![[EKSKLUZIVNO] Novi direktor Jat Tehnike Kaj-Uve Horl: „Možemo postati Panevropski MRO“](https://static.vesti.rs/slike-4/EKSKLUZIVNO-Novi-direktor-Jat-Tehnike-Kaj-Uve-Horl-Mozemo-postati-Panevropski-MRO.jpg)
Izvor: TangoSix.rs, 30.Maj.2025, 13:50
[EKSKLUZIVNO] Novi direktor Jat Tehnike Kaj-Uve Horl: „Možemo postati Panevropski MRO“
Najveći srpski MRO nedavno je dobio novog izvršnog direktora.
Kaj-Uve Horl (Kay-Uwe Hörl) preuzeo je vođstvo kompanije Jat Tehnika početkom godine i jedan je, po svom karijernom putu, od najinteresantnijih, sada srpskih, menadžera u segmentu industrije koja se bavi održavanjem aviona.
Horl je, u prvom intervjuu za neki regionalni medij, Tango Six portalu ispričao o trenutnoj situaciji u Jat Tehnici i planovima za njenu budućnost.
Počeo je >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << karijeru kao avio-mehaničar, da bi svoje obrazovanje proširio na oblast poslovnog prava u Nemačkoj. Stekao je magistarsku i doktorsku diplomu na „McGill“ univerzitetu u Kanadi, nastavio studije na univerzitetu u Teksasu („UTPA“) i Međunarodnom univerzitetu kosmonautike, što ga je pripremilo da se zaposli u Erbasu kao menadžer u sektoru za proizvodnju svemirskih satelita. Potom se vratio u MRO vode kao deo singapurskog „ST Aerospace“ u okviru koga je radio za džoint venčr kompaniju „Elbe Flugzeugwerke“ „ST Aerospace-a“ i Erbasa, gde je odigrao ključnu ulogu u pokretanju projekta A330 i A321 P2F konverzija.
Novi direktor Jat Tehnike seo je na razgovor sa Tango Six portalom nakon boravka u Pragu gde se prvi put formalno predstavio industriji na MRO BEER (Baltics & Eastern European Region) događaju gde je Tehnika promovisala svoju „capability“ listu, usluge parkiranja letelica, ponudu konverzije putničkih u kargo avione kao i raspoložive stanice za linijsko održavanje u u Beogradu, Podgorici i Tivtu i Skoplju.
Prethodnih godinu dana
Horl je, gledano po slojevitosi, broju i ozbiljnosti organizacija za koje je radio, trenutno najiskusniji vazduhoplovni menadžer zaposlen u sektoru održavanja letelica u Srbiji / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Jat Tenika je, kaže Horl, doživela značajan poslovni rast tokom prošle godine:
– Istakao bih da su stubovi na kojima Jat Tehnika počiva: bezbednost, kvalitet i usklađenost sa rokovima. U vezi sa tim, zadržavanje postojećih klijenata je jedan od naših prioriteta, kao i predstavljanje naše “capability” liste novim klijentima, koji su nam potrebni za dalji rast.
Mislim da smo ispunili svoje decenijsko obećanje kada je reč o kvalitetu radova uz pomoć iskusnih i dobro obučenih avio-mehaničara. Uspešnu sezonu 2024/25. zaokružujemo sa završenim projektima za kompanije među kojima su i „Qatar Airways“, „Lufthansa“, „Wizz Air“, „Corendon“, „MGA“, i druge.
Naravno, pomenuo bih i Er Srbiju, sa kojom imamo značajnu saradnju decenijama, sa kojom želimo da nastavimo i da u budućnosti uspešno sarađujemo, produbljujući naš partnerski odnos.
Tokom 2024. godine i tokom prvih meseci 2025. godine na uskotrupnim aviona obavili smo 60 pregleda na uskotrupnim avionima u okviru Sektora za bazno održavanje. Prvi put smo imali priliku da radimo pregled na Boing letelici MAX serije a tu su i uspešni projekti konverzije putničkih u kargo avione.
Motorska radionica je na radovima imala 14 motora a sada smo pri kraju sa definisanjem procesa i finalizacijom proširenja kapaciteta za radove na CFM 56-7 verziji motora. –
Novi direktor
– Na osnovu početne definicije našeg modela poslovanja, započeo sam proces optimizacije naše organizacije.
Menadžment tim čini osam direktora i menadžera.
Od nedavno, timu koji su činili muškarci, priključila se i Snežana Urošević, do nedavni MCC u Jat Tehnici koja je preuzela funkciju PMO – Rukovodioca kancelarije za upravljanje programima.
Svesni smo da avio-industrija odavno ne poznaje razliku između polova, tako da imenovanjem gospođe Urošević, koja gotovo dve decenije radi u Jat Tehnici – pratimo trendove.
Ponosni smo što oko 20% žena čini tim Jat Tehnike, kao i što su među njima i avio-mehaničarke i želimo da budemo prepoznati kao kompanija gde su svi profesionalci dobrodošli.
Kada je reč o promeni vlasništva, odnosno preciznije upravljanja, Jat Tehnika je od svoje privatizacije u vlasništvu kompanije „Avia Prime“ koja je prvobitno osnovana kao zajednička kompanija od strane investitora koji su želeli da prošire svoje prisustvo u vazduhoplovnoj industriji.
Vremenom su se dinamike vlasništva razvijale, što je dovelo do toga da Hartenberg Holding postane primarni investitor iza „Avia Prime grupacije“. Takve promene u investicionim strukturama su uobičajene u korporativnim okruženjima i odražavaju strateška prilagođavanja za jačanje tržišne pozicije.
Jat Tehnika je sada u dobroj poziciji da brzo odgovori na promene u poslovnom okruženju, oslanjajući se na stabilnost i unapređeno donošenje odluka kako bi podstakla dalji rast. – odgovara Horl na naše pitanje da detaljnije pojasni promenu upravljačke strukture.
Horl kao prednosti Jat Tehnike, između ostalog, navodi i stabilan izvor novog kadra, pre svega iz Vazduhoplovne akademije / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Jat Tehnika je nedavno završila prve radove i na svom prvom Boingovom MAX-u / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Horl za Tango Six kaže da mu je cilj da Jat Tehnika postane „panevropski MRO“:
– Tehnika ima bogato nasleđe, sa skoro vekom dugo iskustvo u MRO biznisu. Važno je ponositi se dosadašnjom istorijom Jat Tehnike, ali kompanija mora težiti i poslovnoj agilnosti i inovacijama u današnje vreme. To znači da ćemo morati da optimizujemo korišćenje naših objekata i povećamo tržišno prisustvo van trenutne ponude po kojoj smo poznati. Duboko sam uveren da je ovaj cilj ostvarljiv.
Početne pozicije su nam i dalje snažne. Imamo etabliranu kompaniju koja je prepoznata kao MRO sa širokom lepezom usluga. Imamo značajan broj radne snage, konkurentnu satnicu, uravnotežen poslovni portfolio, dakle „capability“ listu za bazno i linijsko održavanje, koja se sastoji od različitih tipova aviona, ali i motora, tu je održavanje komponenata, kao i kalibracija. Sve navedeno, u ovako jedinstvenom miksu, nam omogućava balansiranje kapaciteta tokom zimske i letenje sezone.
Mi posedujemo idealnu geografsku poziciju. Dodatno, prednost u pronalaženju novih članova tima daje nam pouzdani nacionalni obrazovni sistem i decenijama duga plodonosna saradnja sa Vazduhoplovnom akademijom, ali i Mašinskim fakultetom.
Važno je da se i globalno i evropsko MRO tržište konačno oporavlja nakon pandemije, uz postepeno smanjenje nestašica materijala i rast OEM isporuka. Međutim, izazovi ostaju – posebno zbog visokog učešća lizinga aviona (ACMI) u regionu, što utiče i na provere prilikom vraćanja aviona iz lizinga. Stanje, kao i pitanje dugotrajnosti motora je svakako nešto što i dalje u značajnoj meri utiče na MRO kapacitete, planiranje flota, odlažući i konverzije (P2F) za kargo.
Svaki novi direktor unosi promenu načina poslovanja, Horl razmišlja o širenju / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Novi direktor Tehnike na pitanje o nedostacima i stvarima koje planira da unapredi odgovara da se njegova želja o „Panevropskom MRO-u“ ne može ostvariti isključivo na internim kapacitetima kompanije:
– Moramo raditi na povećavanju broja mehaničara kako bismo nastavili da i dalje budemo konkurentni.
Jat Tehnika ima nedovoljnu iskorišćenost infrastrukture. Imamo potencijal da optimizujemo naše fiksne troškove ako povećamo radnu snagu. Poželjno brojnija radna snaga bi smanjila TaT („Turnaround time“) po letelici za naše klijente.
Moramo razviti ponudu novih tržišnih proizvoda i usluga, kao što su, na primer: bazno održavanje Erbasovih A330, radove na osvežavanju i renoviranju putničkih kabina i posebno konverzije iz putničkih u kargo avione.
Moramo povećati efikasnost u našim hangarima i ustanoviti pozitivnu „can-do“ radnu kulturu uz, naravno, bolju komunikaciju menadžmenta i zaposlenih. –
Horl: „Jat Tehnika mora ostati primamljivo radno okruženje i to je zadatak menadžmenta“ / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six
Budućnost Jat Tehnike
Horl budućnost najvećeg domaćeg MRO-a vidi u zadržavanju i razvoju zaposlenih:
– Jedini smo u regionu koji u portfoliju imamo ujedno bazno i linijsko održavanje, preko 13 sertifikata, među kojima su najznačajniji PART 145 i FAA, kao i jedinstveni „Engine Shop“, DoA i PoA sposobnosti („Design organisation Approval, Production organisation Approval).
Razmatramo dalji razvoj kompanije ka projektima P2F konverzije. To bi bila poželjna kontramera sezonalnosti u MRO industriji.
Pored planova za specijalizacije u segmentu modifikacija putničkih kabina je i otvaranje dodatnih stanica za linijsko održavanje, ulaganje u proširenje sposobnosti motorske radionce i generalno širenje kapaciteta za održavanje uskotrupnih i širokotrupnih letelica.
Jat Tehnika mora ostati primamljivo radno okruženje i to je zadatak menadžmenta. Mi održavamo avione kako bi oni bezbedno leteli, misija je jasna. Ona zahteva od zaposlenih lični integritet, pouzdanost, radoznalost i timski rad. Onda ćemo znati da smo na dobrom putu. – završava Horl.
The post [EKSKLUZIVNO] Novi direktor Jat Tehnike Kaj-Uve Horl: „Možemo postati Panevropski MRO“ appeared first on Tango Six.
Pogledaj vesti o: JAT