Izvor: B92, 05.Okt.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Uspešan prevoznik ili krijumčar

Beograd -- Tomislava Damjanovića istražitelji UN označili su kao jednog od najvećih krijumčara oružja u poslednjih 15 godina.

Poredeći ga sa čuvenim Viktorom Boutom, krijumčarem o kome je čak snimljen i holivudski film, istražitelji u izveštaju navode da je vlasnik kargo-kompanije "Er tomisko", pre nego što je prešao u legalan biznis, prevozio oružje u takozvane "odmetničke države", od Iraka Sadama Huseina, do islamskih milicija u Sudanu. Sam Damjanović, u poslednjem >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << trenutku otkazao je unapred dogovoreni intervju za B92.

Prema navodima iz izveštaja Organizacije za razoružanje južne i jugoistočne Evrope, svojim avionima Tomislav Damjanović je izvozio oružje u zemlje za koje je važio embargo UN na izvoz oružja.

Izveštaj Damjanovićeve početke smešta u prvu polovinu devedesetih godina, kada je preko svojih kompanija, iznajmljenim avionima, kršio sankcije prema bivšoj Jugoslaviji, transportujući cigarete ali i oružje za Jugoimport SDPR, u Jugoslaviju i iz nje, kao i iz Rusije i s Bliskog istoka.

Adrian Vilkinson, jedan od istražitelja Ujedinjenih nacija, kaže za B92 da to nije bilo moguće raditi bez veza sa tadašnjim režimom.

"Imao je veze sa Miloševićevom tajnom policijom, nadgledali su njegove operacije, dozvoljavali su mu da radi sa beogradskog aerodroma i sa niškog aerodroma. Žmurili su na jedno oko. Koliko dokaza postoji o tim direktnim vezama, ili direktnim finansijskim vezama, nismo spremni da govorimo u ovoj fazi", kaže on.

Demokratske promene 2000. godine za Damjanovića bile su tek nagoveštaj da će nešto u poslu morati da se menja. U izveštaju se kaže da je izbegao istragu za šverc cigareta, ali je posao sa oružjem opstao. Damjanović je, kaže izveštaj, uspeo da izbegne istražiteljima i nakon što je otkriveno oružje iz Srbije u Iraku i u Liberiji.

"U toj fazi, njegov biznis se transformisao. Imao je puno isporuka naoružanja u Afriku, u periodu između 1996. i 2001/02. Postoji vrlo malo dokaza da je bilo velikih ilegalnih isporuka od 2003, pošto je demokratska vlada uznapredovala i pošto je nadzor postao efektivniji, i zbog toga što je tržište bilo slabije u Africi, ona je sada preplavljena oružjem. Damjanović je pametan biznismen i sada je pomerio aktivnosti ka legitimnijim poslovima u kargo saobraćaju", kaže Vilkinson.

Danas, prema rečima Vilkinsona, Damjanovićeva kompanija, između ostalog, radi preko posrednika i za Pentagon, na naoružavanju Iraka. Kako su konvoji postali nesigurni zbog napada pobunjenika, vazdušni transport postao je najsigurniji način prevoženja naoružanja u tu zemlju.

Jedine kompanije koje pristaju na takve poslove s Irakom jesu one iz istočne Evrope i sa Bliskog istoka. Vilkinson kaže da je Damjanović u poslu ostao ovoliko dugo pre svega zahvaljujući svojoj snalažljivosti:

"Mislim da je u pitanju razumevanje međunarodnog finansijskog sitema, kako da iskoristi međunarodni finansijski sistem u smislu globalizacije i poboljšane elektronske komunikacije. Mislim da je činjenica da, kada je sprovodio svoje operacije u mestima kao što je Afrika, da nadzor tadašnje vlasti bivše Jugoslavije kada je vazdušni saobraćaj u pitanju, nije bio tako rigorozan kao što je danas. Zato mu je bilo omogućeno da se izvuče sa tim, nije bilo prave pažnje, nije bilo prave istrage, nije bilo pravog, pravnog nadzora njegovih aktivnosti", kaže Vilkinson.

U međuvremenu, Damnjanović se oglasio samo u štampi, takođe negirajući navode izveštaja.

"Nemam veze sa trgovinom oružja, ja sam samo prevoznik. Ne razlikujem šta je puška, a šta top. Prevozio sam samo ono što je dozvoljeno za prevoz. Prevozio sam oružje za Irak, Avganistan, Jordan, Ruandu, Kongo, Kamerun. A sad pominju svašta, pa i izvoz iz Bosne. Zar mislite da stvarno neko iz BiH može da izveze oružje a da najmanje kapetan Eufora ne zna za to", rekao je Damjanović beogradskim novinarima.

Službenici njegove firme odbacuju optužbe za šverc oružja, ali kažu da će sam vlasnik o svemu govoriti kada se slegne gužva nastala izveštajem Ujedinjenih nacija.

Međutim, kako je za B92 potvrđeno u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva, u sredu je istekla dozvola za "Er tomisko" i nije produžena. Ova odluka, kako je rečeno, nije povezana sa istragom Ujedinjenih nacija, već avion u vlasništvu kompanije nije ispunio bezbednosne uslove potrebne da bi dobio dozvolu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.