Izvor: B92, 24.Avg.2006, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Novi bilans saobraćajnih nesreća

Knjaževac, Beograd -- Danas su se dogodile još dve teške saobraćajne nesreće kod Knjaževca.

Trogodišnje dete i trudnica, turski državljani, poginuli su u teškoj sobraćajnoj nesreći koja se dogodila na autoputu Beograd-Niš, kod beogradskog naselja Grocka, a 15-godišnji dečak poginuo je kada je pao sa skutera pod kamion na putu kod Knjaževca.

Trogodišnje dete i trudnica, turski državljani, poginuli su u teškoj sobraćajnoj nesreći koja se dogodila na >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << autoputu Beograd-Niš, kod beogradskog naselja Grocka. Oni su se nalazili u džipu belgijskih registarskih tablica, kojim je upravljao otac, odnosno suprug poginulih.

Prema nezvaničnim informacijama, do nesreće je došlo u trnutku kada je vozač džipa izgubio kontrolu nad vozilom, udario u ogradu, posle čega se nekoliko puta prevrnuo. Vozač i još jedna saputnica lakše su povređeni.

D.S. (15), iz sela Trgovište kod Knjaževca, nastradao je na putu Niš-Knjaževac, kada je sa skutera, kojim je upravljala maloletna D.S, pao pod kamion koji je dolazio iz suprotnog pravca. Skuter, kojim je bez odgovarajuće saobraćajne dozvole upravljala D.S, naleteo je na automobil koji se zaustavljao, navela je policija.

Devojčica je nakon slabijeg udarca u zadnji deo vozila izgubila kontrolu nad skuterom i pala na desnu stranu kolovoza, pri čemu je zadobila lakše telesne povrede. Prema saopštenju policije, D.S. je pao na levu stranu puta, kojim se, u tom trenutku, kretao šleper kojim je upravljao Rade M. iz Futoga. Od zadobijenih povreda D.S. je preminuo na mestu.

Borba za bezbednost u saobraćaju

Veliki broj saobraćajnih nezgoda jeste posledica i promena tokom devedesetih, kada je smanjena briga za bezbednost saobraćaja. U poslednje vreme, broj nezgoda znatno je veći. Iz policije, iako su pooštrili kontrolu, kažu da problem ne može biti rešen samo kaznama, već i preventivom. Profesor Saobraćajnog fakulteta i predsednik Radne grupe za izradu novog zakona Milan Vujanić navodi da je promenama zakona, početkom devedesetih godina, prestala briga za bezbednost u saobraćaju.

Vujanić kaže da preventiva, koja podrazumeva i veću svest vozača o bezbednosti, pomaže u 85 odsto slučajeva, da kod desetak odsto ljudi, uz preventivne, moraju biti primenjene i represivne mere, ali i da postoji oko tri odsto onih koji ne mogu biti naterani da se ponašaju u skladu s propisima. "Kad dođe do slučaja da neko udari pešaka ili da napravi saobraćajnu nezgodu sa smrtnim posledicama, i kad u njegovoj saobraćajnoj evidenciji nađete da ima 20 puta kažnjavanje zbog vožnje u alkoholisanom stanju, onda je samo pitanje ko je taj koji je dozvolio da se takav čovek i dalje pojavljuje u saobraćaju. Da mu je na vreme oduzeta dozvola, ili da je upućen na neki drugi sistem resocijalizacije, da se ne ponaša tako, izbegli bismo stradanje. To je najjednostavniji dokaz da je preventiva mnogo važnija od kaznene politike, ali da kaznena politika ima svoje mesto", kaže on.

Vujanić kaže da je sadašnji Zakon o bezbednosti saobraćaja, usvojen 1982, predviđao i preventivu, za koju je postojao i fond u koji je odlazio novac od saobraćajnih kazni. Međutim, uredbom iz 1990, novac od kazni usmeren je u državni budžet. Prema Vujanovićem rečima, tada je prestala briga o bezbednosti saobraćaja jer Savet, koji se time bavio, više nije imao finansijsku podršku.

Ipak, poslednjih godinu dana, grupa stručnjaka koje je okupilo Ministarstvo za kapitalne investicije, radila je na novim rešenjima, koja bi, naročito u oblasti preventive, trebalo da budu primenjena u novom predlogu zakona. "Za određenu vrstu kazne vi ćete biti upućeni da platite, to je materijalni deo, zatim će vam biti suspendovana vozačka dozvola, recimo - mesec dana nećete smeti da vozite, i dobićete šest negativnih poena. Kad skupite 18 poena, vi ćete praktično poništiti svoju dozvolu i kao da niste polagali, vi ćete ponovo morati na obuku, pa još na neke idiot-testove, da dokažete da ste normalan čovek, da s vama uopšte ima smisla razgovarati. Namučićete se da ponovo polažete za jedno godinu dana, pa kad ponovo položite, ponovo je možete izgubiti. Ako i drugi put izgubite dozvolu, to su tri godine pauze, a ako treći put poništimo vašu vozačku dozvolu, vi više nikad nećete imati pravo ni da polažete", kaže Vujanić.

Vujanić kaže da će nova preventivna rešenja biti primenjivana i na obuku vozača, kako bi se budući učesnici u saobraćaju od početka učili da brinu o bezbednosti.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.