Drugi pokušaj: Srpska aviokompanija JAT ponovo na tržištu

Izvor: Southeast European Times, 24.Avg.2011, 23:31   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Drugi pokušaj: Srpska aviokompanija JAT ponovo na tržištu

Srpska vlada raspisala je novi tender za prodaju nacionalne aviokompanije JAT Ervejz, ali neki ekonomisti nisu optimistični u pogledu ishoda.

24/08/2011

Igor Jovanović za Southeast European Times iz Beograda – 24.8.2011.

Srbija će još jednom pokušati sa proda nacionalnog avioprevoznika JAT Ervejz, kompaniju čiji se dugovi sada procenjuju na 300 miliona evra. Prvi tender za prodaju 51 odsto >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << udela u kompaniji 2008. godine doživeo je neuspeh – nijedna kompanija nije bila zainteresovana da plati traženu cenu od 51 milion evra.

Sada je država odlučila da promeni strategiju i ponudi potencijalnim partnerima učešće u novoosnovanoj kompaniji koja će biti bez dugova. Uslov za učešće na tenderu je da je kompanija koja podnese ponudu tokom 2010. godine prevezla najmanje 1,5 miliona putnika i ostvarila bilans od 200 miliona evra. Novoj kompaniji dato je simbolično ime NewCo.

Prijave za učešće na tenderu biće primane do 30. septembra. Predstavnici vlade smatraju da će ovaj put ponuda biti mnogo atraktivnija za potencijalne investitore.

„Partner dobija potpuno novu kompaniju u koju će ulagati zajedno sa državom Srbijom, istovremeno takođe dobijajući ono što je trenutno najzdravije u JAT-u – postojeću flotu, pilote, mesta na najatraktivnijim destinacijama i sa najatraktivnijim datumima, na najboljim aerodromima u svetu i Evropi“, izjavio je Miodrag Miljković, državni sekretar zadužen za vazdušni saobraćaj.

Međutim, beogradski ekonomista Mahmut Bušatlija zabrinut je za uspeh prodaje JAT-a.

„Tender je raspisan u vreme kada globalna ekonomska kriza izgleda ponovo dobija na zamahu. Ako se to dogodi, ljudi će se prvo odreći putovanja. Potpuno je nejasno ko će ući u dogovor sa srpskim avioprevoznikom u takvim okolnostima“, rekao je Bušatlija za SETimes.

On još jednu odluku vlade smatra kontroverznom: otpisivanje dugova JAT-a i njihovo stavljanje na leđa srpskih poreskih obveznika.

„Umesto raspisivanja tendera država je trebalo da proba da restrukturira JAT, smanji njegove dugove i učini kompaniju funkcionalnijom. Međutim, u takvim situacijama u Srbiji uvek je previše politike, a premalo profesionalizma“, rekao je Bušatlija.

Ekonomista Milan Kovačević kaže da su najveća prednost JAT-a njegova ekskluzivna prava letenja na određene destinacije. Ali, čak ni to ne garantuje uspeh tendera.

„Pravo da leti na atraktivne destinacije je realna vrednost JAT-a. To je adut za pronalaženje kupca, ali uz preduslov da se kompanija prethodno rastereti težine dugova i viška zaposlenih“, rekao je Kovačević.

U Beogradu, politička opozicija takođe se usprotivila tenderu. Srpska radikalna stranka rekla je da imovina JAT-a vredi 220 miliona evra i da je vlada nudi ispod cene.

„Odluka vlade Srbije da proda JAT putem modela strateškog partnerstva je plan kojim se imovina kompanije daje strancima praktično nizašta, a dug JAT-a prebacuje na državu i građane Srbije“, insistira Srpska radikalna stranka.

Nekada moćna aviokompanija doživela je pad svog poslovanja u poslednje dve decenije. Prema zvaničnim podacima, flota JAT-a trenutno ima samo 14 zastarelih aviona – deset Boinga 737-300 i četiri ATR72-200s.

Nastavak na Southeast European Times...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Southeast European Times. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Southeast European Times. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.