Izvor: Blic, 18.Maj.2009, 22:37

„Jat“ čeka da se Turska smiluje

„Jat“ čeka da se Turska smiluje

Da li će srpski turisti ovoga leta čarter letovima odleteti za Tursku ili Egipat pitanje je koje ovih dana usijava telefone turističkih agencija. Ali dok jedni tvrde da će dozvola za „Jatove” čartere za ove zemlje biti, drugi nisu toliki optimisti. I možda su baš oni u pravu, jer dogovora, a ni pregovora između direktorata za civilno vazduhoplovstvo Srbije i Turske oko dozvola za čartere nema, a kako stvari stoje, neće ih ni biti. Sudbina čartera za Egipat biće poznata >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << krajem ovog meseca.

Problem oko izdavanja dozvola za čarter letove nastao je kada su neke naše turističke agencije sklopile ugovore sa stranim avio-kompanijama, kako bi čarter letovima prevozile putnike do Turske i Egipta. Prva se tome usprotivila Asocijacija turističkih agencija (JUTA), koja smatra da bi domaće turiste trebalo da prevozi domaća kompanija. Usledilo je odbijanje srpskog Direktorata civilnog vazduhoplovstva da turskim i egipatskim kompanijama izda dozvole. Zbog toga su direktorati ove dve zemlje rešili da uzvrate istom merom, pa je domaći „Jat ervejz” u subotu ostao bez dozvole za let u Antaliju, a od juna bi mogle da mu budu uskraćene i dozvole za čarter saobraćaj ka Egiptu.

U većini agencija kategorično tvrde da razloga za brigu nema, jer se problemi oko čarter letova svake godine u ovo doba ponavljaju, ali uvek se završe u korist putnika. Zbog toga većina njih nema plan B, jer računaju da će njihovi putnici i ove sezone do svojih odredišta stići „Jatovim” čarterima.

- Svake godine ista pesma. Mi sklopimo ugovor sa „Jatom” , potom prodamo „earli buking” aranžmane, i na kraju se hvatamo za glavu kako da putnike i prevezemo jer nema dogovora oko čarter letova. A to nije naša greška, već nacionalnog avio-prevoznika i države koja ga štiti - ističe Saša Zarić, vlasnik agencije „Ponte”.

A ko je kriv, kaže Zarić, putnike ne zanima.

- Telefoni nam ovih dana neprestano zvone, ljudi se raspituju da li će na kraju moći da otputuju na letovanje i kako. A ja ne znam šta da im odgovorim, jer njih hoteli čekaju, ali prevoza nema. Mnogi od njih se s pravom ljute, i moja sigurnost je verovatno poljuljana. Ali neću valjda da bežim iz zemlje zato što sada neko od njih može doći da se na meni s punim pravom iživljava, jer sam ja taj koji mu je prodao aranžman - revoltiran je Zarić.

On objašnjava da je čitava ujdurma nastala oko toga što su se pojavili turski i egipatski prevoznici koji bi putnicima mogli da ponude čarter letove do ovih zemalja, koji bi od „Jatovih” bili jeftiniji za 100 evra po osobi. Međutim, taj vid konkurencije nije odgovarao „Jatu” koji je navikao na monopolski položaj, pa samim tim i diktiranje cena.

- Naime, u „Jatu” je napravljen proračun da će od čarter letova ove sezone zaraditi 250 miliona evra koliko treba da se slije u državni budžet, tako da sniženje cena karata kod njih nije dolazilo u obzir. Ovako su napravili haos. Naše vlasti su zbog „Jata” tim avionima zabranile sletanje, pa su se turske vlasti zainatile da ni oni ne daju dozvole „Jatu”. To znači da je „Jat” u startu izgubio 30 odsto od predviđene zarade - kaže Zarić.

Slična priča može se čuti i u agenciji „Big blu”, koja za sada svoje putnike do Turske prevozi redovnim linijama, jer do kraja maja imaju zakupljen avion koji polazi subotom.

- Taj ugovor se može produžiti, ili putnike možemo prevoziti sa niškog aerodroma, ali poenta nije u tome, jer mi sa „Jatom” imamo sklopljene ugovore koji zbog njihovog monopolističkog ponašanja nisu ispoštovani - kažu u „Big blu”.

Tako se putnici ovih dana do turskih letovališta prevoze direktnim linijama Beograd-Istanbul, gde moraju da presedaju u avione turskih avio-kompanija da bi se prevezli do Antalije ili Bodruma. Drugačije je sa Egiptom, za koji dozvole postoje do kraja maja. Ali šta ukoliko one ne budu produžene, s obzirom na to da je redovna linija za Kairo ukinuta pre dve godine.

Domaći Direktorat civilnog vazduhoplovstva za sada je čvrsto pri stavu da nema dozvola za strane kompanije, kada je reč o Beogradu, kao i da domaći prevoznik treba da prevozi naše turiste.

Katarina Milosavljević, savetnik za odnose sa javnošću u Direktoratu, kaže da za sada nema naznaka da će do nekakvih pregovora između suprotstavljenih strana uopšte doći.

- Praksa iz ranijih godina nam govori da Turci obično čekaju poslednji trenutak da produže dozvole „Jat ervejzu”. Što se tiče Egipta, dozvole važe do 1. juna, ali se takođe nadamo da će i oni popustiti - objašnjava Milosavljevićeva.

Na pitanje šta će se desiti ako „Jat” ne bude mogao da preveze turiste redovnim linijama, ona odgovara:

- „Jat” garantuje da će moći redovnim linijama da preveze turiste do letovališta u Turskoj. Ova kompanija nije imala dovoljno kapaciteta za aerodrome u Nišu, pa je Direktorat stranim kompanijama odobrio da sleću na niški aerodrom.

Inače, Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije dao je dozvolu turskim čarter avio-kompanijama „Atlas” i „Pegazus” za liniju Niš-Antalija-Niš, ali ne i za letove iz Beograda. Turski „Skaj erlajnz”, koji je tražio dozvolu samo za Beograd je odbijen.

Što se tiče egipatskih čarter kompanija „Lotus er” i „Er Kairo”, i njihov zahtev je odbijen, dok su „Koral blu” i „Er Memfis” još u proceduri.

Kako je počelo

- domaće kompanije sklopile su aranžmane sa stranim avio-kompanijama

- JUTA se protivi da strane kompanije prevoze domaće turiste

- Direktorat civilnog vazduhoplovstva odbija da da dozvole stranim kompanijama

- Direktorat Turske ne daje dozvolu „Jatu” za obavljanje čarter saobraćaja

Ko ima dozvolu:

Dozvole za niški aerodrom imaju:

Atlas i Pegazus - Turska

Za aerodrom u Beogradu odbijeni su:

Skaj erlajnz, Atlas i Pegazus - Turska

Lotus er i Er Kairo - Egipat

Dozvole čekaju

Koral blu i Er Memfis - Egipat

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.