Šarančić ugovarao prevaru od tri miliona evra

Izvor: Blic, Beta, Fonet, 21.Feb.2009, 09:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Šarančić ugovarao prevaru od tri miliona evra

ZAGREB - Bivši šefovi srpske i hrvatske železnice Milanko Šarančić i Davorin Kobak planirali su da od naplate duga od 20 miliona evra između ove dve kompanije za sebe zadrže tri miliona evra. Novac je trebalo da bude prebačen na račun of-šor kompanije „Fajnenšel ejndžels” u američkoj državi Delaver, objavio je juče hrvatski „Jutarnji list”.



Plan Šarančića i Kobaka, dogovoren na tajnim sastancima, prema pisanju „Jutarnjeg >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << lista” razotkrila je srpska policija, koja je o tome obavestila kolege u Hrvatskoj. Transakcija između Kobaka i Šaranćića nije izvedena jer je predlog naplate odbila hrvatska vlada.

Šarančić i Kobak juče su negirali pisanje „Jutarnjeg lista”, ali je u njihovim izjavama došlo do razmimoilaženja. Šarančić je za „Blic” potvrdio da se sa Kobakom susreo nekoliko puta u Beogradu, Zagrebu i gradovima Evrope, dok Kobak za „Jutarnji list” tvrdi da se sa kolegom iz Srbije sreo samo jednom i to u Briselu. Da postoje sumnje u dogovor dvojice bivših direktora železnica indirektno je juče potvrdio i ministar policije Ivica Dačić, koji je na pitanje o dogovaranoj proneveri Šarančića i Kobaka rekao da ne želi da komentariše „akcije koje su u toku”.

„Jutarnji list” tvrdi i da srpska policija ima snimke razgovora Kobaka i Šarančića o proneveri, u čijem planiraju je učestvovalo i nekoliko posrednika. Naime, kako tvrdi hrvatski list, dogovor dvojice bivših direktora železnica počeo je u maju 2007, kada je u Zagrebu, na inicijativu turskih železnica, održan sastanak o vozovima za prevoz kamiona između terminala u Istanbulu i Austrije.

„Hrvatska strana tada je postavila uslov da se reši i pitanje duga srpske kompanije. Da bi se projekat finansirao, 'Železnice Srbije’ trebalo je, uz učešće Hrvatske i Bugarske, da podignu kredit”, navodi „Jutarnji list”, uz napomenu da su „detalji dalje precizirani na sastanku u Minhenu krajem 2007. godine”.

Kredit za taj posao ponudila je austrijska „Majnl bank AG”, sa sedištem u Beču, a trebalo je da posreduje i beogradska filijala te firme, navodi hrvatski list uz pominjanje posrednika Slobodana Resimića, inače ključnog svedoka na suđenju za ubistvo generala srpske policije Boška Buhe.

Dopisnik austrijske televizije iz Beograda Kristijan Versić izjavio je juče za B92 da je kompanija „Majnl” bila respektabilno ime u Austriji do pre nekoliko decenija, ali da je posle propasti nastavila da radi samo „Majnl” banka, koja je i osnovala firmu „Majnl juropijan lend”, umešanu u skandal sa železnicama.

Tajni plan Kobaka i Šarančića, prema pisanju „Jutarnjeg lista”, razotkriven je u policijskoj akciji „Memfis”, u kojoj je sredinom 2007. na beogradskom aerodromu Surčin uhapšen Anton Stanaj, vlasnik firme „Rokšped”, optužen za šverc cigareta. Šarančić za

„Blic” tvrdi da ne poznaje Stanaja, kao ni pomenutog posrednika Slobodana Resimića.

Sadašnji generalni direktor „Železnica Srbije” Milovan Marković izjavio je da je ovo preduzeće otvoreno i spremno za saradnju sa svim državnim i istražnim organima.

- Nijedna afera u ovom preduzeću ne sme ostati nerazjašnjena, niti će bilo ko u „Železnicama” biti zaštićen - rekao je Marković.

Nemanja Nenadić, iz „Transparentnosti Srbija”, kaže da zbog ovih navoda mora da bude sprovedena ozbiljna istraga.

- Šanse da državni organi reaguju rastu kada neki direktor i njegova stranka odu sa vlasti i može se reći - bolje ikad nego nikad. Ali sigurno da nećemo biti ozbiljna država dok se takve istrage ne sprovode i protiv ljudi koji su na državnim funkcijama - smatra Nenadić.

KAKO JE OSMIŠLJENO PREBACIVANJE NOVCA NA TAJNI RAČUN

Plan skovan u maju 2007. godine


- „Jutarnji list” tvrdi da je plan Milanka Šarančića i Davorina Kobaka o proneveri tri miliona evra skovan u maju 2007. u Zagrebu na sastanku o uvođenju brzog voza za transport robe na relaciji Istanbul-Vels u Austriji

- Hrvatska strana zatražila je da se reši pitanje duga od 20 miliona evra koji „Železnice Srbije” duguju kompaniji u Hrvatskoj

- Međunarodna organizacija UTI pravi plan o vraćanju duga od 74 miliona evra koje od „Železnica Srbije” potražuje 27 železnica u Evropi. Plan je otpis kamate, ali i dela duga koji je nastao od 1996. do 2005. godine

- „Železnice Srbije” raspisuju ponude za kredit za vraćanje duga. Milanko Šarančić tvrdi da je najbolju ponudu dala „Meinl banka” iz Austrije

- Posredik u poslu sa bankom, tvrdi „Jutarnji list”, bio je Slobodan Resimić, svedok u sudskom postupku za ubistvo generala Boška Buhe

- Kobak i Šarančić uz učešće Vladimira Šemerevskog, predstavnika „Meinl banke”, prave model kako da se iz kredita i povratka duga Hrvatskoj ostvari profit od tri miliona evra

- Proneveren novac trebalo je da se prebaci na račun of-šor kompanije „Fajnenšl ejndžels” u Delaveru SAD

- Hrvatska vlada nije prihvatila plan otplate duga

SVE AFERE MILANKA ŠARANČIĆA

- NABAVKA POLOVNIH VAGONA

UBPOK je 2005. godine pokrenuo istragu zbog Šarančićeve nabavke polovnih vagona iz Švedske. Lokomotive stare 33 godine, kupovane su bez tendera, po ceni od 600.000 evra, čime je prekršen Zakon o javnim nabavkama. Iste polovne lokomotive, prethodno su Šveđani kupili za po 30.00 evra. Šteta države je 3,5 miliona evra.

- OTKUP SLUŽBENOG STANA

U poslednjim mesecima svog mandata, Šarančić je ušao u otkup službenog stana od 108 kvadratnih metara u elitnom beogradskom naselju Vračar, po godišnjoj kamati od jedan posto.

- KUPOVINA VOZILA

Iako je znao da ga očekuje smena, raspisao je nabavku oko 70 vozila, ukupne vrednosti oko dva miliona evra. Među njima su i dva superluksuzna putnička automobila, vredna po 106.000 evra. Postupak je obustavio novi direktor.

- HOTEL NA GOČU

„Železnice” su preko „ Želtursa” isplatile više od 70 miliona dinara za odmor radnika u hotelu na Goču čiji je formalni vlasnik Obrad Šarančić, njegov brat.

- PLATA OD 640.000 DINARA

Za poslednji mesec svog rada Šarančić je sebi dodelio platu uz pokriće uspešnog poslovanja firme, koja je inače jedan od najvećih korisnika budžeta, od 640.000 dinara.

- MILIONSKA REPREZENTACIJA

Planirao je i da potroši za troškove reprezentacije 108 miliona dinara, odnosno 1,3 miliona evra samo za 2008. godinu. Za prvih osam meseci potrošeno je 28 miliona dinara u hotelu „Beograd”, ćerki firmi „Železnica Srbije”, koje je držao preko svojih ljudi.

- ZA TOALET 75.000 EVRA

Dok su ljudi ginuli na pružnim prelazima, odgovarao je da nema pare za obnovu. Ipak je za toalet na železničkoj stanici u Kraljevu fakturisao 75.000 evra.

T. N. Đ.

ŠARANČIĆ: S KOBAKOM SAM SE SREO NEKOLIKO PUTA

Milanko Šarančić kaže za „Blic” da se sa Davorinom Kobakom sreo nekoliko puta.

- Sreli smo se u Turskoj kada je pravljen dogovor da se na koridoru 10 uvede linija brzog voza za transport robe. Projekat je finansirala Austrija i mi nikakve pare nismo u to ulagali, ali je tada pokrenuto pitanje duga srpske Železnice. Mi smo od 1996. godine dugovali 74 miliona evra prema železnicama 27 zemalja. Sa međunarodnim udruženjem UIT u Francuskoj napravili smo plan vraćanja tog duga, prema kojem je trebalo da bude otpisana kamata. Dug prema Hrvatskoj od 20 miliona evra, po tom planu bi bio prepolovljen - kaže Šarančić.

On navodi da su prema planu UIT raspisane ponude za realizaciju otplate duga i da taj posao jeste pripao „Meinl banci”.

- Ne znam koliki kredit smo podigli u toj banci i kojim je sve državama taj novac vraćen, ali znam da hrvatskoj železnici dug nije vraćen jer tamošnja vlada nije pristala na plan otpisa kamata - kaže Šarančić.

On negira da je sa Kobakom „kovao plan o proneveri tri miliona evra”.

KOBAK: SA ŠARANČIĆEM SAM SE SUSREO JEDNOM

Davorin Kobak, koji je sa mesta direktora „Železnica Hrvatske” smenjen pre nekoliko dana juče je najavio tužbu protiv „Jutarnjeg lista” navodeći da nije tačno da je sa kolegom iz Srbije planirao proneveru tri miliona evra. On je potvrdio da je postojao plan naplate duga, uz otpis kamate, ali da „on nije bio samostalan u donošenju takvih odluka”. On tvrdi da se sa Šarančićem sreo samo jednom.

- Cela afera napravljena je smišljeno, kako bi se skrenula pažnja javnosti sa bitnih stvari koje su se dešavale u Hrvatskoj - rekao je Kobak.

Drago Hedl, novinar „Jutarnjeg lista” koji je razotkrio aferu o „Železnicama”, kaže da je očekivao da će Kobak podneti tužbu.

- Ovo je samo deo priče o kriminalu u „Železnicama Hrvatske”. Pre nekoliko dana otkriveno je da su kroz ovo preduzeće oprana 2,4 miliona evra koja su prebačena na račune of-šor kompanija. Ovaj skandal vezuje se sa bivšu direktorku Agencije za integralni transport HŽ Biserku Robić, a ceo slučaj ispituje policija - kaže Hedl.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.