galeriju negativnih likova iz redova vlasti s obe strane administrativne crte, paravlasti, međunarodne zajednice, kriminalnih grupa i svih drugih. Među njima su i žena i komšija povratnika, koji su, takođe, prepreka Dobrivojevom povratku na svoje ognjište.

Svoje nezavidno mesto na sceni našla je diplomatija odenuta u odelo koje zasigurno nije zlatno, zbog filantropskih stremljenja tih diplomata.

Što predstava više dobija na ubrzanju autor nastoji da koreografsko-muzički deo scene podigne na još viši nivo kako bi kod publike donekle bila ublažena nesnošljiva bol koju ova drama podstiče.

A da je tako šta moguće ukazuje i završetak ovog komada.

I dok Dobrivoje nakon najperfidnijih, ali i najotvorenijih tretmana psihofizičkog nasilja, koje nad njim čine likovi zla na sceni leži mrtav, u sali i na sceni dolazi do stanja potpunog ushićenja. Uz frenetični aplauz nastaje nešto kao stanje kolektivne katarze koju jedino ne doživljava mrtvi Dobrivoje.

Ako se čitalac ovih redova pita da li je to ono što je autor Todorović hteo, odgovor je –da. Nekoliko dana pre premijere on je nagovestio autoru ovog teksta da veruje da će u „sudaru” glumaca i publike doći do katarze, ali da to neće doživeti Dobrivoje. A da li će glavni akter posle „nestanka” saznati bilo šta o kolektivnoj katarzi ostaje da se nagađa.

Bez obzira na to da li će i koliko Todorović, dorađivati živi dramaturški zaplet, koji kroz tok predstave dobija na ubrzanju, utisak je da mjuzikl „Hotel Kosovo” svakako ima budućnost.

Za početak tako šta je nagovestio glumac i režiser Enver Petrovci, koji je rekao da bi ovaj mjuzikl obavezno trebalo da vide i Albanci na celom Kosovu, odnosno i publika u Prištini, ali da bi o gostovanju trebalo da se dogovore direktori pozorišta. Petrovci je, takođe, čestitao reditelju i ansamblu mjuzikla i izrazio očekivanje da će sa njima uskoro sarađivati.

A prema oceni legende glumišta Mikija Manojlovića ovo pozorište će živeti, jer je premijera, po njemu, pokazala da u Gračanici za to ima velikog potencijala.

Glumac Svetozar Cvetković kazao nam je da je teško odmah nakon premijere dati bilo kakav sud. On je, ipak, istakao da se u ovom mjuziklu oseća postojanje velike pozitivne energije, kao i velika radost igre kod mladih ljudi, ali i njihova izuzetna uigranost, pogotovo u onim uvežbanim koreografskim delovima predstave. 

Nikola Bešević

objavljeno: 18.12.2014.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.