Izvor: Politika, 16.Sep.2013, 16:06 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Počelo izvlačenje „Kosta Konkordije"
ĐILJO – Timovi inženjera na italijanskom ostrvu Điljo počeli su danas da dižu olupinu luksuznog turističkog broda „Kosta Konkordija” u uspravni položaj, u okviru jedne od najsloženijih i najskupljih pomorskih operacija koje su ikada pokušane.
Ogromna olupina broda teškog 114.500 tona ležala je na boku više od 20 meseci, zauzimajući veliki deo male luke na turističkom toskanskom ostrvu gde se brod nasukao i potonuo 12. januara 2012. godine kada su poginule 32 osobe. >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika <<
Posle trosatnog kašnjenja zbog oluje koja je noćas poremetila poslednje pripreme, inženjerski timovi su počeli operaciju jutros oko devet sati.
Prvi znaci da se olupina pomera uočeni su oko podneva kada su podvodne kamere snimile uzburkanu vodu na mestu gde je metal ležao na morskom dnu.
„Sve se odvija prema planu, i u smislu merenja i u smislu načina na koji se olupina ponaša”, kaže menadžer projekta iz kompanije „Mikoperi” Serđo Điroto.
Operacija će koštati više od 600 miliona evra i to se smatra najskupljim izvlačenjem jedne olupine u istoriji.
Međunarodni tim od 500 inženjera boravio je na Đilju proteklih godinu dana radeći na stabilizovanju olupine i pripremanju operacije njenog podizanja.
Brod, odnosno hotel na vodi sa više od 4.000 putnika i članova posade, potonuo je kada su stene razderale oklop broda dok se približavao obali na početku krstarenja po Mediteranu.
Inženjeri kažu da su uvereni da će operacija biti uspešna, iako niko nikada nije pokušao da to uradi u tako teškim uslovima i sa brodom ove veličine, prenosi Rojters.
„Radilo smo izvlačenje i ranije, ali nikada na ovakvoj lokaciji. Brod je na strani planine na dnu mora, balansira na dva grebena i zaista je veliki -velik je kao tri fudbalska terena, plus težina od sto hiljada tona. Nikada nismo bili u ovakvoj situaciji”, kaže Nik Sloan, inženjer iz Južne Afrike koji koordiniše operacijom.
Operacija bi trebalo da traje između 10 i 12 sati, a najteža faza trebalo je da bude početak kada su hidraulične dizalice počele da dižu hiljade tona metala sa dna mora.
„Recimo da su to bili najneizvesniji trenuci zato što nikada nismo sa sigurnošću mogli da kažemo kako olupina naleže na dno”, kaže Điroto.
Inženjeri cekaju da vide kako će oslabljena struktura reagovati na okretanje u uspravni položaj, a Điroto kaže da još nije poznato koliko je oštećen deo strukture koji se nalazi uz samo dno.
Oni će tokom operacije pokušati da pronađu tela člana posade Rusela Rebela i putnice Marije Gracije Tekariki koja do sada nisu nađena.
Kada brod bude podignut u uspravni položaj, ekipe će nekoliko meseci raditi na njegovom stabilizovanju i pripremanju za plovidbu uz pomoć džinovskih tankera kao bi mogao biti odvučen na otpad, verovatno na proleće.
Tanjug
objavljeno: 16.09.2013.
Italija: Costa Concordia se postepeno uspravlja
Izvor: Radio Slobodna Evropa, 16.Sep.2013
Timovi inženjera na italijanskom ostrvu Gilio počeli su danas dizati olupinu luksuznog turističkog broda "Costa Concordia". Akcija ja zbog lošeg vremena kasnila, ali već oko podneva bilo je vidljivo da se brod podiže u uspravni položaj. Sama operacija bi trebala potrajati izmedju 10...
Vađenje Konkordije i u toku noći
Izvor: B92, 16.Sep.2013
Điljo -- Jedna od najsloženijih i najskupljih pomorskih operacija, podizanje olupine luksuznog broda "Kosta Konkordija" u uspravni položaj, trajaće do utorka ujutru...To je mnogo duže nego što se očekivalo, saopštio je šef agencije za civilnu zaštitu koja nadgleda projekat Franko Gabrijeli...Ogromna...