Vlada od Erbasa traži da nas čeka još malo

Izvor: Blic, 23.Mar.2012, 01:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Vlada od Erbasa traži da nas čeka još malo

Nakon upozorenja proizvođača aviona „Erbas“ da će zbog nepoštovanja ugovora iz 1998. godine o kupovini osam aviona tipa A319 tužiti „Jat ervejz“ i tražiti nadoknadu štete, Vlada Srbije traži da sačekaju još malo jer za rešavanje ovog problema očigledno nije bilo dovoljno ni 14 godina. Šef vladine kancelarije za odnose sa javnošću Milivoje Mihajlović kao opravdanje za nastalu situaciju navodi, između ostalog, neuspelu >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << privatizaciju „Jata“, što znači da bi „Erbas“ trebalo da sačeka prodaju domaće avio-kompanije.

Uz opasku da je neobično da se baš sad aktualizuje problem koji traje 14 godina, Mihajlović navodi da će Vlada pažljivo razmotriti situaciju.

- Partner koji bi preuzeo „Jat" nije pronađen niti je bilo kakav formalni proces trenutno u toku. U tom smislu ne postoji razlog da se odluke donose na brzinu niti u odsustvu budućeg partnera „Jata", kao što je i do sada bio slučaj. Zahtev za kupovinu aviona, koji podrazumeva izdavanje državne garancije, i to ne za mali iznos, 200-300 miliona dolara, značilo bi dodatno zaduživanje države koje Srbija sebi ne može da priušti - objašnjava za "Blic” šef vladine kancelarije za medije.

Mihajlović navodi da je ugovor podrazumevao kupovinu osam aviona u ukupnom iznosu od 580 miliona dolara. On objašnjava da je „Jat", kako je to bilo predviđeno ugovorom, uplatio avans od 23,5 miliona dolara, ali da je „Erbas" imao "obavezu da pomogne 'Jatu’ u obezbeđivanju povoljnog finansijskog aranžmana”.

Konkretan odgovor na pitanje zašto se do sada ništa nije uradilo, Mihajlović međutim nije dao.

Svi išli na pregovore

Vlada Srbije i „Jat" prebacuju odgovornost jedni na druge zbog neuspelih pregovora koje je vodila Radna grupa. Prema našim saznanjima, na poslednje pregovore s „Erbasom" išli su predstavnici i jedne i druge strane. Na razgovorima su bili državni sekretar za avio-saobraćaj Miodrag Miljković, savetnica premijera Tanja Isaković i direktor „Jata" Vladimir Ognjenović.

- Ova vlada je pre tri godine oformila radnu grupu koja je trebalo da pomogne „Jatu" u sagledavanju opcija u vezi s ovim Ugovorom u smislu mogućnosti korišćenja avansa za potrebe „Jata". Veoma je važno imati u vidu da smo nekoliko puta pokušali privatizaciju kompanije i da smo nastojali da damo mogućnost budućem partneru da sagleda potencijale u vezi sa pomenutim ugovorom - ističe Mihajlović, uz napomenu da „Erbas" nema osnova za plenidbu „Jatove" imovine. I za to postoji objašnjenje.

- Republika Srbija nije ugovorna strana, već „Jat". Međutim, bilo kakav odnos prema imovini „Jata" može da bude zasnovan samo na odluci suda, a ne na unilateralnim potezima bilo koje strane. U ovom slučaju treba imati u vidu da je „Jat" dao avans i na taj način postao poverilac prema drugoj ugovornoj strani - tvrdi Mihajlović.

Kako prenosi „Tango siks blog" u pismu upućenom premijeru Mirku Cvetkoviću, navedeno je da će „Erbas" od 30. marta prekinuti sve pregovore nakon čega će svoja prava naplatiti pred arbitražnim sudom u Parizu. Ukoliko slučaj završi na sudu, postoji opasnost da Srbija izgubi 23,5 miliona dolara koje je dala kao avans, plus dodatnih 25 miliona dolara koje bi „Erbas" tražio na ime odštete.

Potencijalni gubitak bi tako iznosio oko 48 miliona dolara, što je za tri miliona više od cene jednog novog aviona A320. Spekuliše se da bi pošto je „Jat" u velikim finansijskim problemima, metod naplate mogao da bude i zaplena aviona koji sleću na evropske aerodrome.

Evropljani i dalje za dogovor

U saopštenju za javnost Nevene Kostić, portparola kompanije „Vižen tehnolodžis" koja zastupa „Erbas" u Srbiji, a koje prenosi „Tango siks blog", navodi se da je „Erbas" i dalje voljan da situaciju reši na najpovoljniji način. To bi podrazumevalo da ta kompanija pristaje da smanji broj aviona sa dogovorenih osam na četiri, kao i da tip aviona prilagodi „Jatovim" sadašnjim potrebama. Takođe, promene na svetskom tržištu promenile su i cene koje bi sada bile dosta povoljnije nego pre 14 godina, kao i način finansiranja. Nov ugovor podrazumevao bi i obuku osoblja. Time bi „Jat" dobio najmoderniju flotu u regionu, navedeno je u saopštenju.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.