Izvor: JUGpress.com, 31.Mar.2025, 10:37

Građevinska inspekcija nije znala da se tri godine rekonstruiše stanica u Novom Sadu – niko joj nije javio

NOVI SAD-BEOGRAD

Ako se posmatra kako propise tumače predstavnici Republičke građevinske inspekcije, za njih se na železničkoj stanici Novi Sad tri godine nisu izvodili bilo kakvi radovi. Bez prijave radova odnosno nečije predstavke oni, formalno gledano, ne bi morali da vide skele i radnike sve i da su sedeli prekoputa zgrade i gledali u nju.

Izvor: N1

To bi se moglo zaključiti iz svedočenja građevinske inspektorke koja je izašla na teren po padu nadstrešnice, >> Pročitaj celu vest na sajtu JUGpress.com << njene nadređene, kao i v.d. pomoćnika ministra u Ministarstvu građevinarstva zaduženog za inspekcije iz ovog resora, u koje je Forbes Srbija imao uvid.

Prijave radova

Rešenje kojim se potvrđuje prijava početka radova na staničnoj zgradi i na osnovu kojeg bi inspekcija zvanično saznala da na stanici počinju radovi, izdato je 16. oktobra 2024. Međutim, u Republičku građevinsku inspekcije stiglo je tek 1. novembra u 15 časova odnosno posle pada nadstrešnice.

Iako se postavlja pitanje kako je Infrastruktura železnice Srbije prijavu početka radova podnela tek po njihovom okončanju, ovaj podatak otvara još problematičnije pitanje u celoj situaciji. Kako je, iako se još od 2016. procedure vezane za izdavanje građevinskih dozvola obavljaju isključivo elektronskim putem, potvrda o prijavi radova „putovala“ iz Ministarstva preko centralnog sistema do inspekcije punih 15 dana.

Da je stigla ranije, odnosno bez odlaganja kako nalaže zakon, možda bi tragedija bila izbegnuta. Inspekcija bi mogla izlaskom na teren da zaključi da se stanica koristi bez upotrebne dozvole. I morala bi da je zatvori. Međutim, odgovor na ovo pitanje, nemaju ni ljudi iz inspekcije.

Ono što je s druge strane nejasno iz njihovih iskaza jeste da su pred tužiocem govorili isključivo o prijavi radova za stanicu u Novom Sadu koja je odobrena 16. oktobra.

Međutim, nijedno od njih se ne osvrće na prijavu radova odobrenu u martu 2022. Kako se navodi u tom dokumentu, tada su potvrđeni radovi na zemljištu na parcelama 10608 i 10609 na kojima leži stanična zgrada. Inspekcija bi trebalo da je dobila i to rešenje. I mogla je da primeti da je na mestu stanice ipak počelo izvođenje nekih radova.

Saslušanja

Drugog dana decembra, pred novosadskog višeg javnog tužioca izašli su v.d. pomoćnika ministra Ivan Divac, načelnica Republičke građevinske inspekcije Vesna Rumenić i inspektorka Jelena Milosavljević.

Ivan Divac rekao je da je njegov sektor imao ulogu da nakon prijave radova od strane investitora (IŽS), odnosno po prijavi radova za temelj izvrši kontrolu temelja, kao i po prijavi konstrukcije, da na lice mesta izvrši kontrolu.

On je na ovom mestu citirao član 175. Zakona o planiranju i izgradnji koji propisuje da je građevinski inspektor dužan da obavezno izvrši dva inspekcijska nadzora i to prilikom dobijanja obaveštenja od nadležnog organa (Ministarstva) o prijavi temelja i po završetku objekta u konstruktivnom smislu.

Međutim, stanica u Novom Sadu nije građena iznova niti je za nju pravljen temelj (jedini temelji koji su rađeni su za lift i novu galeriju napravljenu u glavnom holu, ali je s druge strane adaptirana cela zgrada pa i nadstrešnica).

Divac je potvrdio da mu je poznato da je prijava radova prihvaćena 16. oktobra i da je potvrda o prijavi radova stigla inspekciji tek nakon pada nadstrešnice.

I navodi da „nema saznanja kada su zaista otpočeli radovi na rekonstrukciji Železničke stanice, zatim da ne zna da li je zgrada imala upotrebnu dozvolu 1. novembra, ali pretpostavlja da nije zato što je prijava radova bila tek 16. oktobra“.

Još jedna zanimljivost iz njegovog iskaza je da je rekao da korišćenje objekta bez upotrebne dozvole nije dozvoljeno, ali da „ne zna da li je kažnjivo“. Ipak, zna da bi građevinska inspekcija, ukoliko bi tako nešto utvrdila, zabranila korišćenje objekta do pribavljanja upotrebne dozvole.

Saznali iz medija

Načelnica Republičke građevinske inspekcije Vesna Rumenić u svom iskazu ponovila je odredbu zakona o obavezi inspektora da dva puta izađe u nadzor po izvršenoj prijavi završetka temelja i završetka konstrukcije. Ali, inspekcija u slučaju stanične zgrade „nije postupala“ jer nije dobila takve prijave.

„Inspekcijski organ je bio upoznat da je izdata građevinska dozvola, negde po njenom saznanju tokom 2021. ili 2022.“, navodi se u iskazu i dodaje da su do tog saznanja došli preko centralnog sistema za izdavanje dozvola. Ona je podsetila da je do 1. novembra bilo „oko tridesetak prijava radova za celokupan projekat“, ali kada je reč o prijavi radova na staničnoj zgradi u Novom Sadu, ta prijava je prvi put podneta 16.10. (podneta je devet dana ranije, a potvrđena je 16.10. – prim. aut.)

„Pre prijave radova 16. oktobra, Republička građevinska inspekcija nije imala nikakve predstavke da su se radovi na staničnoj zgradi u Novom Sadu vršili pre prijave radova, te svedok navodi da ni danas ne zna kada su otpočeli radovi na staničnoj zgradi u Novom Sadu“, stoji u iskazu načelnice inspekcije.

I ona je ponovila da bi inspekcija, da su znali za izvođenje radova pre prijave, izašla na teren i obustavila ih. Takođe bi zabranili korišćenje stanice i naložili pribavljanje upotrebne dozvole da su imali saznanja da takve dozvole nema. „Ali, to saznanje Republička inspekcija nije imala u prethodnom periodu već je to saznala iz medija“, stoji u iskazu.

N1Inspekcija nije imala informaciju o radovima na stanici

Inspektorka Jelena Milosavljević koja je izašla na teren po padu nadstrešnice i zatvorila stanicu jer je utvrdila da je i dalje reč o gradilištu, ponovila je da je prijava radova izdata 16. oktobra, a da je inspekciji stigla 1. novembra.

„Ne zna zašto je bilo potrebno da prođe ovoliko vremena od kada je izdata prijava radova do momenta kada je dostavljena građevinskoj inspekciji. Ona je za prijavu saznala 2. novembra jer je 1. novembra bila na mestu nesreće“, navodi se u iskazu.

Na licu mesta je izdala usmeni nalog v.d. direktorki Infrastrukture železnice Srbije Jeleni Tanasković da se gradilište zatvara. Sledećeg dana je tražila od izvođača da joj se dostave građevinski dnevnici i „na osnovu njih je utvrdila da su radovi na železničkoj stanici u Novom Sadu izvođeni od kraja 2021. do sredine 2024. a ovo saznanje nije imala ranije“.

I ona je ukazala da stanica nije mogla da ima upotrebnu dozvolu jer su radovi još bili u toku. A inspektor ima ovlašćenje da ukoliko utvrdi da se objekat koristi bez upotrebne dozvole, naloži pribavljanje dozvole u roku od 30-90 dana. Ukoliko se u tom roku ne izda dozvola, inspektor je ovlašćen da zabrani dalje korišćenje objekta.

„Dakle, građevinska inspekcija nije dobila nijednu informaciju da se radovi na Železničkoj stanici u Novom Sadu izvode pre prijave radova, niti da se objekat koristi bez upotrebne dozvole“, stoji u njenom iskazu.

Ko je Ivan Divac

Ivan Divac je v..d. pomoćnika ministra građevinarstva zadužen za inspekcijski nadzor od novembra 2022. Kako se može videti iz njegove biografije reč je o policajcu. Završio je srednju školu unutrašnjih poslova u Sremskoj Kamenici i Policijsku akademiju u Beogradu.

Karijera mu, kako se može videti u objavljenoj biografiji, počinje 2005. Tokom tri godine bio je pomoćnik komandira u policijskim upravama Užice i Prijepolje. Poslovni put ga potom vodi u Beograd gde je tokom 10 godina radio u Policijskoj upravi Beograd. Osam godina je bio u Odeljenju za javni red i mir, a dve godine zamenik komandira stanice Zvezdara.

Tada dolazi do promene jer 2018. postaje v.d. sekretara za poslove komunalne milicije u Gradskoj upravi Beograda. Praktično, prvi čovek „komunalaca“ u glavnom gradu. Tu ostaje do pred kraj 2022. odnosno u istom periodu kada je zamenik gradonačelnika bio Goran Vesić. Dolaskom Aleksandra Šapića na mesto gradonačelnika u junu 2022. po svemu sudeći za njega nije bilo mesta u novoj gradskoj administraciji. Smenjen je, a njegov sekretarijat je postao Sekretarijat za inspekciju, nadzor i komunikaciju.

Šapić je tada izneo niz oštrih reči na račun komunalne policije i to odeljenje je nazvao „osinjakom“. Kako prenose mediji iz tog perioda, Šapić je rekao da je komunalna policija postala sve ono što ne treba da bude i pominjao je čak i „reketiranje“ restorana kako bi se izbeglo pisanje kazni za buku.

Divcu su se tako putevi ponovo ukrstili s Vesićem u Ministarstvu građevinarstva.

Šta kaže zakon

Ukoliko postoji dilema kako je prijava radova „putovala“ do inspekcije 15 dana, Zakon o planiranju i izgradnji ukazuje da je po svemu sudeći procedura prekršena. Član 8d kaže da nadležni organ (u ovom slučaju ministarstvo) rešenje o prijavi radova dostavlja građevinskoj inspekciji bez odlaganja.

U članu 175 propisano je da građevinski inspektor ima pravo i dužnost da, između ostalog, proverava da li je za objekat koji se gradi potvrđena prijava o početku građenja. Takođe, da li na objektu koji se gradi ili je izgrađen postoje nedostaci koji ugrožavaju bezbednost njegovog korišćenja ili okoline. Tu je i pravo i dužnost da inspektor proveri da li je izvršen tehnički pregled objekta i da li je za objekat koji se koristi izdata upotrebna dozvola.

Ovlašćen je da vrši nadzor nad korišćenjem objekata i da preduzima mere ako utvrdi da se korišćenjem objekta dovode u opasnost život i zdravlje ljudi.

Po Zakonu o inspekcijskom nadzoru, nalog za sprovođenje kontrole izdaje rukovodilac inspekcije ili onaj koga on ovlasti. Nalog se izdaje i za redovni i za vanredni nadzor s tim što za vanredni nije potreban ako se radi o sprečavanju ili otklanjanju neposredne opasnosti po život ili zdravlje ljudi.

Postupak inspekcijskog nadzora može da se pokrene i vodi po službenoj dužnosti i tada se u obzir uzimaju predstavke, kao i upozorenja nadležnog organa. Ako proceni da je rizik neznatan, inspektor ne mora da pokrene nadzor po službenoj dužnosti.

Nisu imali obavezu da izađu na teren?

Advokat s kojim je Forbes Srbija razgovarao, a koji dobro poznaje Zakon o planiranju i izgradnji, objasnio nam je da građevinska inspekcija nije u ovim okolnostima imala obavezu da izađe na gradilište pre pada nadstrešnice. Prijava radova samo ih informiše da na nekom mestu počinje da se gradi.

Mogu sami da izađu na gradilište, odnosno po službenoj dužnosti, ako bi sami procenili na osnovu prikupljenih podataka, da postoji određeni razlog da izađuodnosno ako postoji neki rizik. S druge strane, mogli su da izađu ako bi im neko prijavio neki problem. Međutim, kako to, prema njihovim tvrdnjama, niko nije uradio, nisu imali razlog da budu na terenu. Jedini razlog koji se pojavio je – pad nadstrešnice. Ali, kako dodaje, to ne znači da procedure ne treba menjati.

Izvor: Forbes Srbija

I ovo Vam može biti interesantno

Nastavak na JUGpress.com...






Povezane vesti

Građevinskoj inspekciji tri sata posle pada nadstrešnice stigao mejl da počinju radovi na stanici

Izvor: Radio 021, 31.Mar.2025

Ako se posmatra kako propise tumače predstavnici Republičke građevinske inspekcije, za njih se na Železničkoj stanici Novi Sad tri godine nisu izvodili bilo kakvi radovi.

Nastavak na Radio 021...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta JUGpress.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta JUGpress.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.