
Izvor: BeautifulSerbia.info, 21.Jul.2012, 11:18 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Jat Airways
Jat airways kao nacionalni avio-prevoznik Srbije, čije sedište je aerodrom Nikola Tesla u Beogradu, šesnaesta je po redu kad je reč o starosti avio-kompanija Evrope. Osnovana godine 1927. pod imenom Društvo za vazdušni saobraćaj „Aeroput“, ova aerokompanija ima ulogu pionira u jugoslovenskom aerotransportu. Osnivanjem Društva za vazdušni saobraća, pristupilo se upisivanju akcija društva, s velikim poteškoćama i bilo je jasno da je potrebna saradnja države, pomoć u novcu i naturi. Akcije u vrednosti današnjih šest miliona dinara su do kraja marta 1927. bile upisane i uplaćene tek 10% i pretila je opasnost da „Aeroput“ bude ukinut. Rešenje nalazi član uprave Društva, inženjer Tadija Sondermajer, tako što s pilotom Leonidom Bajdakom obavlja etapni let avionom od Pariza do Bombaja, čime dokazuje vrednost i sposobnost jugoslovenskih pilota, pravi veliki propagandni efekat i time spašava „Aeroput“ od izvesnog kolapsa. Nakon poletanja iz Pariza, 14 etapa kasnije, maja 1927. sleću u Beograd, gde ih 30.000 oduševljenih Beograđana dočekuje na aerodromu ispod Bežanijske kose.
Aerotransport bivše „Juge“ počinje upravo u JAT-u, sa samo dva aviona DC-3 napravljenih od starijih C-47, kao i dva Junkersa JU-52. Ove četiri „ptice“ kružile su linijama Beograd-Zagreb-Ljubljana i Zagreb-Sarajevo, i tada jedinoj međunarodnoj liniji Beograd-Prag-Varšava. Pošetkom šezdesetih, u flotu JAT-a ulaze tri Karavele, a krajem dekade i prvi Daglas DC-9 i prvi i čuveni Boing 707. U tom momentu, povlače se poslednji veterani klipne flote poput aviona DC-3, i flota biva obogaćena mlaznim pogonom. Uvođenje „mlaznjaka“ stvara se prostor za veće kapacitete, komfor i ekonomičnost nego što je to bio slučaj s klipnim avionima. Ovim se širi mreža linija i pokreće velika ekspanzija vazdušnog saobraćaja, kako u Srbiji, tako i u svetu. Sedamdesete se u ovom trenutku uveliko nižu, dok dekadu koju ostavljaju za sobom znalci smatraju i zovu „početkom mlazne avijacije“.
Raspadom SFR Jugoslavije, ondašnji JAT a današnji Jat Airways postaje nacionalna kompanija novonastale SR Jugoslavije, a 1992. obustavlja sav međunarodni saobraćaj zbog sankcija UN. Tada je kompanija obavljala letove samo između Beograda, Užica, Niša, Prištine i Tivta. Tek u oktobru 1994. JAT obnavlja svoju mrežu međunarodnih letova. Avioni su, ovim novim početkom, dobili novu šemu boja.
Uvođenjem prve čarter linije, povezujemo se sa Severnom Amerikom, nabavkom prvog širokotrupnog aviona Daglas DC-10-30, JAT se razvija i modernizuje, a osamdesete polako stupaju na scenu. Evropa, Bliski Istok, Afrika, Australija, ovim postaju dostupne žiteljima naše zemlje. Ovaj period se može smatrati „zlatnim godinama“ JAT-a, tokom kojih godišnje prevozi pet miliona putnika, razvija privrednu avijaciju, hotelijerstvo, školski centar za razvoj kadrova, gradi hangar za prijem širokotrupnih aviona, sklapa ugovore o saradnji s „trećim svetom“, automatizuje prodaju karata i dostiže nivo razvijenosti uglednih svetskih kompanija. Ime Jat airways dobija avgusta 2003.
Napisala: Jelena Lazović
Ostali tekstoviPlavi voz, luksuz u stilu Josipa BrozaSokobanja, Župan Jezero Perućac kod Bajine BašteDrenovački kikSokobanja, Moravica – „Mutna reka“Sahat kula, KalemegdanHram svetog Save noćuKalemegdan – spomenik Pobednik, BeogradSmederevska tvrđavaKo je zapravo taj naš Makenzi?!
Nastavak na BeautifulSerbia.info...