Izvor: JUGpress.com, 08.Okt.2019, 09:04 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Dan dostojanstvenog rada u zemlji uniženih ljudi
BEOGRAD
(Piše: Zoran Stojiljković, profesor na FPN i predsednik UGS Nezavisnost)
Ovih dana mi se po glavi mota jedna misao Martina Lutera Kinga,
simbola građanskog otpora i neposlušnosti, čoveka koji je život dao za
viziju jednakih i dostojanstvenih ljudi.
Martin Luter tvrdi da svi mi lagano umiremo kao uspravna ljudska bića
od onoga trenutka kada počnemo da ćutimo o stvarima koje su važne .
Ćutimo o sreći, dostojanstvu >> Pročitaj celu vest na sajtu JUGpress.com << i ljudskoj solidarnosti. Zažmurimo ili
nervozno odmahnemo rukom na spominjanje socijalne pravde. Ili se
upitamo na čemu je ili iz kog filma je ovaj lik koji nešto drobi o
dostojanstvenom radu. Ili o slobodnim i fer izborima, recimo. Onoga
trenutka kada izgubimo nadu i prestanemo da maštamo o boljem i
pravednijem svetu postajemo tek mašine za preživljavanje. Hodamo po
svetu kao zombi – mi smo mrtvaci na dopustu.
Ovih dana je 7 oktobar međunarodni dan dostojanstvenog rada . Mi u
Srbiji obeležavamo ga decenijama već u stanju koje, da se poslužim
parafrazom iz hrišćanskog nauka, obeležava odsustvo vere, nade i
ljubavi i brige za druge. Briga za druge, drugo ime za solidarnost i
empatiju, je i moto pod kojim sindikati u okviru Međunarodne
konfederacije sindikata ove godine obeležavaju ovaj dan.
Dostojanstven rad je rad dostojan slobodnog čoveka. Najednostavnije
rečeno, to je rad koji je ugovoren, dakle predvidljiv i koji se odvija
pod unapred poznatim i prihvatljivim uslovima. Rad koji je osiguran i
bezbedan u pogledu fizičkog zdravlja i rizika ali i na kome nas ne
mobinguju i ne “ gužvaju nam karakter “ . U gužvanje karaktera spada i
šikaniranje, premeštanja i pretnje otkazima predstavnicima sindikata
čija misija je da budu garanti i branitelji dostojanstvenog rada.
Naravno, dostojanstven rad je i samo onaj rad koji je na vreme plaćen
i od koga se da pristojno živeti.
U istraživanjima kvaliteta života, odnosno društvenih pretpostavki
sreće posao od koga može da se pristojno živi i koji ispunjava
zadovoljstvom je prva pretpostavka za sreću.
Moje prvo pitanje je koliko u Srbiji danas ima ljudi koji su srećni
zato što imaju dobro plaćeni posao koji ih čini ispunjenim i
zadovoljnim? Jesmo li mi u tom pogledu zemlja nesretnih i uniženih?
Srbija je zemlja raširenog siromaštva i nejednakosti. Dostojanstvo i
sreća teško idu sa siromaštvom. Siromaštvo po pravilu ne donosi ništa
dobro . Kao u Brehtovom Dobrom čoveku iz Sečuana najstrašnija
posledica siromaštva je dehumanizacija – pretvaranje čoveka u biće
bukvalnog preživljavanja, u kome često nema mesta za dobrotu i brigu
za druge.
Dostojanstvo je i život u svetu bez uniženja korupcijom i
kiljentelizmom i partijskim zapošljavanjem. Jesmo li se mi to toliko
ljudski unizili da kupovinu radnog mesta i pravljenje karijere
partijskom knjižicom i novcem smatramo normalnim stanjem duha? Koliko
su onda uverljivi apeli za ostanak u zemlji onih koji su njena
budućnost ako su svi “provalili “da je ključni uslov za karijerno
napredovanje partijska podobnost i lojalnost vođi a ne stručnost ?
Sreća je i čin ljudskog dostojanstva i mogućnost da se bude solidaran
i empatičan, da se uživi u poziciju drugih i da se sa njima saoseća,
odnosno da može da im se pomogne. Briga za druge je solidarnost
dokazana na delu .
Vrednosti su to koje su, nažalost danas predmet podsmeha sem ako nisu
politički i tržišno naplative i služe kao pokriće i oproštajnica za
pohlepu – alavost što bi rekli naši ljudi.
Svest da su svi ljudi jednaki i smrtni dodao bih trebala bi da vodi
uzajamnosti. Ljudi su jednaki u svojoj neuporedivosti i različitosti i
u svojim jednakim pravima i dostojanstvu. Priznatog ljudskog
dostojanstva nema bez priznatog dostojanstvenog rada.
Da li treba dodati i da dostojanstva nema bez prava na kvalitetno
obrazovanje, kao i zdravlje i zdravo životno okruženje?
Obrnuto, kako to tvrdi Ričard Senet, nejednakost i prekarnost gotovo
pravolinijski vode u ljudsku udaljenost koja povratno uvećava nesreću
i nejednakost. Nažalost termin prekaran, dakle nesiguran, nestabilan,
bezperpektivni rad, odnosno prekarijat kao moderna forma
proleterijata, su se odomaćili u našem rečniku i dominiraju našim
radnim odnosima.
Naredna dilema je dakle koliko ljudi kod nas je u zoni dostojanstvenog
a koliko u zoni prekarnog rada?
Vratimo se na kraju ovog apela za vraćanje dostojanstva radu, na brigu
za druge usmerenu pre svega na one koji nemaju jednake mogućnosti.
Ovoga puta i na ograničenom prostoru neću se baviti brojnim
manjinskim, marginalizovanim grupama koje svakako moraju biti predmet
naše brige. Nešto ću reći o ženama koje su neravnopravna društvena
većina.
Studije o položaju žena na tržištu rada Republike Srbije sprovedene u
poslednjih nekoliko godina ukazuju na prisutnu rodno zasnovanu
diskriminaciju a odnose se i na visoku stopu nezaposlenosti, manji
stepen ekonomske aktivnosti i “ patriotske pokušaje “ povratku
tradicionalnoj ulozi žene domaćice.
Najveći broj pritužbi koje Poverenica za ravnopravnost Brankica
Janković dobija odnosi se na tržište rada pri čemu je i pravo na
materinstvo u pitanju, jer neretko žena posle porodiljskog bolovanja
bude prebačena na niže radno mesto ili u najgorem slučaju, dobije
otkaz.
Kakav licemer se mora biti kada se u takvoj situaciji može govoriti o
demografskoj krizi i brizi za porodicu ?
Da se vratimo na kraju na početak ove priče o dostojanstvu. Ako je
Srbija zemlja uniženih ljudi lišenih nade da će ikada biti drugačije,
hoćemo li, mi u Nezavisnosti ali i svi drugi, da ćutimo o tome i da se
pomirimo sa tim ?
PodeliteClick to share on Facebook (Opens in new window)Kliknite ovdje za dijeljenje na Twitteru (Opens in new window)Kliknite za slanje emaila prijatelju (Opens in new window)Click to share on Skype (Opens in new window)
I ovo Vam može biti interesantno