Izvor: JUGpress.com, 19.Mar.2025, 08:54

Ko stoji iz privatnika koji su odbili da voze na dan protesta: Šta sa gradskim prevozom ima Zvonko Veselinović

Ko stoji iz privatnika koji su odbili da voze na dan protesta: Šta sa gradskim prevozom ima Zvonko Veselinović

BEOGRAD

Kao što je poznato, u prošlu subotu, 15. marta, gradski prevoz u Beogradu nije funkcionisao. Većina privatnih prevoznika prethodno je odbila da vozi iz prigradskih opština ka gradu. Isto su učinili i pojedini prevoznici iz unutrašnjosti Srbije. Tim povodom oglasilo se u ponedeljak i devet sindikata GSP-a. Oni su upitali nadležni gradski Sekretarijat >> Pročitaj celu vest na sajtu JUGpress.com << za javni prevoz „po kom osnovu su privatni prevoznici ostavili građane bez javnog prevoza tokom celog dana“.

Istovremeno, zatražili su i da se saopšti da li će privatnim prevoznicima koji su „odbili da prevoze građane biti isplaćena naknada iz budžeta grada za hiljade neostvarenih polazaka tog dana“.

Kažu da je reč o nezapamćenom slučaju, jer se gradski saobraćaj odvijao čak i tokom bombardovanja 1999. ili u jeku pandemije kovida.

Privatnici odbili da voze

Sindikati podsećaju da su još dan pre, to jest 14. marta, pojedini prevoznici odlučili da povuku svoja vozila. To su uradili bez ikakve najave i prethodnog obaveštenja.

„Privatni prevoznici su tada obavestili predstavnike Grada Beograda da su obustavili rad jer su zabrinuti za svoja vozila i zaposlene. Nije bilo nikakve zvanične najave, niti obaveštenja, kako za korisnike javnog prevoza, tako i za zaposlene povodom obustave rada privatnih prevoznika. Rečeno je da je Operativno-kontrolni centar Sekretarijata za javni prevoz bio nedostupan za informacije „što je suprotno svim važećim procedurama i pravilima za postupanje u vanrednim situacijama“.

Dodali su i da su jedino vozila GSP-a po redu vožnje saobraćala, sve dok im tokom dana nije naloženo i to od nadležnih organa, a ne njihovom odlukom, da se povuku iz saobraćaja.

Forbes Srbija istraživao je ko zapravo vozi svakodnevno Beograđane i ko stoji iza preduzeća koja poslednjih godina dobijaju sve više autobuskih linija u prestonici?

Strela se u sve meša

Uvidom u ugovore koje je gradski Sekretarijat za javni prevoz sklapao sa privatnim prevoznicima, a takvih je u poslednje vreme bilo tri, uočava se da je autoprevoznik Strela jedan od vodećih prevoznika u Beogradu. Javna je tajna da već neko vreme ova firma, tačnije dve, Strela Obrenovac i Strela Ub preuzimaju od GSP-a sve veći deo kolača kada je reč o linijama gradskog prevoza.

Odlukom koja je doneta juna 2024. godine, gradski Sekretarijat je posao prevoza na linijama 100 i 700, dakle opštinama Palilula i Zemun, dodelio upravo ovim preduzećima. Dakle, Streli Obrenovac i Streli Ub. Vrednost tog ugovora je 59,5 milijardi dinara.

Drugom odlukom, onom iz septembra prošle godine, linije 300, 400 i 500, na opštinama Grocka, Zvezdara, Voždovac, Čukarica i Rakovica, dodeljene su konzorcijumu u kojem je 20-ak preduzeća. Zanimljivo, predvodi ih firma BG bus prevoz, osnovana samo koji mesec ranije. Deo ovog konzorcijuma je takođe Strela Obrenovac. Vrednost ovog ugovora je 159,9 milijardi dinara.

Onaj treći ugovor, iz septembra 2023. godine koji je nedavno, iz drugog pokušaja, raskinut, dodeljen je konzorcijumu kojeg čine Strela Ub, Strela Obrenovac, Lasta i Lastra. Vrednost tog posla bila je 69,1 milijardu dinara.

Vlasnički odnosi

Kao što je Forbes Srbija prvi pisao, iza kupovine akcija Grada Beograda u državnom prevozniku Lasta, stajala je upravo Strela odnosno njena dva preduzeća. Oni su kasnije na berzi kupili i udeo Grada Smedereva u Lasti. Strela je istovremeno povećavala udeo i u Lastinoj ćerki firmi Lastri. Naime, kako smo već pisali, Lasta je 2023. prodala 60 odsto udela u Lastri – Streli iz Obrenovca. Ovo preduzeće je tokom prošle godine nastavilo da povećava svoj udeo.

Dakle, u poslednjem pomenutom konzorcijumu sa kojim je Grad Beograd sklopio ugovor o prevozu putnika, dominantnu ulogu ima upravo Strela iza koje stoji biznismen Miroslav Nikolić. Strela, naime, dominantno ili posredno kontroliše sva četiri preduzeća koja su članovi pomenutog konzorcijuma.

Zato je od početka bilo nejasno zašto Grad Beograd posle godinu dana od sklapanja ugovora želi da isti raskine. Ugovor je, podsetimo, potpisan na period od 10 godina. Prvi takav pokušaj je zaustavljen. Početkom ovog meseca odbornici Skupštine Beograda usvojili su, međutim, predlog da se Sekretarijatu za javni prevoz da saglasnost da jednostrano raskine ugovor. Obrazloženje je, baš kao i prilikom prvog pokušaja, da konzorcijum ne ispunjava preuzete obaveze. Krivcem za takvu situaciju označena je Lasta koja angažuje vozila koja nemaju saglasnost nadležnog Sekretarijata.

Jedno od tumačenje zbog čega Grad insistira na raskidu ovog ugovora jeste da se Lasta kao preduzeće koje je i dalje u većinskom vlasništvu države ovim potezom želi dodatno urušiti. Grad bi potom raspisao novi tender i posao bi dobili ostali u konzorcijumu, u većinskom vlasništvu Miroslava Nikolića.

Kako ko posluje

I dok je Lasta u ozbiljnim finansijskim problemima, a o čemu smo pisali, Streli ide sve bolje. Naime, poslovni prihodi od 2,3 milijarde dinara, bili su oko 600 miliona veći nego godinu pre. Ukupni prihodi su dostigli 2,44 milijarde, a rashodi 2,13 milijardi dinara. Godinu su završili sa neto dobitkom od 250,4 miliona dinara, oko 74 miliona više nego godinu pre.

Uz izveštaj ovo preduzeće napominje da su prihodi od prodaje na domaćem tržištu porasli 37 odsto i to zahvaljujući prihodu od javnog prevoza. Misle pre svega na prigradski i lokalni prevoz putnika na teritoriji Beograda, Niša i Kragujevca.

Obrenovačka Strela broji 268 zaposlenih. Ova firma, je međutim, deo Koncerna Srboexport, u čijem je sastavu 10 zavisnih preduzeća. Tu je i Strela Ub, kao i Srboexport transport. Ovo preduzeće dalo je bankarsku garanciju vrednu 23,4 miliona dinara za ugovor sa Gradom Beogradom i sedam miliona za posao koji je Strela dogovorila sa Kragujevcem.

U sastavu Koncerna Srboexport, iza koga stoji Miroslav Nikolić, još su Auto kuća Voždovac, SMC Data Obrenovac, Bora Kečić, Zastava promet, Master faktor faktoring, Info media i NBGEXPO.

Šta je BG bus prevoz

Novčano najvredniji posao javno-privatnog partnerstva kada je reč o gradskom prevozu u Beogradu sklopljen je sa konzorcijumom kojeg predvodi preduzeće BG bus prevoz. Zanimljivo, osnovano je leta prošle godine, malo pre nego što će se pojaviti na raspisanom tenderu. Vlasnik ovog preduzeća je Predrag Lovrić.

Ono je samo jedno od 20-ak članica konzorcijuma među kojima većinu čine firme koje su i ranijih godina prevozile Beograđane. Ugovor sa prethodnim konzorcijumom Avala plus 500 grad je raskinuo tri i po godine pre isteka ugovora. Ipak, većina prevoznika dobila je ponovo taj posao pošto su se priključili novom konzorijumu.

Jedna od njih je kompanija C&LC group na čije autobuse su se Beograđani prethodnih godina najviše žalili jer su imali brojne havarije i kvarove. Menadžer u ovom preduzeću je, kako je pisao BIRN, Milorad Lovrić, otac Predragov. To znači da su firme C&LC group i BG bus prevoz porodično povezane. Prema zvaničnim podacima, međutim, ovo preduzeće je u 100 odstotnom vlasništvu Jasmine Savić. Firma je osnovana 2009. godine i pretežna delatnost joj je izgradnja puteva i autoputeva.

Ima registrovan i jedan ogranak i to C&LC lovstvo, koje se bavi lovom.

Kompanija inače ima 366 zaposlenih. Prema poslednjem konsolidovanom finansijskom izveštaju zavisna preduzeća su joj Betonjerka Sombor, firma Labah i Beaz-Plus iz Aranđelovca.

Za BG bus prevoz još nema podataka o poslovanju jer je osnovana tek 2024. C&LC group, pak, je 2023. imala ukupne prihode od oko četiri milijarde dinara i dobit od 322 miliona dinara. Godinu dana ranije, njeni ukupni prihodi bili su 3,9 milijardi dinara, a dobit čak 626 miliona.

Veze sa Veselinovićem

Javno dostupni podaci pokazuju da Predrag Lovrić suvlasnik firme Meteor 017. On je vlasnik 50 odsto udela dok drugih 50 odsto pripada Vladanu Milanović, direktoru Betonjerke Aleksinac koja je u vlasništvu Inkopa braće Veselinović.

Takođe, poslovne veze Lovrića i Veselinovića otkrivaju se i preko firme Metalotehna MP AD. U njoj udeo u akcijama imaju i Meteor 017 i Betonjerka Aleksinac.

Mediji su ranije izveštavali da je C&LC group u konzorcijumu sa firmama Nukleus i Inkop, dobio posao izgradnje autoputa od Lajkovca pre jedne decenije.

Nekoliko godina kasnije, Veselinović je kupio Betonjerku iz Aleksinca za 410.000 evra. Iako je početna cena bila dva miliona, saglasnost za prodajnu cenu dao je jedan od najvećih poverilaca, Betonjerka iz Sombora, ćerka firma C&LC-a.

Ko je Nikolić iz Negotina

Osim gradskog prevoza, u subotu 15. marta bili su ukinuti i polasci iz Zaječara i Negotina prevoznika Nikolić prevoz. Reč je o firmi u vlasništvu Gorana Nikolića koji ima udeo od 75 odsto i Danijele Nikolić koja poseduje preostalih 25 odsto.

Ovo preduzeće, inače, prema javno dostupnim podacima u poslednjih pet godina učestvovalo je na 30-ak tendera. Najveći je onaj iz 2023. godine kada im je poveren prigradski prevoz na teritoriji Negotina. Na taj postupak prethodno se žalio drugi učesnik AS turs iz Negotina, ali je njegova žalba za zaštitu prava odbačena. Ugovor je kasnije sklopljen sa Nikolić prevozom na osam godina i vredan je 625,5 miliona dinara.

Shutterstock/lunopark

Nikolić prevoz, prema podacima iz APR-a ima registrovano čak osam ogranaka uglavnom u oblasti prevoza putnika, hotelijerstva i ugostiteljstva.

Prema finansijskom izveštaju iz 2023. firma ima 107 zaposlenih. Uvećala je ukupne prihode u odnosu na raniju godinu sa 587 na 808 miliona dinara, dok je dobit povećana sa 16,4 na čak 58,4 miliona dinara u 2023. godini.

Lokalni mediji izveštavali su ranije da je Nikolić prevoz prevozio putnike na mitinge SNS-a, kao i da je svojevremeno besplatno dovozio glasače iz Austrije i Nemačke na izbore u Zaječar i Negotin. Nikolić je takve navode demantovao.

Izvor: Forbes

I ovo Vam može biti interesantno

Nastavak na JUGpress.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta JUGpress.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta JUGpress.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.